Annons

k200d bästa ekonomiska köpet mot nikon/canon + D60 och 450 inget bra att växa i?

Produkter
(logga in för att koppla)
Och kör man pentax kanske man skulle sakna ett tätat 50-135/2.8 eller ett 21 mm pannaksobjektiv för gatufoto eller ett 35 mm macro eller 50/1,4 om man bytte till Canon (alla stabiliserade)

Allemyr skrev:

Ett makro med stabil autofokusmotor är numero ett.

Blixtsändare alá ST-e2, å kanske 580EX varianterna trådlöst. Å kompabilitet med Radiopopper.

70-200 med bländare 4 till rimligt peng.

Snabb autofokus å kanske 6.5 bps.

Men lite allt möjligt skulle jag sakna i största allmänhet o klart att jag skulle kunna fota med Pentax men det skulle kännas som en liten kompromiss. Å tycker inte det bara fattas starka telen över 50 laxar hos Pentax med andra ord.

Ja där ser man hur olika det kan vara. Kanske dags vi drar till med att trådstartaren ska ta och fundera på vad det är hon behöver av sin kamera. Och utgå från det, eftersom det uppenbarligen har en del med det hela att göra. Kan inte säga att jag personligen saknar något av det du skriver.

Allemyr skrev:
450D kostar ju ngt mer men om man går upp ett steg har det flesta CMOS sensorer, så även Pentax K20D där det gjort ett jättelyft från K10D i fråga om brus. Hur det hela går till har jag dålig koll på men det handlar inte direkt om ngn brusreducering utan att CMOS inte ger ifrån sig lika mkt värme som stökar till det.

Ett makro med stabil autofokusmotor är numero ett.

Blixtsändare alá ST-e2, å kanske 580EX varianterna trådlöst. Å kompabilitet med Radiopopper.

70-200 med bländare 4 Snabb autofokus å kanske 6.5 bps.

Men lite allt möjligt skulle jag sakna i största allmänhet o klart att jag skulle kunna fota med Pentax men det skulle kännas som en liten kompromiss. Å tycker inte det bara fattas starka telen över 50 laxar hos Pentax med andra ord.

Har jag förstått det rätt har Pentax som Nikon tyvär lagt en ganska kraftig brusreducering direkt på sensorn som även plockar en del detaljer. Canon gör det här bättre men även de brusreducerar på sensorn.

Jag har ett makro till min Pentax och känner inte att en "stabil" autofocusmotor skulle vara numero ett. Men det kanske är handhavandefel.

När det gäller blixtar är jag dåligt påläst det här är frågan om studio utrustning skulle jag tro.
Där kanske pentax ligger dåligt till men Anna får väl komlettera med en bladare då.
Styra ett par blixtar trådlöst klarar Pentax.

"Men lite allt möjligt skulle jag sakna i största allmänhet o klart att jag skulle kunna fota med Pentax men det skulle kännas som en liten kompromiss. Å tycker inte det bara fattas starka telen över 50 laxar hos Pentax med andra ord"

Ja här har du ju en poäng, det är mycket jag saknar till min Pentax och kompromissar gör jag dagligen när jag fotograferar.

Men det kommer att bli tungt och dyrt för Anna om hon inte kan kompromissa.

Micke.

Lawson skrev:
Har jag förstått det rätt har Pentax som Nikon tyvär lagt en ganska kraftig brusreducering direkt på sensorn som även plockar en del detaljer. Canon gör det här bättre men även de brusreducerar på sensorn.

Det har jag svårt att tro. I senaste Nummret av Foto jämför man Nikon D300 med Canon 450 på högt ISO och konstaterar bättre detljareikedom med Nikon.

Testbilder jag tagit indikerar att K20 har en mycket liknande brusbild som D300. (raw)

Pentax K20D ger både fler detaljer och mindre brus än Canon 40D på ISO 1600 (raw)

Galna är att jag, eller vem som med adress i USA, kan köpa en Pentax k200d för 700 minus 100 dollar = 600, med växelkurs på 6kr per dollar blir det run 3600 kr, nästan så man skulle inhandla som andra kamera :D

Nu är det här bara min egen subjektiva åsikt/iakttagande... Jag vill inte "basha" på pentax, de tillverkar bra stabila hus!

Men dock...
Liten bakgrund: jag bor i Kina (Beijing) permanent (kinesisk hustru) det är världens största marknad, en marknad där b l a dslr försäljningen växer enormt varje dag.

1. De enda jag sett som burit på en pentax är turisterna... Inte en enda "inhemsk" fotograf (och jag känner många) äger en Pentax. Det finns kanske men jag har inte sett dem och jag har bott här ett bra tag.

2. Gå in på tex Golden Lens photography (Beijings bästa fotobutik) och du hittar pentax lite undanstoppad i ett skyltfönster. Canon och Nikon dominerar totalt, Sony tar mer och mer plats. Situationen är liknande i de flesta fotobutiker här.

3. På Taobao (Kinas ebay) finns väldigt lite av nya pentax (dock många m42:eek:r). Men de kan ta in på förfrågan, men flera försäljare har t om avrått .

4. Vid förfrågan (då en släkting ville ha en k20d) om hur läget såg ut för Pentax svara de sm jag känner här ungefär så här att de är inte ens med på "banan" i Kina. Konstigt med tanke på att de är rätt så prisvärda.

Vad innebär dessa iakttagelser? Jag tror att Pentax (som säljer bra i Japan visserligen) lever på lånad tid. För framtiden köp Canon/Nikon/Sony som jag (egen åsikt) tror är mer framtidssäkert. Här i Kina är de ju så billiga för ca. 17.000 får man en Canon 5d med en 24-105.

Vad jag vill ha sagt med mitt inlägg är: hur går det i Europa för Pentax? Eftersom de är nästan okända här (och det är en enorm marknad) undrar jag hur det ska gå för dem i framtiden. Själv tror jag att Sony tar Pentax plats snart och om några år får vi se Pentax "gå upp i" ett större system.

Just my two cents.

Det är inget nytt att Pentax kommit sent in på dslr marknaden och tappat mycket hyllplats men man har gått från ingen marknadsandel till ca 10 % förra året. Hur man kan tolka denna smått sensionella uppgång till en domedagsprofetsia är för mig svårt att förstå. K10D var under en längre tid den bästa sålda dslrn i Japan och Pentax säljer mycket bra även i tex australien.

Personligen tror jag Samsung kan komma att bli en svår konkurrent för Pentax framöver då det har samma objektivfattning och Samsung är bland de världsledande på elektronik och har visat att man kan tilverka en 14,6 mp cmos som är väl så bra som konkurenternas. Samsung säljer dessutom väldigt många kompaktkameror och finns därför hos i princip alla återförsäljare.

Som pentax eller Samsunganvändare har man dessutom två fullt kompatibla kamerasystem att välja mellan. Det kan bli mycket intressant när differentiering i en framtid ökar.

En annan gissning/slutsats (min) är att Canon som verkar ha hamnat på efterkälken både vad gäler försäljning och som det verkar sensorer i semiprosegmentet kan få svårt att häva kräftgången, men för Canon som företag finns det ju gott om annat att syssla med som tex kopieringsmaskiner ;)

Senast ändrad:
Som sagt: på världens största marknad är de i princip osynliga.... De kinesiska fototidningarna skriver ingeting om Pentax. Viss de säljer bar i japan (som jag skrev tidigare) men inte här. Vilken marknad tror ni att te x Japan siktar in sig mest på? Jo kina. Jag står fast vid mina ord: Pentax är en bra kamera med osäker framtid.

Det finns ingent som sägar att man behöver finnas på *alla* marknader för att klara sig bra. Det finns gott om exempel på små nichfabrkat som tex leica som inte lever på att vara störst, det är för övrigt också en strategi Hoya nämner för varumärket, vi har inmte ambitionen att bli störst men tillverka kameror som tilltalar en speciell grupp av köpare.

Ps Vad drar du för slutsats av att man tagit 10% av världsmarknaden utan att finnas på den största Kinesiska marknaden? Bra tillväxtpotenetial kanske..?

Märkligt att många skriver att Nikon har sämre brusegenskaper, än övriga märken, när alla deras nya kameror (D3/D300/D60) har blivit rosade för att de just har väldigt lågt brus på höga ISO. I många tidningar används just D60 som "brusreferens" i instegsklassen, D300 i semi-proffsklassen (ibland Eos 5D) och D3 i proffsklassen.

O.k För de andra kameramärkena är det naturligtvis bra om det finns fler aktörer. Jag gjorde bara en liten observation om Pentaxs osynlighet här. Men tror alla Pentaxvänner verkligen, seriöst nu, att Pentax kommer kunna slå te x Sony om 3:e platsen? Vem tog Pentaxs plats som storsäljare i Japan? (Jag vet inte det är en seriös fråga).

I övrigt är det roligt att debattera på Svenska....

Re: autofokus och bilstabilisering o i huset..

Paddington skrev:
Jag blir helt snurrig ;) läser och hör omvartannat om af eller bildstabilisering i hus eller objektiv. är det samma sak?

D60 vs 450 D är det likvärdigt att jämföra dessa ungefär? I morse lutade det åt 450:n och nu åt D60:n...suck på mig..
MF, manuell fokus, innebär att du vrider in fokus mha av handen själv.

AF är autofokus, att kameran fokuserar automatiskt när du trycker ner avtryckaren till hälften.

Bildstabilisering, är ngt som motverkar dina händers skakningar inom vissa gränser förståss.

OM jag har förstått rätt så kräver både D40 OCH D60 Nikons AFS-optik(Sigma HSM-optik) för att du skall få AF, jag rekommenderar dig ingen av dem om det stämmer.

Pentax har inte ambitionen att slåss om en fortsatt tredjeplats. Men hur Samsung resonerar återstår att se.

För övrigt kan det räcka med en hur liten del som helst av marknaden om man har lönsamhet , vilket i sin tur beror på intäkterna i förhållande till kostnaderna.

Värt att notera att Pentax och Samsung tagit fram en aps-c sensor som troligen är ledande i klassen, deras första.

Paddington skrev:
Jo. En säljare idag argumenterade för att inte ha autofokusmotorn i kamerahuset just för att det inte är anpassat för alla objektiv (som tex tele) och då är det bättre att köpa ett objektiv med rätt "motorstorlek" i direkt?
Jag kan förstå vad säljaren menar.

Jag har/haft 3 Nikonhus.
601 var en billigare instegsmodell.
801 ett amatörhus men inte proffshus
F5 en stridsvagn skapad för hård användning.

Jag har ett 80-200/2,8 med skjutzoom.
På 601an fungerar AF felfritt och helt OK, aldrig haft problem.
På 801 är det ungefär samma sak, kanske obetydligt snabbare, inga problem här heller.
F5 missar aldrig! och helt plötsligt upplevs objektivet med 601an & 801an som ngt trögt och slött.

Anledningen är att optiken är stor och tung att dra runt för motorn som sitter i huset.
F5 har helt enkelt en starkare och bättre motor.

Då menar säljaren att om motorn sitter i objektivet så KAN tillverkaren anpassa motorns styrka till objektivets tröghet.

Fast det är inte heller riktigt sant för det är priset som sätter dessa kvalitéer.
Det finns en anledning till att 300/2,8 & 400/2,8 är så snabba som de är, snabbare & starkare motorer men med ett högre pris.

Så säljaren har inte fel men har förklarat dåligt.

Paddington skrev:

Jo. En säljare idag argumenterade för att inte ha autofokusmotorn i kamerahuset just för att det inte är anpassat för alla objektiv (som tex tele) och då är det bättre att köpa ett objektiv med rätt "motorstorlek" i direkt?

Det flesta objektiv som görs i dag har fokusmoton inbyggd. Fördelen med att ha fokusmotor även i kameran är att du kan använda både nya objektven med deras inbyggda fokusmotor men även alla äldre och vissa tredjepatrstillverkares objektiv utan motor. Den enda fördelen med att *inte* ha fokusotor i kameran är att den blir lite lättare och lite billigare.

Ovanstående gäller inte Canon då man sedan länge slutat med skruvdrivna objektiv. Men om du överväger D40/D60 är det något du bör känna till och väga in.

papi skrev:
Det har jag svårt att tro. I senaste Nummret av Foto jämför man Nikon D300 med Canon 450 på högt ISO och konstaterar bättre detljareikedom med Nikon.

Testbilder jag tagit indikerar att K20 har en mycket liknande brusbild som D300. (raw)

Pentax K20D ger både fler detaljer och mindre brus än Canon 40D på ISO 1600 (raw)

Vilket test bygger du detta på?

Absolut kan K20D vara ganska lik D300 brusmässigt beror ju på vilken smärtgräns man har. Själv kan jag känna att testerna du visar upp har en del felkällor, men visst kan du bygga dig en personlig uppfattning på dessa, men att du skriver det som ren fakta å så konkret kanske inte är helt rätt.

Min personliga uppfattning dock av vissa av dina tester är att Pentax bilderna ibland är lite hårt brusreducerade, och att 40D bilden har mer brus, men som samtidigt upplevs som detaljer i en utskriven bild.

Foto's test visar ju dock på att D300 är "klassledande" för att sedan följas av 40D å sedan K20D. Det skrev ju trots allt en notis på den mindre positiva sidan i testet om K20D att kameran har mer brus än konkurrenterna D300 å 40D.

Allemyr skrev:
Vilket test bygger du detta på?

Absolut kan K20D vara ganska lik D300 brusmässigt beror ju på vilken smärtgräns man har. Själv kan jag känna att testerna du visar upp har en del felkällor, men visst kan du bygga dig en personlig uppfattning på dessa, men att du skriver det som ren fakta å så konkret kanske inte är helt rätt.

Min personliga uppfattning dock av vissa av dina tester är att Pentax bilderna ibland är lite hårt brusreducerade, och att 40D bilden har mer brus, men som samtidigt upplevs som detaljer i en utskriven bild.

Foto's test visar ju dock på att D300 är "klassledande" för att sedan följas av 40D å sedan K20D. Det skrev ju trots allt en notis på den mindre positiva sidan i testet om K20D att kameran har mer brus än konkurrenterna D300 å 40D.

Om du har möjlighet att plåta med K20D raw och framkalla i rawtherapee är det glasklart att ingen brusreducering skett i kameran. (i varje fall ingen synlig som minskar detljnivån) Plåtat i raw med samma uppräknare (Rawtherapee) är K20D coh D300 nästan identiska på 1600. Min raw jämförelse med 40D och *tre* olika uppräknare visar på högre detalj och minder brus är 40D på ISO 1600. Bristerna i testförfarande är mindre och till Pentaxens nackdel. Foto visar i senate nummret att D300 är bättre än 450D, var hittar du det om att K20D har mer brus?

DPR testav 450D deafult i jepg visar på lägre 1600 brus men också sämre detljåtergivning.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto