Paddington
Avslutat medlemskap
läste jag i en tråd? Varför?
Och sen att D60:n och 450:n inte är något att växa i??
Och sen att D60:n och 450:n inte är något att växa i??
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Allemyr skrev:
Ngt som skulle begränsa mig personligen är Pentax utbud av objektiv å blixtar.
Allemyr skrev:
Det du vinner med Pentax kameran är att du får bilderna bildstabiliserade genom att betala det en engångssumma, alltså kamerahuset. I Canon och Nikon sitter bildstabiliseringen i objektivet vilket är dyrare men samtidigt bättre om det finns till det tänkta objektivet. Ngt annat plus ser jag inte direkt.
Paddington skrev:
Jag blir helt snurrig läser och hör omvartannat om af eller bildstabilisering i hus eller objektiv. är det samma sak?
Jo. En säljare idag argumenterade för att inte ha autofokusmotorn i kamerahuset just för att det inte är anpassat för alla objektiv (som tex tele) och då är det bättre att köpa ett objektiv med rätt "motorstorlek" i direkt?
Paddington skrev:
... ja, kamerorna som är dyrare är säkert bättre Men samtidigt är mannen i huset helt emot system för han vill ha en liten smidig kamera så jag känner att jag får hitta en sån liten system som möjligt
Zewrak skrev:
Då tycker jag du ska köpa en Olympus. De är små, har stabilisering i huset är allmänt bra.
1. Bildstabilisering ska alltså hjälpa dig att ta skarpa bilder fast slutartiden är så lång att du egentligen inte kan hålla kameran riktigt stilla.Paddington skrev:
Jag blir helt snurrig läser och hör omvartannat om af eller bildstabilisering i hus eller objektiv. är det samma sak?
Jo. En säljare idag argumenterade för att inte ha autofokusmotorn i kamerahuset just för att det inte är anpassat för alla objektiv (som tex tele) och då är det bättre att köpa ett objektiv med rätt "motorstorlek" i direkt?
Allemyr skrev:
Det du vinner med Pentax kameran är att du får bilderna bildstabiliserade genom att betala det en engångssumma, alltså kamerahuset. I Canon och Nikon sitter bildstabiliseringen i objektivet vilket är dyrare men samtidigt bättre om det finns till det tänkta objektivet. Ngt annat plus ser jag inte direkt.
Bildkvalité mässigt tror jag D60 å 450D är ngt bättre än K200D som har en annan typ av sensor, i mitt tycke å smak ngt sämre.
Ngt som skulle begränsa mig personligen är Pentax utbud av objektiv å blixtar.
keckax skrev:
Vet inte om jag kan hålla med om att optiken blir dyrare... Dyrare än motsvarande gluggar utan stabilisator är dom ju knappast.
Är dom dyrare än motsvarande Pentaxobjektiv?
/K
Allemyr skrev:
Dom kostar ngt mer än motsvarande Pentax objektiv, om nu tex pentax släpper sitt 60-250 bör ju det vara billigare än 70-200 F/4 IS. Men lite tokigt ligger ju därmed Sony's 70-200 2.8 utan stabilisering eftersom den prismässigt ligger väldigt nära Nikon o Canon's motsvarighet med bildstabilisering.
Men utan stabilisering är det väl rätt jämnt.
Lawson skrev:
Sämre typ av sensor? Samma typ av sensor sitter väl i Hasselbladarna.
Av de uppräknade husen är det bara 450:an som har cmos.
Cmos har väl sämre brusprestanda än Ccd men Cmos är lättare att brusredusera direkt på sensorn.
Micke.
Zewrak skrev:
Vilka skulle du sakna?
Lawson skrev:
Pentax utbud av objektiv är mer begränsat än Canon/Nikon. Men det ligger väl mest på extrema telesidan där prisnivån ändå gör att många inte har råd att handla.
Vad saknar du Karl?
Kollade din väska, den borde Pentax kunna matcha.