Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D testad på DPReview

Produkter
(logga in för att koppla)
Roland Mabo skrev:
Det är ju märkligt att Phil ändrar sig med tiden, för redan i början av augusti - när det började komma frågor om när det kommer ett K100D test - så svarade Phil att han har fått en kamera av Pentax, men att han har många andra kameror att testa...

Så enligt det Phil skrev i Augusti så hade han en K100D redan då, att det tar augusti, september, oktober, november - för att testa en kamera, det är klart att man undrar... och om Phil nu i efterhand hänvdar att han inte fick en kamera, ja då har han ju ljugit någonstans i processen. Antingen ljög han i början av augusti när han hävdade att han hade fått låna en K100D då, eller så ljuger han nu när han påstår att det tog tid för honom att få låna en. Kameran kom ut på marknaden i slutet av juli, Phil fick låna ett av de första produktionsexemplaren. Om hans påståenden i augusti var sanna.

Denna historia sänker givetvis Phils trovärdighet.

Hälsar
R

Jag har träffat Phil och pratat testförfarande, på vilket sätt sänker vad hans trovärdighet vad det gäller de verkliga tester som utförs av honom och hans kollega?.

Mikael

Roland Mabo skrev:
Det är ju märkligt att Phil ändrar sig med tiden, för redan i början av augusti - när det började komma frågor om när det kommer ett K100D test - så svarade Phil att han har fått en kamera av Pentax, men att han har många andra kameror att testa...

Så enligt det Phil skrev i Augusti så hade han en K100D redan då, att det tar augusti, september, oktober, november - för att testa en kamera, det är klart att man undrar... och om Phil nu i efterhand hänvdar att han inte fick en kamera, ja då har han ju ljugit någonstans i processen. Antingen ljög han i början av augusti när han hävdade att han hade fått låna en K100D då, eller så ljuger han nu när han påstår att det tog tid för honom att få låna en. Kameran kom ut på marknaden i slutet av juli, Phil fick låna ett av de första produktionsexemplaren. Om hans påståenden i augusti var sanna.

Denna historia sänker givetvis Phils trovärdighet.

Hälsar
R

Phils test av Canon 1Ds mkII kom drygt ett år efter att den lanserats, Nikon D2X-testen kom fyra månader efter att den fanns i hyllan. Det är inte bara tester av Pentaxmodeller som ibland blir sena.

Kan det inte vara så att karln behöver sova, äta, umgås med familj och vänner ibland också? Han kanske till och med gillar att koppla av och hålla på med något annat också förutom kameror. :eek:)

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Jag har träffat Phil och pratat testförfarande, på vilket sätt sänker vad hans trovärdighet vad det gäller de verkliga tester som utförs av honom och hans kollega?.

I början av augusti så sa Phil att han hade fått låna en K100D, en kamera som kom ut på marknaden i slutet av juli. Han publicerade sitt test av K100D för ett par veckor sedan. Som svar på kritiken om varför det tog sådan tid för honom att få ut testet, så svarar han att det tog lång tid för honom att få kameran från Pentax.

Eftersom han fick kameran bara någon vecka efter att den hade kommit ut på marknaden, så kan detta knappast vara "lång tid att få kameran". Han lyckades ju få fram K10D testet betydligt fortare och där fick han K10D ungefär samtidigt som de första produktionsmodellerna nådde Europa.

Så i båda fallen tog det ungefär lika lång tid för Phil att få en testkamera, men i det första fallet tar det över 3 månader för Phil att få ut testet och där skyller han på "tog lång tid att få kameran".

Jag tycker inte han är trovärdig här.

Hälsar
R

Slowfinger skrev:
Du kommer antagligen att få samma svar som i den här diskussionen Mikael. Där förklarar Phil Askey ett och annat. Problemet är att det inte tycks hjälpa. Han är "flamed" av en klick märkesfanatiker...

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=21299109

Alla kanske inte tycker att hans förklaringar är helt tillfredställande. Sen måste man väl inte märkesfanatiker för att ifrågasätta vissa saker och tom en fanatiker skulle ju kunna ha en poäng.

Det tycks också finnas en grupp som anser Phils tester närmast heliga och som fanatiskt försvarar allt som skrivs.

Slowfinger skrev:
Du kommer antagligen att få samma svar som i den här diskussionen Mikael. Där förklarar Phil Askey ett och annat. Problemet är att det inte tycks hjälpa. Han är "flamed" av en klick märkesfanatiker...

Idioter finns överallt
mvh
Mikael

Roland Mabo skrev:
I början av augusti så sa Phil att han hade fått låna en K100D, en kamera som kom ut på marknaden i slutet av juli. Han publicerade sitt test av K100D för ett par veckor sedan. Som svar på kritiken om varför det tog sådan tid för honom att få ut testet, så svarar han att det tog lång tid för honom att få kameran från Pentax.

Eftersom han fick kameran bara någon vecka efter att den hade kommit ut på marknaden, så kan detta knappast vara "lång tid att få kameran". Han lyckades ju få fram K10D testet betydligt fortare och där fick han K10D ungefär samtidigt som de första produktionsmodellerna nådde Europa.

Så i båda fallen tog det ungefär lika lång tid för Phil att få en testkamera, men i det första fallet tar det över 3 månader för Phil att få ut testet och där skyller han på "tog lång tid att få kameran".

Jag tycker inte han är trovärdig här.

Hälsar
R

Och har detta något med det testresultat som till "slut" presenteades?
Mikael

macrobild skrev:
Slowfinger skrev:

Idioter finns överallt
mvh
Mikael

Jag tycker kanske inte det är vidare nyanserat att hänvisa till en hel tråd med över 150 inlägg från massor av olika personer och generallisera om märkesfanatiker och idioter.

Vet inte vilket syfte denna hänvisning har överhuvudtaget men det vore nog mer konstruktivt att peka direkt på ett inlägg i så fall eller varför inte ett påstående som ni tycker är fel.

Ännu lämpligare vore väl också att föra en sådan debatt på DP, då den återkommande tråden ju faktiskt ligger där.

macrobild skrev:
Om det är mitt svar du kommenterar så konstaterade jag bara -att idioter finns överallt.

Mikael

Det gjorde jag också då hänvisningen till den här tråden dök upp första gången. Den innheåller dessutom en del inlägg från ickeidioter om det intresserar någon.

Det börjar kännas ointressant att diskutera vad någon i USA tycker om kameran nu när många här har fått den och jag har inte hört någon klaga (mer än att jag själv var lite förvirrad i början:). Så nu är det dags för OSS alla att ta en jäkla massa bra bilder så att vi lär oss att utnyttja kameran maximalt, och sedan dela med oss av våra erfarenheter.

Det finns ju naturligtvis en risk att vi nu sätter oss och väntar på de nya objektiven, eller på K1D, eller på något annat. Men det kommer alltid något nytt, och om man väntar får man vänta för alltid.

Sanningen är att K10D är en alldeles tillräckligt bra kamera, så likaså K100, DL, DS etc. Objektiv finns det både nya och gamla av bra kvalitet. Så det enda vi möjligtvis kan skylla på för att inte vara ute och fotografera är möjligtvis vädret och ljuset :)

Vad gäller vädret så har det varit fina dagar på helgerna. Och ljusmässigt så vänder det om någon dag, sedan blir det ljusare igen. Och har vi tur har vi snö inom några veckor och då blir det ljust och fint.

Så medan jag väntar på nya objektiv och K1D, 645 Digital och allt annat underbart tekniskt så tänker jag FOTOGRAFERA :)

En utmaning; Vem fångar julen bäst med sin K10D ?

Julen Med K10

Jag är på!

Nu sitter jag här med min k10 och är lätt förvirrad men det släpper nog lagom till julafton. Starta du upp en julk10-tråd så laddar vi upp bilder där! Vinnaren får en Nikon D80 ;-)

På tal om k10 så undrar jag som förstagångs DSLR användare om jag skall fota i sRGB eller AdobeRGB

Och tankar kring RAW... Vilket program framkallar jag med? Är det krångligt? Känns som jag kör JPEG tills vidare och lär känna kameran...

Jul jul jul

Pentax tappat totalt

Vänta på Pentax 645 kamera?
Det har jag gjort flera år o frågan är om det varit någon vits att spara gluggarna från den analoga för den skulle kommit för ett år sen.

Pentax k10 är inte heller bättre än tex Nikon D80 eller Canon D400 om vi pratar bildkvalite.

Klart upphasad utav Pentaxfantaster o jag har gillat Pentax fotat med 6x7 samt 645N men tycker Pentax har
tappat totalt speciellt på proffssidan nu har dom bara en kamera för amatörer/entuiaster ingen för proffsen längre.

Re: Pentax tappat totalt

snap skrev:
Vänta på Pentax 645 kamera?
Det har jag gjort flera år o frågan är om det varit någon vits att spara gluggarna från den analoga för den skulle kommit för ett år sen.

Pentax k10 är inte heller bättre än tex Nikon D80 eller Canon D400 om vi pratar bildkvalite.

Klart upphasad utav Pentaxfantaster o jag har gillat Pentax fotat med 6x7 samt 645N men tycker Pentax har
tappat totalt speciellt på proffssidan nu har dom bara en kamera för amatörer/entuiaster ingen för proffsen längre.

Då är det ju tur att det finns Canonfanatiker som du som tar alla chanser som finns att rakka ner på såväl Pentax som Nikon. Gärna med en klassisk inledning om ditt innehav av en Pentax 645 som ju totalt saknar relevans här :)

Eftersom D80 hålls för den högsta bildkvalitern hittintills och K10 tycks vara minst lika bra men med en uppsjö av profeatures så är ditt påstående minst sagt diskutabelt. Någon kan ju tycka att vädertätning, 100.000 slutar cykler, bra sökare, DNG, 9 korspunker SV, TVa, skrivtid på 18mp/s, bildstabilisering mm är sånt som proffs skulle uppskatta.

Jo Colorfoto ger faktiskt K10D bättre betyg för bildkvalitén än Canon 30D. Den måste väl närmast vara en leksakskamera i din värld då?

Hallå Patrick. När du snackar om märkesfanatiker ska du nog ta och räkna in dig själv.

Och en gång för alla: Jag tror inte att du kan se skillnad på en A3 utskriven från varken Canon, Nikon eller Pentax K10 på lågiso.

Och ja, K10D är jättebra på mycket men absolut inte på allt. Var glad över din kamera men strunta i den här tävlingen om att "den är bäst". Allt handlar om vad man prioriterar. Det finns ingen kamera som är bäst på allt.

Nu går vi ut och fotograferar istället. Ok?

Jag har varit Pentax fans men tröttnat för segare företag existerar inte.
Dessutom så har jag nog använt dom flesta märken o bryr mig inte ett dugg om vad som står på kameran.
Att du är förblindad av Pentax är nog ingen större nyhet Patrick.
I bildtest mellan pentax,Nikon D80,Canon D400 har det varit dött lopp med likvärdiga gluggar.
Så vad är Pentax så unik på?
Knappast överlägsen bildkvalite.
Hade dom däremot dundrat in med 12-14milj pixels i deras hus då hade det varit annorlunda nu är dom en i mängden.
En smaksak vilken kamera man föredrar.

Re: Julen Med K10

Crelle skrev:
Jag är på!

Nu sitter jag här med min k10 och är lätt förvirrad men det släpper nog lagom till julafton. Starta du upp en julk10-tråd så laddar vi upp bilder där! Vinnaren får en Nikon D80 ;-)

På tal om k10 så undrar jag som förstagångs DSLR användare om jag skall fota i sRGB eller AdobeRGB

Och tankar kring RAW... Vilket program framkallar jag med? Är det krångligt? Känns som jag kör JPEG tills vidare och lär känna kameran...

Jul jul jul
SOm förstagångs-DSLRare har du flera olika vägar att gå. Jag skulle rekommendera att bara ta en i taget, annars blir det lätt rörigt.

Du kan mycket väl börja med JPG i högsta kvaliteten. Dock skall du vara medveten om att Pentax valt att inte skärpa JPG lika mycket så räkna med att du ofta vill använda oskarp mask innan du skriver ut bilderna.

RAW är en annan upplevelse som också ger mycket, men om man skall utnyttja det maximalt tar det längre tid och lämpar sig egentligen mer för de som tar få men BRA bilder. (Man kan automatiskt konvertera RAW till tiff eller jpg, men då utnyttjar man ju inte RAW fullt ut). Jag har själv bytt fram och tillbaka några gånger, men har nog fastnat för RAW, i alla fall det senaste halvåret.

Vad gäller RAW så kör jag just nu Pentax PhotoBrowser för genomgång och rensning, och sedan hämtar jag in DNG-bilderna direkt i PS. Jag använde tidigare RAWshooter, som jag tyckte var helt suveränt, men det finns inte längre, och gamla versioner stöder inte K10Ds format... Jag har testat Lighroom, och det är mycket bra om man skall jobba med ett fåtal bilder, men det passar inte mig för volymer, även om det kan hantera det.

Vilken färgprofil du väljer beror lite på vad du skall använda bilderna till. Som jag har fått det förklarat så är sRGB optimerat för bildskärmsvisning, medan AdobeRGB är optimerat för tryckning. Av det skälet så använder jag mig av Adobe då jag tycker det är viktigare att det funkar i tryck än på skärmen. Jag har också läst någonstans att man inte bör ändra färgprofilen på en tagen bild, så man får liksom leva med det man valt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar