Swebilbo skrev:
O.k För de andra kameramärkena är det naturligtvis bra om det finns fler aktörer. Jag gjorde bara en liten observation om Pentaxs osynlighet här. Men tror alla Pentaxvänner verkligen, seriöst nu, att Pentax kommer kunna slå te x Sony om 3:e platsen? Vem tog Pentaxs plats som storsäljare i Japan? (Jag vet inte det är en seriös fråga).
I övrigt är det roligt att debattera på Svenska....
Nu är jag definitivt inte alls märkespatriot på något som helst vis. Ständigt hör jag att Pentax inte är framtidssäkert etc. Och vad jag förstår från en del gamla Pentaxanvändare har det låtit så sedan 1970-talet.
Jag köpte min första egna systemkamera i Mars i år, efter att ha funderat, sparat, utbildat och läst om alla möjliga kameror. Jag var ett tag inne på Nikon, sedan blev det Canon och i slutänden köpte jag mig en Pentax K10D. Ingen reklam eller person påverkade mitt beslut. Jag satt helt enkelt och studerade vad de olika märkena hade att erbjuda. Jag var inne på Canon EOS 350D, men tänkte jag skulle vänta till 450D kom istället. Det gick så långt att jag hade förbokat den och diverse tillbehör. I tre månader lärde jag mig massor om Canonen. Pratade med några fotografer i vår socken om dem etc. Sen rätt som det var, kommer inte ens ihåg hur det gick till riktigt, men så beställde jag en Pentax K10D.
Jag sket fullständigt i vad all reklam, alla kampanjer, alla Canonister och andra sa, jag valde utifrån mina behov en K10D. De behövde inte finnas runt omkring mig för att jag skulle hitta den. Har inte ångrat mig en sekund.
Min andra kamera kommer troligen bli en Olympus eller en Canon, har inte bestämt mig ännu. Vilket som, kommer det bli en kamera som uppfyller mina behov, just nu är det till Olympus fördel, men får se hur priserna utvecklar sig på Canon 5D. Märket är mindre intressant. Och det finns ingen som kan påverka mig åt det ena eller det andra hållet. Men så länge Kx0D serien tillverkas, känns det som jag kommer hålla mig till dem. Tycker de är väldigt bra kameror, och för mig slår K10D både Canon EOS 450D och 40D utan några som helst problem, även Nikon kamerorna i samma klass. Ingen av de kamerorna klarar jobbet lika bra som Pentax K10D gör, för mig.
Att inte använda den kamera (igen, oavsett märke) som du behöver för tillfället är vansinnigt tycker jag. Sen kan folk sitta och mäta pixlar, MTF, fokushastighet etc tills deras hjärnor rinner ur öronen. Det spelar ingen som helst roll, slutprodukten kommer se likadan ut om jag använder en Pentax, Nikon eller Canon. Bara jag ger mig fan på det.
Till sist, vad spelar det folk för roll vad trådstartaren skaffar för kamera. Jag kan tänka mig att det inte spelar det minsta roll för någon här vad hon kutar runt med för kamera. Så varför debattera istället för att bara skriva ned vad som är för och nackdelar? Ingen av er kommer att lida eller njuta av hennes val till slut i alla fall. Jag lovar att ni kommer vara lika nöjda/missnöjda med era kameror oavsett vad hon väljer. Huvudsaken är väl att hon får veta vad alla saker betyder och vad hon ska läsa på om. Sitta och jämföra penisar är väl helt onödigt. Varje penis har sin funktion, en del används för reproducering en del för urinering, tvivlar på att det spelar roll vilken man har, båda kommer funka.
PS. Hade Amiga och Atari. Har PC och Mac. Kör Windows och Unix. Alla har sin funktion och alla har sin plats. Det svåra är att se vilken man behöver för stunden.