Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

k200d bästa ekonomiska köpet mot nikon/canon + D60 och 450 inget bra att växa i?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så vi ska lita till dina resultat mer än till den välrenommerade tidningen foto? Alltså... Pentax K20d är ett bra hus, ingen tvekan, men att enstaka Pentaxanvändare kommer fram till resultat som strider emot tillförlitliga fototidningar får mig att småle. Inte av förakt utan av beundran. kanske ni skulle kontakta Tidningen foto och delge dem era resultat? Kanske de kan presentera en ursäkt i nästa nr?

Swebilbo skrev:
Så vi ska lita till dina resultat mer än till den välrenommerade tidningen foto? Alltså... Pentax K20d är ett bra hus, ingen tvekan, men att enstaka Pentaxanvändare kommer fram till resultat som strider emot tillförlitliga fototidningar får mig att småle. Inte av förakt utan av beundran. kanske ni skulle kontakta Tidningen foto och delge dem era resultat? Kanske de kan presentera en ursäkt i nästa nr?

Du behöver inte bli spydig jag är uppriktigt intresserad av Fotos resultat och vad det är man testat, raw? vilken uppräknare? jpeg? hela spannet från 1600-6400? Tänkte om du kunde ha vänligheten att hänvisa till var i tidningen och vilket i vilket nummer? Innan dessa kan jag inte bömma deras resultat jämfört med mina.

Swebilbo skrev:
O.k För de andra kameramärkena är det naturligtvis bra om det finns fler aktörer. Jag gjorde bara en liten observation om Pentaxs osynlighet här. Men tror alla Pentaxvänner verkligen, seriöst nu, att Pentax kommer kunna slå te x Sony om 3:e platsen? Vem tog Pentaxs plats som storsäljare i Japan? (Jag vet inte det är en seriös fråga).

I övrigt är det roligt att debattera på Svenska....

Nu är jag definitivt inte alls märkespatriot på något som helst vis. Ständigt hör jag att Pentax inte är framtidssäkert etc. Och vad jag förstår från en del gamla Pentaxanvändare har det låtit så sedan 1970-talet.

Jag köpte min första egna systemkamera i Mars i år, efter att ha funderat, sparat, utbildat och läst om alla möjliga kameror. Jag var ett tag inne på Nikon, sedan blev det Canon och i slutänden köpte jag mig en Pentax K10D. Ingen reklam eller person påverkade mitt beslut. Jag satt helt enkelt och studerade vad de olika märkena hade att erbjuda. Jag var inne på Canon EOS 350D, men tänkte jag skulle vänta till 450D kom istället. Det gick så långt att jag hade förbokat den och diverse tillbehör. I tre månader lärde jag mig massor om Canonen. Pratade med några fotografer i vår socken om dem etc. Sen rätt som det var, kommer inte ens ihåg hur det gick till riktigt, men så beställde jag en Pentax K10D.

Jag sket fullständigt i vad all reklam, alla kampanjer, alla Canonister och andra sa, jag valde utifrån mina behov en K10D. De behövde inte finnas runt omkring mig för att jag skulle hitta den. Har inte ångrat mig en sekund.

Min andra kamera kommer troligen bli en Olympus eller en Canon, har inte bestämt mig ännu. Vilket som, kommer det bli en kamera som uppfyller mina behov, just nu är det till Olympus fördel, men får se hur priserna utvecklar sig på Canon 5D. Märket är mindre intressant. Och det finns ingen som kan påverka mig åt det ena eller det andra hållet. Men så länge Kx0D serien tillverkas, känns det som jag kommer hålla mig till dem. Tycker de är väldigt bra kameror, och för mig slår K10D både Canon EOS 450D och 40D utan några som helst problem, även Nikon kamerorna i samma klass. Ingen av de kamerorna klarar jobbet lika bra som Pentax K10D gör, för mig.

Att inte använda den kamera (igen, oavsett märke) som du behöver för tillfället är vansinnigt tycker jag. Sen kan folk sitta och mäta pixlar, MTF, fokushastighet etc tills deras hjärnor rinner ur öronen. Det spelar ingen som helst roll, slutprodukten kommer se likadan ut om jag använder en Pentax, Nikon eller Canon. Bara jag ger mig fan på det.

Till sist, vad spelar det folk för roll vad trådstartaren skaffar för kamera. Jag kan tänka mig att det inte spelar det minsta roll för någon här vad hon kutar runt med för kamera. Så varför debattera istället för att bara skriva ned vad som är för och nackdelar? Ingen av er kommer att lida eller njuta av hennes val till slut i alla fall. Jag lovar att ni kommer vara lika nöjda/missnöjda med era kameror oavsett vad hon väljer. Huvudsaken är väl att hon får veta vad alla saker betyder och vad hon ska läsa på om. Sitta och jämföra penisar är väl helt onödigt. Varje penis har sin funktion, en del används för reproducering en del för urinering, tvivlar på att det spelar roll vilken man har, båda kommer funka.

PS. Hade Amiga och Atari. Har PC och Mac. Kör Windows och Unix. Alla har sin funktion och alla har sin plats. Det svåra är att se vilken man behöver för stunden.

Phil: Ber om ursäkt för spydigheten men jag uppfattade din "ton" lite som att du minsann har "bevisat" dina påstående med dina tester därav den lite kaxiga attityden från mig, ska försöka att inte upprepa detta.
Off topic: vad kostar en pentax k20d i Sverige idag? Här (i Beijing) kan man få (om man letar och lyckas hitta återförsäljare) ett pentax k20d-hus för ca. 7000:- Ett paket med en 16-50? (eller var det 16-45?) 2.8 en 50-135 2.8 för allt som allt ca. 16000:-
Det konkurrerar då med te x Nikon d300 för 9500:- (huset) Sedan tillkomer naturligtvis priset för optiken (som jag inte vet priset på) men är skillnaderna så små även i Sverige? Ja jag vet att jag kan googla men vad säger ni andra?

Häggqvist: USA är fortfarande en störra marknad än Kina, men kanske inte om ett eller flera år, då Kina och Indien gått om.

i USA, landet där dåligsmak härjar går miljoner och ser dåliga filmer på bio varje vecka, filmer en vanlig svensson inte behöver vara filmkritiker för att ta i tång med och även här har Pentax en tilsynes osynlig, eller väldigt lite ställning tillsynes sätt jämfört med Canon och Nikon som är mycket väl etablerade märken/"brands" här. Så det betyder att jag bör följa med strömmen? Köpa Nikon/Canon, äta vitt bröd, kolla på Scary movie 6, köra SUV, samt ha dålig världsyn för det är normen? :eek:

Bara för att ett företag har en mycket mindre marknadsandel behöver inte det betyda att de är illa ute, skulle kunna dra massa peraleller men nu ska jag dricka morgon kaffe!

by the way, vad går en k200d för där borta med kit objektiv? 3600 SEK här som sagt med mail in rebate.

tjipp!

K200d går löst på ca. 3600:- sek. INgen rebate vad jag vet (men tittade väldigt snabbt dock).

Ang. marknad så har du fel... Kina är kanske inte där ännu men 1,3 miljarder människor (vars levnadsstandard ökar dramatiskt varje vecka, nu finns det b l a 80 miljoner miljonärer här...) Så Kina är (med Indien också) Världens största marknad... Japanska marknadsanalytiker presenterade en rapport nyligen )på Cctv) där de ansåg Kinas marknad som den absolut viktigaste/ största marknaden. Men jag vet inte, de kanske menade framtidens marknad? Min kinesiska är o.k men jag kan ha missat ett och annat...

Dock skönt att man kan leva i ett land där man inte blir ruinerad om man köper en kamera (eller byter system).

OM det är proffsen som köper Nikon/Canon (som här) så är det inte ett dumt råd att följa....

Re: Re: kamera att växa in i..

Zewrak skrev:
Då tycker jag du ska köpa en Olympus. De är små, har stabilisering i huset är allmänt bra.

Förutom att deras nyaste och minsta (420) är så liten att inte bilstabiliseringen får plats...

Hade det varit en Canon eller Nikon så spelar det ju ingen roll eftersom stabiliseringen sitter i optiken...

Adam

Med sub-prime låne kirisen och sjunkande dolalrn kanske de knappat in mer, men tror inte de är om ännu, sjukt som det är står konsumentspendering för 70% av USA's BNP, och de är Kinas största maknad, så USA behöver Kina, Kina behöver USA.

Jo Nikon och Canon är ingen dåliga alternativ och väljs bäl ofta för deras breda objektivutbud, men är man "vanlig" konsument som trådskaparen hävdar jag fortfarande att man klarar sig lika bra med pentax k200d eller någon av de andra märkenas instegsmodeller för den delan, dock är de sida vid sida kanske inte lika prisvärda man man kanske vill köpa till ett 500mm tele vekcan efter man köpt en d60/450d :p

Swebilbo skrev:
Phil: Ber om ursäkt för spydigheten men jag uppfattade din "ton" lite som att du minsann har "bevisat" dina påstående med dina tester därav den lite kaxiga attityden från mig, ska försöka att inte upprepa detta.
Off topic: vad kostar en pentax k20d i Sverige idag? Här (i Beijing) kan man få (om man letar och lyckas hitta återförsäljare) ett pentax k20d-hus för ca. 7000:- Ett paket med en 16-50? (eller var det 16-45?) 2.8 en 50-135 2.8 för allt som allt ca. 16000:-
Det konkurrerar då med te x Nikon d300 för 9500:- (huset) Sedan tillkomer naturligtvis priset för optiken (som jag inte vet priset på) men är skillnaderna så små även i Sverige? Ja jag vet att jag kan googla men vad säger ni andra?

Nikon D300 14990 kr
Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR 5595 kr
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR 18490 kr
39080.-

Pentax K20D 10995kr
Pentax SMC-DA* 16-50/2,8 ED AL (IF) SDM 7299kr
Pentax SMC-DA* 50-135/2,8 ED (IF) SDM 8335kr
Pentax SMC-DA* 200/2,8 ED (IF) SDM 9495kr
36124.-

Eftersom inte Pentax 60-200 säljs i sverige ännu, kastade jag in tt fast objektiv. Tog en lite billigare och inte lika ljusstark normalzoom till Nikonen eftersom jag inte hittade någon normalzoom som var stabiliserad till Nikon på 2,8f.

Man kan ju köpa Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED istället för att få 2,8f iofs. 13175.- kostar den, men är ju inte stabiliserad då...

Senast ändrad:
Swebilbo skrev:

No offence taken. Jag tor du får betala runt 11000 för ett K20 hus här. Har du mer info om Fotos brusbedömning av K20 är det intressant!

Hejsan fotovänner. För att spinna vidare på spekulationerna om vanligaste kameror på olika marknader... Kom just hem efter en vecka på Mallis och det är rätt kul att se vad folk använder för kameror. Uppskattningsvis fotar 70% med en kompaktkamera, 25% med mobilen(!) och 5% med systemkamera. För några år sedan fanns mobilfotograferna i kompaktkameragruppen antar jag. Men vad gäller systemkameror kunde man tydligt se att Canon har tappat en hel del. För några år sedan var i princip varenda DSLR en Canon kändes det som, men bland de relativt få DSLR användare jag såg på semestern nu var säkert 70-80% Nikon och då de billigaste D40/60 modellerna. Resten var Canon förutom en som hade en Olympus. Nu vet jag inte hur representativt mallorca är, men det är ju i alla fall turister från de flesta köpstarka europeiska länderna där. Man kan ju i alla fall dra slutsatsen att folk i första hand inte går på specar när de köper dslr, utan priset.

Erik Schalin skrev:
Patrick & Karl
Tror ni att det spelar ngn roll för Anna?

Det tror inte jag.

Ingen aning men jag tycker frågeställaren har rätt att göra den bedömningen själv och ville därför bemöta ett vad jag anser vara direkt felaktigt påstående.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto