Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D testad på DPReview

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Och har detta något med det testresultat som till "slut" presenteades?
Mikael

Vad vi kan se är att Phil skyller på Pentax i fallet med fördröjningen av hans recension av K100D, trots att Pentax inte har något att göra med den fördröjningen om vi läser Phils tidigare uttalanden i ämnet. Phil motsäger alltså sig själv , han påstår en sak i Augusti och en annan sak nu, och han skyller på Pentax när det inte är Pentax fel. Är detta ett seriöst och trovädigt beteende?

Vi kan också se att han utformar ett test av skakreducering som ej tar hänsyn till de förhållanden som Pentax själva rekommenderar för sitt skakreduceringssystem. (Phil gjorde testet på 1,2 meters avstånd, det är officiellt från Pentax att deras system fungerar bäst på längre avstånd). Han väljer dessutom ett 50mm optik, som nog de flesta klarar av att handhålla utan behov av skakreducering. Hans test av skakreducering är därför helt undermåligt utformat.

För min egen del ser jag ingen anledning att lita på Phil, eftersom han har gjort lite för många uttalanden där han motsäger sig själv.

När det gäller testet av K100D och K10D, så kan vi se att han utgår från utgångsinställngarna i kameran. Ja, han berömmer K100D's JPEG karaktär, som alltså är tagen i Bright läget (eftersom det är kamerans utgångsinställning, han nämner visserligen Natural läget i testet, men hans betyg utgår från Bright läget).

Han kritiserar K10D's JPEG resultat, som alltså är gjort med kameran i Natural image läget, eftersom det är kamerans utgångsläge.

Bright och Image ger olika resultat av JPEG och det är upp till fotografen att välja läge efter vad han/hon avser att använda bilden till.

Bright innebär mer uppskärpning, högre kontrast och högre färgmättnad. Kameran behandlar bilden mer, vilket i praktiken tar bort ursprunglig bildinformation.

Natural gör mycket mindre med bilden och är därför ett rekommendabelt val för den som avser att arbeta vidare med bilden i exempelvis Photoshop eller liknande.

Självfallet kan man ställa K10D i läget Bright om man så önskar, och då få en bildkaraktär som är mer åt det håll som Phil verkar föredra.

Det jag alltid har fått lära mig, via olika fotokurser, är att man ska göra uppskärpning av bilden som det sista momentet man gör innan sparar bilden. Alltså efter storleksförändringar etc. Utifrån denna lärdom så är K10D:s utgångsinställning Natural att föredra.

När man storleksförändra bilden, så tar man bort bildinformation och skärpan blir sämre. Att då ha en hög nivå av uppskärpning i kameran är helt meningslöst, det förstör ju bilden mer att köra skärpning - storleksförändring - skärpning jämfört med ingen skärpning - storleksförändring - skärpning.

K10D:s Natural image läge passar det arbetsflöde som jag har fått lära mig på fotokurser, och med detta i åtanke är det också lättare att förstå varför detta är satt som standardläge i K10D - för det passar avancerade fotografer bättre, de som verkligen vill jobba med bilderna. Det är dessa som är K10D:s primära målgrupp.

Men, det går som sagt alldeles utmärkt att ställa om kameran till bildtonen Bright image, och då få mer bildbehandling i kameran för den som ej önskar efterbehandla bilden vidare eller som ej har avsikt att storleksförändra bilden.

Med k10D har du som fotograf, som med överiga Pentax DSLR's (förutom *ist D), ett val. Du väljer mellan Natural och Bright beroende på vad du vill göra med bilden.

Denna aspekt av K10D anser jag föll bort tämligen rejält i Phils test, åtminstone jämfört med testet av K100D där detta framkommer tydligare.

Hälsar
R
 
Roland, jag håller egentligen med dig i sak, det hade varit bättre att bara testa med råformat. Phils skaktest var heller inte det bästa, MEN:

Phil bedomer alltid kameror efter standardinställningarna, varför skulle han göra annorlunda med Pentax?

Phil klagar alltid om skärpan inte är bra (med standardinställninga), tex för nikon d100
"Lacking in-camera sharpening leads to 'soft' looking images (to keep noise down?)"

och d200
"Default sharpness is too mild, first impression to a new user may be negative"
varför skulle han göra annorlunda med Pentax?
 
Pentax ÄR annorlunda behandlad i och med betyget

Highly Recommended (just)

Antingen har K10D fått ett alldeles för snällt betyg vilket erkänns med ordet "just" inom parentes. Eller så har K10D fått rätt betyg vilket motvilligt erkänns där motviljan manifesterar sig i ordet "just" inom parentes.

Jag tror på det senare.


Men å andra sidan är det ju inte något att bry sig om (man kan dock gott och väl vara lite småirriterad på det...... ;-) )

Ett större bekymmer är ju att MITT exemplar inte har dykt upp hos den lokala hökarn ännu :(
 
Det jag menar är att det finns inga vetenskapliga bevis för att K10D har dålig bildbehandling, vad det handlar om är en fråga om persnligt tyckande och smak. Fotografi är en konstform och det finns olika sätt att se på vad som är en bra bild eller inte.

Phil / dpreview föredrar en viss typ av bildkaraktär och hans test är utformade för att testa om den valda produkten uppfyller Phils personliga önskemål om bildkaraktär. (för Phil tycks kantskärpa vara allt, medan Pentax har koncentrerat sig på textur för att få mer djup och liv i bilden).

Det finns givetvis andra sätt att testa på. I Phils utformning av testet faller K10D till korta, för den är justerad för att ge extra graduering, tonalitet och djup i bilderna - något som ej är möjligt att framkomma i Phils studiemiljö med de platta och enkelfärgade motivval som Phil har i sitt test. (när Phil har flera färger, så är det en ton av varje färg, det saknas nyanser och graduering i motiven).

Så de saker som K10D är exceptionellt bra på i grundinställningen, har ingen som helst möjlighet att framkomma i Phils test - på grund av hans testmetod.

Samma sak hände med FA 43 f/1.9 Limited optiken när den lanserades, den fick tämligen svagt betyg i laboratoriemässiga MTF tester - men ute i verkligheten så var det många fotografer som verkligen älskade den mycket speciella karaktär som FA 43 har i vissa fotografiska situationer, som djupet, den distinkta övergången mellan skärpa och oskärpa, 3D känslan, färgåtergivningen. Faktorer som ej avspeglas i MTF test.

Återigen har Pentax visat att de gör produkter för verkliga situationer och ej för laboratorier.

Det finns en intressant diskussion här om hur Pentax har tänkt gällande Natural läget på K10D.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=21332692

Det är klart att test ej kan inrymma alla faktorer och just därför är det synd att så många har blind tilltro till Phil och hans testresultat.

Särskilt med tanke på att varken ColorFoto, Kamera & Bild, Cypberhoto och Luminous Landscape håller med Phil. Hitills står han ensam om sina reservationer gällande K10D:s bildkvalitet i Natural läget för JPEG.

Hälsar
R
 
Phils betyg:

k10d: 8,67 highly recommended(just)
d80: 8,83 highly recommended
a100: 8,33 highly recommended
400d: 8,41 highly recommended

och jag tror att k10d får det lägsta individuella betyget i nån kategori (7,5) vilket säkert ligger grund för hans "just"-reservation.

Slutsats? Att ingen kamera är fel?
Och man behöver definitivt ta egna beslut vilken kamera som passar bäst för sina behov.
 
Märkligt att det skall vara så svårt för pentaxfrälsta att erkänna att K10D inte är så bra som alla hoppats. Om man beskyller Phil på dpreview för att vara "biased", vad är då ni?
 
Lage skrev:
Märkligt att det skall vara så svårt för pentaxfrälsta att erkänna att K10D inte är så bra som alla hoppats.

Men snälla du, varför ska _en_ persons test avgöra huruvida en produkt är bra eller inte? ColorFoto, Kamera & Bild, Luminous Landscape och Cyberphoto tycker alla att K10D är en kamera i den absoluta toppklassen med en fullt igenom professionell bildkvalitet som utmanar klassens bästa.

Phil är hitills tämligen ensam om sina reservationer. Varför är han plötsligt mer trovärdig än alla andra?

Och varför ska vi säga att en kamera är dålig bara för att Phil tycker det, det blir ju extra underligt när andra oberoende och seriösa testare har kommit till andra resultat än han.

Menar du att Phil är en guru som bestämmer normen som andra följer, eftersom vi ska "erkänna" något här bara för att han tycker en viss sak, som uppenbarligen inte delas av andra oberoende testare.

Hälsar
R
 
Lage skrev:
Märkligt att det skall vara så svårt för pentaxfrälsta att erkänna att K10D inte är så bra som alla hoppats. Om man beskyller Phil på dpreview för att vara "biased", vad är då ni?

Joo, jag erkänner att jag är BIASED (JUST) ....... ;)

Ändå är jag bara NÄSTAN Pentax-ägare !!

Men jag lovar att bara jag får min K10D så ska jag bli riktigt hemskt fanatisk ;-)
 
Roland Mabo skrev:
Det jag menar är att det finns inga vetenskapliga bevis för att K10D har dålig bildbehandling, vad det handlar om är en fråga om persnligt tyckande och smak. Fotografi är en konstform och det finns olika sätt att se på vad som är en bra bild eller inte.

Phil / dpreview föredrar en viss typ av bildkaraktär och hans test är utformade för att testa om den valda produkten uppfyller Phils personliga önskemål om bildkaraktär. (för Phil tycks kantskärpa vara allt, medan Pentax har koncentrerat sig på textur för att få mer djup och liv i bilden).

SVAR. Hur fan vet du detta???Vad vet du vad Pentax har med eller inte i sina bedömmningar. Har du talat med Phil och hans preferenser??? Vilket ärligt talat jävla s... snack från din sida.


Det finns givetvis andra sätt att testa på. I Phils utformning av testet faller K10D till korta, för den är justerad för att ge extra graduering, tonalitet och djup i bilderna - något som ej är möjligt att framkomma i Phils studiemiljö med de platta och enkelfärgade motivval som Phil har i sitt test. (när Phil har flera färger, så är det en ton av varje färg, det saknas nyanser och graduering i motiven).

Svar: begriper inte något av vad du skriver.

Så de saker som K10D är exceptionellt bra på i grundinställningen, har ingen som helst möjlighet att framkomma i Phils test - på grund av hans testmetod.

Svar: Vad kameran har för inställningar har säkert Phil en tanke med. Har han valt grundinställning så är det säkert efter övervägande som- Hur fan skall han kunna gå igenom alla inställningar/tonkurvor etc

Samma sak hände med FA 43 f/1.9 Limited optiken när den lanserades, den fick tämligen svagt betyg i laboratoriemässiga MTF tester - men ute i verkligheten så var det många fotografer som verkligen älskade den mycket speciella karaktär som FA 43 har i vissa fotografiska situationer, som djupet, den distinkta övergången mellan skärpa och oskärpa, 3D känslan, färgåtergivningen. Faktorer som ej avspeglas i MTF test.

Svar : Och dessa har du sett och du har jämfört med vadå?

Återigen har Pentax visat att de gör produkter för verkliga situationer och ej för laboratorier.

Svar: Ingen kommentar

Det finns en intressant diskussion här om hur Pentax har tänkt gällande Natural läget på K10D.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=21332692

Det är klart att test ej kan inrymma alla faktorer och just därför är det synd att så många har blind tilltro till Phil och hans testresultat.

Svar: Phil är en av de få som gör samma sak med alla kameror dvs samma förfarande.

Särskilt med tanke på att varken ColorFoto, Kamera & Bild, Cypberhoto och Luminous Landscape håller med Phil. Hitills står han ensam om sina reservationer gällande K10D:s bildkvalitet i Natural läget för JPEG.

Svar: Skicka över dina tankegångar till Phil.
Ta med speciellt "cyberfoto" det är en säker referens till test.

Mvh Mikael som delat upp ditt inlägg med svar ovan
 
Roland Mabo skrev:
Men snälla du, varför ska _en_ persons test avgöra huruvida en produkt är bra eller inte? ColorFoto, Kamera & Bild, Luminous Landscape och Cyberphoto tycker alla att K10D är en kamera i den absoluta toppklassen med en fullt igenom professionell bildkvalitet som utmanar klassens bästa.

Phil är hitills tämligen ensam om sina reservationer. Varför är han plötsligt mer trovärdig än alla andra?

Och varför ska vi säga att en kamera är dålig bara för att Phil tycker det, det blir ju extra underligt när andra oberoende och seriösa testare har kommit till andra resultat än han.

Menar du att Phil är en guru som bestämmer normen som andra följer, eftersom vi ska "erkänna" något här bara för att han tycker en viss sak, som uppenbarligen inte delas av andra oberoende testare.

Hälsar
R

Roland
Kunskaperna är olika stora hos testare, vilket bla flera av de du nämner har uppvisat.
Phil repeterar samma testförfarande oberoende av kamera, vad är du så arg och missbelåten över??
Att ev inga andra har sett att interna uppräkningen kanske inte är så bra som man kan förvänta och Phil har påpekat detta?

Mikael
 
Roland Mabo skrev:
Men snälla du, varför ska _en_ persons test avgöra huruvida en produkt är bra eller inte? ColorFoto, Kamera & Bild, Luminous Landscape och Cyberphoto tycker alla att K10D är en kamera i den absoluta toppklassen med en fullt igenom professionell bildkvalitet som utmanar klassens bästa.

Phil är hitills tämligen ensam om sina reservationer. Varför är han plötsligt mer trovärdig än alla andra?

Och varför ska vi säga att en kamera är dålig bara för att Phil tycker det, det blir ju extra underligt när andra oberoende och seriösa testare har kommit till andra resultat än han.

Menar du att Phil är en guru som bestämmer normen som andra följer, eftersom vi ska "erkänna" något här bara för att han tycker en viss sak, som uppenbarligen inte delas av andra oberoende testare.

Hälsar
R
Jag har aldrig sagt att den är dålig, Det har inte phil heller. Men han har pekar på en del brister. Att inte kunna/vilja se detta som många pentaxfrälsta verkar göra både här och på dpreview tycker jag är märkligt. Är phil mindre trovärdig än andra testare? Var ni lika kritiska när han hyllade K100D?
 
Lage skrev:
Var ni lika kritiska när han hyllade K100D?

Japp, då fick han kritik för att testet kommit för sent....

Måste vara tufft att vara testare, om man lägger in personliga åsikter i ett test så ger det kritik. Om folk tolkar hans tester som enda sanningen om kameran får HAN konstig nog också kritik....
 
macrobild skrev:
SVAR. Hur fan vet du detta???Vad vet du vad Pentax har med eller inte i sina bedömmningar. Har du talat med Phil och hans preferenser??? Vilket ärligt talat jävla s... snack från din sida.

Phil har fortalt på innlegg i forumet at han ønsker bilder ut i fra kameraet som _ikke_ trenger etterbehandling. De skal altså være maksimalt oppskarpet. Etter min mening helt feil. K10D gir akkurat samme resultat som Nikon D200 og er etter min mening bra.

Pentax har også gitt intervju og der forteller de at de ikke har laget et resultat på jpg filene som nødvendigvis tilfredstiller pixel peepers. De har fortalt i intervjuet at de har fremhevet andre ting enn akkurat dette.

Desverre har jeg ikke linker til dette her og nå, men det lar seg gjøre å lete fram på dpreview sitt forum.
 
Stig Vidar Hovland skrev:
Phil har fortalt på innlegg i forumet at han ønsker bilder ut i fra kameraet som _ikke_ trenger etterbehandling. De skal altså være maksimalt oppskarpet. Etter min mening helt feil. K10D gir akkurat samme resultat som Nikon D200 og er etter min mening bra.

Pentax har også gitt intervju og der forteller de at de ikke har laget et resultat på jpg filene som nødvendigvis tilfredstiller pixel peepers. De har fortalt i intervjuet at de har fremhevet andre ting enn akkurat dette.

Desverre har jeg ikke linker til dette her og nå, men det lar seg gjøre å lete fram på dpreview sitt forum.
Du verkar ha din tolkning om vad Phil menar-jag har en annan.
d200 interna uppräkning och skärpning ses inte lika vass som exv 30d i jpg. Dvs 30d har en bra intern uppskärpning utan artefakter eller att vara förstörande.

Vad Phil påpekar är att bilderna i Pentax kameran har mindre crispighet än d200 och det hjälper inte med att höja interna skärpningen i kameran men man uppnår ett bättre resultat med rawfilen och det externa programmets uppskärpning.Dvs lika bra resultat som med de andra kamrorna. Vad jag förstår är detta bla en punkt som Phil påtalar..

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Du verkar ha din tolkning om vad Phil menar-jag har en annan.
Mikael

Jeg tolker ikke. Her er et sitat fra Phil Askey: "You should be getting an image out of the camera which doesn't need post-processing."

Dette var i en kommentar angående jpg resultat fra K10D og er klar tale som ikke gir noe rom for tolkninger.

Det er en årsak til at Pentax og f.eks. Nikon med D200 har valgt å gi bilder i jpg lite oppskarping. Flere her i denne tråden har gitt uttrykk for hvorfor det er lurt så jeg skal ikke dra det i gang igjen her.

Jeg har fotografert med K10D i 2 uker nå og må si jeg har vanskelig for å kjenne meg igjen når K10D får slik kritikk. Bilder som er tatt i jpg og raw kan jeg selv ikke se forskjell på i skarphet selv ved ekstreme forstørrelser. Men jeg ser disse forskjellene i Phil sine bilder, men det har kanskje noe med valg av motiv å gjøre. Jeg har ikke fotografert spritflasker ennå :)

Folk kan mene hva de vil og kjøpe hvilket kamera de vil også, men det blir helt feil når de skriver at det er _store_ forskjeller mellom jpg og raw. Forskjellen er ekstremt liten! En kan ikke ta en ørliten forskjell og forstørre den opp til det blir stort og deretter påpeke de store forskjellene. Det blir feil og tåpelig.
 
Mikael Risedal skrev:
ur fan vet du detta???Vad vet du vad Pentax har med eller inte i sina bedömmningar. Har du talat med Phil och hans preferenser??? Vilket ärligt talat jävla s... snack från din sida.
...

Svar:
Du är givetvis välkommen att tycka att jag snackar skit och använda svordomar i dina svar till mig om det gör dig lycklig, men Pentax projektledare för K10D projektet - Herr Tatamiya - har uttryckligen sagt att Pentax valt att koncentrera sig mer på textur än kantskärpa, jag har givit länk till denna intervju för flera veckor sedan i detta forum. Så detta är inga som helst nyheter. I den intervjun förklarar han filosofin bakom bildhanteringen i K10D och hur detta relateras till den valda målgruppen.

Att Phil bryr sig om kantskärpa har jag svårt att se som skitsnack från min sida, det är ju bara att läsa hans egna tester så ser man! Vi kan också se att Phil i sitt eget test kritiserar Pentax för att de just valt att lägga tyngden på textur framför kantskärpa, vi kan se att Phil är negativ till den filmlika återgivning av bilden som K10D's Natural image tone ger. Dessa uttalanden finns i testet och eftersom han själv skriver så antar jag att det är så och därför menar jag att jag vet detta. Eller försöker du mena att han ljuger? Eller vad menar du egentligen?

...
begriper inte något av vad du skriver.
...

Svar: oj vad jag är ledsen över det.

...
Ingen kommentar
....

Svar: jodå, du kommenterade just med "ingen kommentar". Är inte det ett logiskt fel?

Hälsar
R
 
Lage skrev:
Jag har aldrig sagt att den är dålig, Det har inte phil heller. Men han har pekar på en del brister.

Det är väl här diskussionens kärna ligger: K10D har en annan bildbehandling än t.ex Canon/Nikon. Detta är inte nödvändigtvis en brist. Men diskussionen hamnar lätt i att de som ser detta som en feature - inte ett fel - klassas som "Pentaxfrälsta".

Huruvida det är en brist eller inte verkar vara en smaksak.
 
Lage skrev:
Jag har aldrig sagt att den är dålig, Det har inte phil heller. Men han har pekar på en del brister. Att inte kunna/vilja se detta som många pentaxfrälsta verkar göra både här och på dpreview tycker jag är märkligt. Är phil mindre trovärdig än andra testare? Var ni lika kritiska när han hyllade K100D?

Phil har pekat på saker som HAN tycker är brister, han har valt att göra ett testförfarande som tar fram det som HAN anser vara viktigt för en bild.

Phil är inte Gud, han står inte för Sanningen, den enda som finns.

Han har valt att ta med vissa saker i sitt test, utifrån det som han menar gör en bild bra. Andra testare har gjort andra testmetoder, utifrån sina preferenser.

Allt är bara en fråga om personliga åsikter.
Det är en personlig åsikt om det som Phil kallar för brister, verkligen är en brist eller en fördel.

Det är ett faktum att Pentax har valt att lägga sin tyngd på textur framför kantskärpa. Phils personliga åsikt är att detta är FEL, för kameran gör dåligt ifrån sig i test som visar just kantskärpa. Klart att den gör, det är ju meningen att den ska göra det! Det finns en filosofi bakom och det är att få fram mer djup och liv i bilden, med så lite "digital känsla" som möjligt. Detta har projektledaren för K10D sagt själv! Han har uppenbarligen en helt annan syn på bildhantering än vad Phil har, Tatamiya anser ju att han har lyckats - Phil anser att Pentax har misslyckats.

De motiv som Phil har valt att använda i sitt test, lyfter inte fram det som K10D är bra på. De är för platta, har för jämn studioaktig belysning, har för lite färger och färgerna är rena och saknar nyanser. Gå ut med kameran i verkligheten, där finns en helt annan verklighet, helt andra gradueringar och färgkombinationer, med skiftande ljus som går från mörker till vithet över bilden.

Eftersom allt detta handlar om personliga åsikter, varför ska vi då "erkänna" att kameran har den bristen som Phil säger. Om vi gör det, så säger vi ju att hans åsikt om bilder är Sanningen, den enda som finns. För det är ju en personlig åsikt om det som Phil kallar för brist verkligen är en brist.

Jag är övertygad om att det finns lika många åsikter om vad som gör en bild bra, som det finns människor.

Det enda som finns att "erkänna" här, är att det finns olika åsikter. Det är en fråga om personligt val, den personliga blicken, den egna konstnärliga känslan. Förmågor som jag är övertygad om att vi alla besitter.

Hälsar
R
 
oskard skrev:
Det är väl här diskussionens kärna ligger: K10D har en annan bildbehandling än t.ex Canon/Nikon. Detta är inte nödvändigtvis en brist. Men diskussionen hamnar lätt i att de som ser detta som en feature - inte ett fel - klassas som "Pentaxfrälsta".

Huruvida det är en brist eller inte verkar vara en smaksak.
Själv har jag svårt att se sämre upplösning än vad sensorn kan prestera när man fotar raw som en feature. jag har även svårt att förstå hur man kan åstadkomma bättre graduering genom sämre upplösning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.