ANNONS
Annons

K10D testad på DPReview

Produkter
(logga in för att koppla)
saknar relevans om mitt innehav av 645?
Det var ett svar på Peters drömmande om en 645 digital i ett inlägg tidigare.
Jo det skanar nog relevans för pentax lär nog aldrig komma ut med 645 digitalen så det hade nog varit bra om man sålt allt medans man fått något för optiken.

Slowfinger skrev:
Hallå Patrick. När du snackar om märkesfanatiker ska du nog ta och räkna in dig själv.

Det är ju inte så lätt för mig att hålla koll på alla kamror och deras recentioner och eftersom jag kör Pentax så är det väl rätt naturligt att jag skriver och kan mest om den.

Om du med fanatiker menar en total subjektivitet hoppas jag du har fel. Annars är jag alltid öppen för en mer konkret argumentation med det är litet svårare att bemöta allmänngilitga okonkreta personliga omdömmen som fanatism.

BTW har jag aldrig påstått att någon kamera är bäst på allt eller om man kan se skillnad på lågiso A3 från C,N eller P.

Svar till Petter. Du kan mycket väl ändra dvs konvertera till en mindre profil dvs att gå från Adobe RGB till den mindre Srgb
Mikael

macrobild skrev:
Svar till Petter. Du kan mycket väl ändra dvs konvertera till en mindre profil dvs att gå från Adobe RGB till den mindre Srgb
Mikael
OK, jag uttryckte mig kankse lite slarvigt. Man kan, men jag har läst att man BÖR undvika det eftersom konverteringen innebär närmevärden och alltså en lätt förändring av bilden. Men jag antar att dessa är så små så det inte spelar någon roll. Jag antar att problemet uppstår om man byter fram och tillbaka flera gånger med melanliggande justeringar, då kan man antagligen stöka till sin bild rätt rejält. Brukar du alltså bya profil ibland, utan problem? Finns det som du ser det någon nackdel att använda Adobe som jag gör nu?

Men jag är alldeles för dålig på detta ännu. Skall ta och styra upp detta lite bättre med kalibrerad skärm och skrivare etc. Jag levererar lite bilder för tryck i tidningar och plancher ibland, men jag överlåter allt sånt till proffsen på tryckeriet, men ibland blir inte bilderna exakt som jag velat haft dem, så jag borde ordna till detta.

Senast ändrad:
snap skrev:
saknar relevans om mitt innehav av 645?
.

Jag såg senast din 645 beklagan i en tråd om en K100D recention. Om jag minns rätt la du också till att Pentax ligger långt efter konkurenteran tekniskt. Även då förvånades jag något av ditt inlägg...

Du Patrik och Roland har i mitt tycke lite för enögd bild och höjer Pentax till skyarna efter att ha läst deras egen information. Du skriver tidigare att du tror att Pentax får nytta av 22bitar när de senare kommer med 16 bitar DNG, alla jag talade med på Photokina kan inte se någon vits med varken 22 eller 16 bitar när signalnivån är som den är i dagens APS stora sensorer och i lågdager/skugga. Vi var Anders Urshold, Lars Kjellberg mfl.
Det finns redan en tråd i ämnet och jag föreslår att du läser den.
Mikael

Tillägg till ovan. Pentax kameran verkar bra speciellt med tanke på pris och prestanda, möjligen kan den interna uppräkningen göras bättre om man jämför vad man kan få ut av en rawfil. Detta fenomen är inte Pentax ensamma om.
Mikael

macrobild skrev:
Du Patrik och Roland har i mitt tycke lite för enögd bild och höjer Pentax till skyarna efter att ha läst deras egen information. Du skriver tidigare att du tror att Pentax får nytta av 22bitar när de senare kommer med 16 bitar DNG,

Det finns en tråd här på FS där en del beräkningar görs på antal nyanser från en välexponerad pixel som kan återges med 16 resp 22 bitar. Jag har inte för mig att du motsatte dig det resultatet då och jag har aldrigt sagt eller påstått något annat än att det blir fler nyanser med den beräkningsgrund som vi använde.

Om grundförutsättningarna med antalet elektronträffar per pixel (som för övrigt du Mikael länkat till tråden men som sedan försvann) är förändrade så gäller så klart inte slutsatsen längre.

Lustig slutsats att detta är att höja Pentax till skyarna och dessutom stod jag ju för beräkningen själv och det är inte taget från någon Pentaxbrochyr som du felaktigt påstår.

Senast ändrad:
papi skrev:

Om grundförutsättningarna med antalet elektronträffar per pixel (som för övrigt du Mikael länkat till tråden men som sedan försvann) är förändrade så gäller så klart inte slutsatsen längre.

Det var väl slutsatsen , dvs vad finns att dela i ytterliggare nivåer som går att utläsa ovan brus.
Mikael
PS länken, illustrationen finns på www.qpcard.com

Senast ändrad:
Länken försvann inte, bara sidan som angav "hit raten" och som av ett osannolikt sammaträffande hände detta percis när vi räknat ut att det fanns en fördel med Pentax 16-bitars filer.

Jo det fanns absolut tillräckligt med information i högdagrarna för ett bättre bildresultat. (reservation för vad ögat kan uppfatta etc)

Edit

Felsrivet av mig tidigare ovan det skall så klart vara 16 resp 12 bitar och inte 22

Senast ändrad:
Nu hänger jag inte med, menar du att du skulle få fördelar med 16 bitar och då med den signalnivå/ antalet elektroner som en aps stor sensor kan hålla?
Mikael

ps såg att du la till det med högdagrarna efteråt.

Jag skall förhöra mig om detta skulle vara synbart i högdager för ögat eller kopia (är inte säker, men tror det knappast)
Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Nu hänger jag inte med, menar du att du skulle få fördelar med 16 bitar och då med den signalnivå/ antalet elektroner som en aps stor sensor kan hålla?
Mikael

Med antalet eletronträffar som fanns angivet på en välexponerad pixel skulle det bli relativt stor skillnad att besriva informationen i högdagrarna med 12 resp 16 bitar.

Ointressant i lågdagrar där informationmängden är låg då det bara blir decimalskillnader. Sen vad ögat kan uppfatta, skärmen producera etc håller jag osagt,

Edit

All additional information är välkommen!

Enligt mig så har här Phil Askey en felaktig inställning när han inte ställer sig frågande till Pentax förklaring till fördelarna med 22 bitar=overkill. Alltså fördelen vad det gäller DR och brus som pentax själva ser med 22bitar. Jag ser inga med de antal elektroner som sensorn kan hålla. Huruvida en skillnad skulle kunna ses som bättre i högdager låter jag vara osagt men totala DR blir inte bättre, dvs med ökad separation och detaljer i lågdager.
Hans mätningar uppvisar heller inga fördelar i totala DR och mot de andra 12bitars kameror han jämförde med.
Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Mikael

ps såg att du la till det med högdagrarna efteråt.

Jag skall förhöra mig om detta skulle vara synbart i högdager för ögat eller kopia (är inte säker, men tror det knappast)
Mikael
Var på din hemsida.....jäkligt bra bilder......du behöher inte bry dig om andra kameror....allt hänger på fotografen!!!...tror nog k10an är hur bra som helst......speciellt när jag läst DP reviewn....PS. Är ingen Pentaxägare(än;))...Janne

Helt rätt men jag tror dock Phil redan proklamerat att han inte tror på att 22-bitas omvandlingen har någon betydelse. Den skillnaden jag kan förstå är just graderingen i högdagrana och då om bilden är i 16 bitar. Sen skriver ju Pentax själva lite annat men det är svårare att bedömma, vi får väl se vad Imaging resorce kommer fram till.

Pentax, Nikon,Canon, Fuji, Sony är idag tillräckligt bra, det är vi som håller i kameran som sätter begränsningarna.
Natti
Mikael

jekans skrev:
Var på din hemsida.....jäkligt bra bilder......du behöher inte bry dig om andra kameror....allt hänger på fotografen!!!...tror nog k10an är hur bra som helst......speciellt när jag läst DP reviewn....PS. Är ingen Pentaxägare(än;))...Janne
Såg inte alla.....kunde inte för min fru ville ha sällskap vid tvn ....men det jag såg var jättebra...hur som helst.....efter som jag är norrrlänning säger jag "att ni ids hålla på" ser ju en idiot att det är en superkamerea för pengarna.....har alltid varit försiktig med tester....dom bästa gör man själv.
Janne

Alltid lika kul att läsa debatter. Använder själv Pentax, så lite färgad och extra intresserad blir man ju när det kommer nyheter. Inget konstigt med det, tror att det gäller de flesta som har ett system. Nyheter om det man har blir extra intressant, att det sen kan bli lite inflammerat debattläge ibland är ju bara kul att läsa, så länge det inte går över gränsen.

Tycker nog Patrik är rätt objektiv för det mesta. Han ger positiva omdömen om andra märken också. Såg att han berömde Nikon D80 i tråden K10D WOW! Dessutom så får man ju en massa kunskap alldeles gratis här. Inte sällan från Patrik. Så jag ville bara säga tack för en massa info!

Mvh/ Nicklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar