Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Och har detta något med det testresultat som till "slut" presenteades?
Mikael
Vad vi kan se är att Phil skyller på Pentax i fallet med fördröjningen av hans recension av K100D, trots att Pentax inte har något att göra med den fördröjningen om vi läser Phils tidigare uttalanden i ämnet. Phil motsäger alltså sig själv , han påstår en sak i Augusti och en annan sak nu, och han skyller på Pentax när det inte är Pentax fel. Är detta ett seriöst och trovädigt beteende?
Vi kan också se att han utformar ett test av skakreducering som ej tar hänsyn till de förhållanden som Pentax själva rekommenderar för sitt skakreduceringssystem. (Phil gjorde testet på 1,2 meters avstånd, det är officiellt från Pentax att deras system fungerar bäst på längre avstånd). Han väljer dessutom ett 50mm optik, som nog de flesta klarar av att handhålla utan behov av skakreducering. Hans test av skakreducering är därför helt undermåligt utformat.
För min egen del ser jag ingen anledning att lita på Phil, eftersom han har gjort lite för många uttalanden där han motsäger sig själv.
När det gäller testet av K100D och K10D, så kan vi se att han utgår från utgångsinställngarna i kameran. Ja, han berömmer K100D's JPEG karaktär, som alltså är tagen i Bright läget (eftersom det är kamerans utgångsinställning, han nämner visserligen Natural läget i testet, men hans betyg utgår från Bright läget).
Han kritiserar K10D's JPEG resultat, som alltså är gjort med kameran i Natural image läget, eftersom det är kamerans utgångsläge.
Bright och Image ger olika resultat av JPEG och det är upp till fotografen att välja läge efter vad han/hon avser att använda bilden till.
Bright innebär mer uppskärpning, högre kontrast och högre färgmättnad. Kameran behandlar bilden mer, vilket i praktiken tar bort ursprunglig bildinformation.
Natural gör mycket mindre med bilden och är därför ett rekommendabelt val för den som avser att arbeta vidare med bilden i exempelvis Photoshop eller liknande.
Självfallet kan man ställa K10D i läget Bright om man så önskar, och då få en bildkaraktär som är mer åt det håll som Phil verkar föredra.
Det jag alltid har fått lära mig, via olika fotokurser, är att man ska göra uppskärpning av bilden som det sista momentet man gör innan sparar bilden. Alltså efter storleksförändringar etc. Utifrån denna lärdom så är K10D:s utgångsinställning Natural att föredra.
När man storleksförändra bilden, så tar man bort bildinformation och skärpan blir sämre. Att då ha en hög nivå av uppskärpning i kameran är helt meningslöst, det förstör ju bilden mer att köra skärpning - storleksförändring - skärpning jämfört med ingen skärpning - storleksförändring - skärpning.
K10D:s Natural image läge passar det arbetsflöde som jag har fått lära mig på fotokurser, och med detta i åtanke är det också lättare att förstå varför detta är satt som standardläge i K10D - för det passar avancerade fotografer bättre, de som verkligen vill jobba med bilderna. Det är dessa som är K10D:s primära målgrupp.
Men, det går som sagt alldeles utmärkt att ställa om kameran till bildtonen Bright image, och då få mer bildbehandling i kameran för den som ej önskar efterbehandla bilden vidare eller som ej har avsikt att storleksförändra bilden.
Med k10D har du som fotograf, som med överiga Pentax DSLR's (förutom *ist D), ett val. Du väljer mellan Natural och Bright beroende på vad du vill göra med bilden.
Denna aspekt av K10D anser jag föll bort tämligen rejält i Phils test, åtminstone jämfört med testet av K100D där detta framkommer tydligare.
Hälsar
R