ANNONS
Annons

K10D testad på DPReview

Produkter
(logga in för att koppla)
Men viktar man bildstabilisering högt (vilket de flesta nog tycker man bör) så får ju en misslyckad test där ett stort genomslag på slutpoängen. Lennarts förslag om +/-2 i felmarginal ter sig kanske inte så dumt då ;)

Re: Re: Re: DP Reviews ägare

papi skrev:
Metoden som han använt för att testa bildstabilisering är inte så där väldigt imponerande och visar således på ett mycket sämre resultat än alla övriga tester jag läst. Dessuom i strid med rekommendationen i Pentax manual.

Inte så proffsigt kanske då just stabiliseringen är den enskillt viktigaste nya funktionen i modern tid.

Är det någon som vet varför stabiliseringen eventuellt inte fungerar lika bra på korta avstånd? Stabiliseringen motverkar väl främst skakningar i höjd och sidled, d.v.s. i princip klarar den att stabilisera för skakningar inom ett visst vinkel-område. Varför skulle då avståndet ha något med saken att göra.

Måste testa detta själv när jag får tid för att se om det verkligen stämmer.

stabiliseringen funkar säkert men man upplever skillnaden mer vid tele.
kanske för att en liten skakning bli mer tydlig när man använder Telezoom objektiv...en millimerter i rörelse vid kameran blir flera meter på riktigt långt avstånd.
ps,en grov jämförelse :)

Intressant fråga.En ofullständig skakningskompensation får kanske större konsekvens om fokuseringsavståndet är nära då avbildningsskalan på sensorn då blir större. Eller så kanke kan det ha nått attgöra med att kameran inte tar hänsyn till fokuseringsavståndet, SR fungerar väl även med manuella gluggar?

Rikitig nära och med kort skärpedjup måste även djupledsskakningar ha en negativ inverkan.

papi skrev:
Intressant fråga.En ofullständig skakningskompensation får kanske större konsekvens om fokuseringsavståndet är nära då avbildningsskalan på sensorn då blir större.

Rikitig nära och med kort skärpedjup måste även djupledsskakningar ha en negativ inverkan.
Samma fenomen som gör att nya Micro-Nikkor 105/2,8VR får gradvis mindre och mindre nytta av sin VR från och med avbildningskala 1:30, ner mot 1:1.

papi skrev:

Förvisso, men då är det ju frågan om att röra kameran in och ut ur skärpedjupsplanet, vilket borde bli en annan form av oskärpa än skakningsoskärpa. Dessutom tror jag inte sensorn kan röra sig framåt och bakåt, eller?

Och den förhållandevis korta sträcka kameran eventuellt rör sig framåt/bakåt (några mm) borde inte märkas vid normal fotografering, ens på relativt korta avstånd och stora bländaröppningar. Skärpedjupet borde räcka till för att dölja detta, såvida vi inte pratar om makro eller liknande förstoringsgrader.

Exempel från dofmaster.com: med 50 mm brännvidd, f/2,8 och fokusavstånd 1 m så definieras skärpedjupet som 4 cm.

Med riktig nära menar jag macro, helt riktigt så kan sensorn inte röra sig i djupled!

Jörgens förslag kanske är svaret helt enkelt. Man skulle kunna säga att man får samma problematik på längre brännvidder men å andra sidan räknar man ju då med att slutartiden måste vara kortare.

Slowfinger skrev:
Och en gång för alla: Jag tror inte att du kan se skillnad på en A3 utskriven från varken Canon, Nikon eller Pentax K10 på lågiso.

Kan inte annat än att hålla med. Jag har framkallat en 30x45 från K10D när jag testade den. Kan inte se någon skillnad mot de kopior som jag tagit med min 1D MkII (möjligen har K10D något bättre upplösning i fina detaljer).

Pentax K10D är i mitt tycke en riktigt bra kamera, väl så bra som övriga i startfältet. Min något kortfattade recension (som mer är en hands-on, än en recension) hoppas jag speglar min syn på kameran. fast jag vet inte, för det är inte så många som kommenterat vad som saknas, vad som är dåligt/bra, trots att över 6000 har läst (eller i varje fall tittat på den).

macrobild skrev:
Du får gärna förklara för mig vad du menar med textur och vad herr Pentax har förklarat som skulle gå stick i stäv med de fynd som Phil har redovisat vad det gäller uppskärpning inlagd i kameran.
Du får gärna lägga ut en länk till vad herr pentax har sagt samt vad motsäger filmlika egenskaper och bättre skärpning än den som redovisats ?
Mvh
Mikael

Du missförstår mig.
Pentax har inte sagt något som går "stick i stäv med det fynd som Phil har redovisat", det jag hävdar är ju att det som Phil ser som negativt har varit Pentax mål! Det är ju bara en fråga om personliga åsikter och här skiljer sig Phils personliga bildseende från det mål som varit Pentax.

"
Just like the granular quality of
films, the digital noise should be incorporated as part of the image
rendition. Increasing the sensitivity does not simply means the increased
signal gain but there must be people who wish to take advantage of digital
noise as one of the texture effects. This can be easier realized by
³sensitivity priority mode²."

"
Q: What is the meaning of ³Imaging Revolution² used as a catch phrase for
K10D?
A: We have stated a big catch phrase ³Imaging Revolution², but it simply
means the total image rendition including noise. Digital cameras tend to be
judged largely by various numbers and figures, and we are prepared for the
judgment only by the apparent figures of noise.

We do wish our camera be accepted by everybody, but it may not be No.1 under
various evaluation parameters, because there are those we gained but those
we lost as well. However, we are very confident that the final image
rendition would be superior to others¹ We will be very grateful if
traditional film users would appreciate our camera."
(översättning av Ken Takeshita)
http://www.pdml.net/pipermail/pdml_pdml.net/2006-November/033663.html

Här är en annan intervju med Tatamiya
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/dslr/2006/12/05/5184.html
Och här är en översättning gjord av Ken Takeshita
http://pentaxlife.com/hisashi-tatamiya-talking-about-k10d
(den här intervjun är nyare, gjord i december, den förra intervjun var gjord i november).

Sen finns det en ännu tidigare intervju, gjord i Oktober där just filosofin bakom bildbehandling diskuteras - skärpning, textur, tillåtandet av brus på högre ISO nivåer för att ge bättre detaljer, textur och djup i bilden. Jag diskuterade denna intervju i detta forum för typ 1 1/2 månad sedan, jag ska se om det går att hitta det inlägget igen, det har kommit många trådar sedan dess...

Allt detta är ju gamla grejjer och det tar lite tid att digga upp gamla diskussioner vilket jag hoppas du har överseende med. Jag brukar inte spara länkar till månader gamla intervjuer, men nu har jag suttit bra länge och letat fram några gamla grejjer och det kommer ta lite tid hitta resten som tyvärr behövs för att ge en komplett bild.

Det hade varit mycket enklare om du hade läst mina inlägg om detta när jag skrev dem och därmed följt diskussionen då, nu får jag ju leta bakåt... hahahaha :) :)

Hälsar
R

Mikael Riesedal "Macrobild", jag har nu letat en halvtimme här och vi talar om information från början av Oktober detta år, jag känner att sitta och digga fram gamla diskussioner bara för att du inte tror på vad jag säger känns som väl overkill. Jag har en K10D som ligger på bordet, men istället för att leka med den sitter jag och letar tillbaka i historien för att du ska bli glad. Känns som jag har bättre saker för mig, egentligen.

Här finns en intressant länk från Oktober gällande en utställning i Tokyo där Pentax visade de första utskrifterna från k10D, dock var kamerorna ej med färdig firmware men det finns en del intressant snack i diskussionen om hur Pentax har tänkt. Så jag slänger helt enkelt helt fräckt ner den här så får du läsa själv på egen tid, för min K10D ropar på mig mer än kära lilla du gör just nu haha.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=20633667

Hälsar
R

papi skrev:
Med riktig nära menar jag macro, helt riktigt så kan sensorn inte röra sig i djupled!

Däremot så kan sensorn röra sig i cirkel, men det är mindre känt... Den gör detta för att kompensera den roterande rörelse som händer när fotografen trycker ner avtrycket. Pentax är ensamma på marknaden om detta.

Hälsar
R

http://pdml.net/pipermail/pdml_pdml.net/2006-October/author.html#start
http://pdml.net/pipermail/pdml_pdml.net/2006-October/029964.html

Oktober intervju med Tatamiya:
http://pdml.net/pipermail/pdml_pdml.net/2006-October/033389.html

Det finns en del II av denna intervju, men den hittar jag inte. Verkar helt väck. I Oktober på PDML listan fanns en himla intressant diskussion om just detta med idéen bakom bildhanteringen på K10D, (med bidrag från Ken Takeshita, som alltså bor i Japan och är den som brukar översätta intervjuer och de diskussioner som förs på Pentax japanska forum där en del av Pentax egna tekniker medverkar) men vad jag kan se så fattas det inlägg. Internet, går ej att lita på uppenbarligen.
Titta, nu har jag suttit med det här en timma och min K10D ropar fortfarande...

Allt för att göra en Mikael nöjd, jag är helt vansinnig... en timme av min tid och snart är det jul! Argh!

Hälsar
R

Jag har nu läst igenom http://pdml.net/pipermail/pdml_pdml.net/2006-October/033389.html

Inget nytt här heller.Förutom att Pentax är ensamma om att tro att en 22bitars AD skulle tillföra något på en APS stor sensor..

Nu finns det förutom Canon,Nikon, Fuji mfl slr tillverkare även bakstyckestillverkare som PhaseOne, Hasselblad, Leaf mfl som inte utnyttjar potentsialen av det Pentax vill framhäva som unikt. Även Phil Askeys uppmätning av DR gav inte intrycket av att Pentax skulle ha någon vinst. Tvärtom, i jpg har Pentax minsta DR vid jämförelse med bla Nikon, Canon.
Vad det gäller den interna skärpningen i jpg som Phil
beskriver så här : the biggest difference is down to the crispness of edge detail which appears softer in the K10D image than the D80. As we speculated earlier this would appear to be down to the type of demosaicing / sharpening algorithms used as the actual detailed delivered by the CCD is higher and can be extracted fully by shooting RAW.

Eller: Removing the camera's built-in image processor and instead processing using a standard converter (in this case Adobe Camera RAW) we see the K10D's true colors, clear crisp images with lots of detail and sharp edges. Indeed there are several parts of the image which look more detailed than the D80. It makes you wonder why Pentax couldn't achieve this quality with their processor.

Nu äger jag inte en Pentax men har träffat Phil Askey och jag tror han har fog för vad han har sett och mätt upp till motsats av vissa andra som smutskastar honom pga att vissa fynd inte faller somliga i smaken.
God Jul på er och kör RAW så får ni en utmärkt kamera dvs till Pentax har sett över den interna uppräkningen och dess inlagda skärpning
Mikael.

Senast ändrad:
Objektiv

Har nyligen köpt en K10d och upptäckte att svärfars gamla kamera var en CHinon CE-4... Med den fanns ett 50mm 1:1,9 och ett Cosina 35-70 1:3,5-4,5

Fungerar dessa på K10d?

Tacksam för svar

Mikael, det är uppenbart att du inte förstår den här diskussionen.

Det är fullständigt sant att Natural image läget på K10D har en svag uppskärpning av kanterna, precis som Phil har funnit.

Men, det som jag och andra kritiserar Phil för är att han lyfter fram detta som negativt och ger kameran ett dåligt betyg enbart på grund av sin personliga åsikt om vad som gör en bra bild. Det är det som diskussionen handlar om, inte huruvida Natural läget skärper upp kanterna eller inte.

Det är fullständigt sant att Natural läget ej skärper upp kanterna, grejen är att detta är avsiktligt gjort av Pentax för att få en mer "filmlik" karaktär och få fram textur och djup i bilden.

Dessutom lämpar sig en sådan bild bättre för efterbehandling, och Pentas egen projektledare har sagt i de länkar jag visat dig att de valde Natural läget som standard för att kameran ska lämpa sig bra för de mer avancerade fotografer som efterbehandlar sina bilder.

Vi har sett Phils citeras i detta forum, där han själv lyfter fram åsikt att bilder ej ska behöva efterbehandlas, utan en kamera ska i JPEG läget göra en bild på ett sädant sätt att fotografen ej ska behöva efterbehandla den. Detta erbjuder Pentax med läget Bright i K10D. Det är bara det att detta läge ej var inställt från fabrik som standard, om Bright hade varit förinställt från fabrik så hade Phil gett K10D en "Highly recommended" utan reservationen "just", för han gav ju K100D ett sådant betyg och den har Bright läget som utgångsläge.

Det finns en diskussion här som visar skillnaden mellan Bright och Natural, och det framkommer tydligt att Bright har just mer uppskärpning av kanterna - vilket alltså bevisar att K10D absolut kan skärpa upp kanterna och därmed göra det som Phil påstår att K10D inte gör...
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=21321559

Sen har vi detta inlägg som visar att Natural imaget läget är bättre för den som efterbehandlar bilden och att det, med hjälp av lite Photoshop, går att få ut ett *mycket bättre* resultat med efterbehandling av Natural än med efterbehandling av Bright.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=21346473
(vilket också förklarar varför Pentax valde Natural läget som utgångsvärde och inte Bright).

Så det "fel" som Pentax har gjort, den "brist" som Pentax har, är att de valde läget Natural (för avancerade fotografer) som standardläge i kameran istället för Bright (som är mer anpassat efter fotografer som inte vill jobba vidare med bilderna). Och på grund av detta val, så fick K10D ett lågt betyg av Phil.

Det har inget att göra med någon taskig bildbehandling i kameran, det har med val av bildton att göra. Inget mer, inget annat.

Det jag har fått lära mig på de fotokurser som jag har gått, är att uppskärpning - det gör man allra sist. Därför att varje efterbehandling tar bort bildinformation. Det är alltså negativt för bildens slutgiltiga kvalitet att ha en hög uppskärpning i kameran, sedan storleksförändrar man och så skärper man upp bilden igen efteråt (eftersom storleksförändringen tar bort en del skärpa). Phil utgår från ett paradigm i sitt testförfarande som strider mot det som jag har fått lära mig på fotokurser!

Det ger mig intrycket att Phils tester är mer till för de som bara fotar med kameran och inte vill göra något med bilderna sen, och dessa ställer givetvis K10D i läget Bright image tone så att de får det resultat som de (och Phil) önskar.

Problemet löst.

Hälsar
R

macrobild skrev:

God Jul på er och kör RAW så får ni en utmärkt kamera dvs till Pentax har sett över den interna uppräkningen och dess inlagda skärpning

Det är synd Mikael att du vägrar förstå, trots alla inlägg om detta, att om man ställer K10D i läget Bright image tone, så får man just den kantskärpa som Phil påstår att K10D inte ger.

Och visst är det så att det förinställda Natural läget har mindre kantskärpa än Bright. Det är meningen så och varför det är så har förklarats oändligt antal gånger.

Pentax behöver inte se över någon intern uppräkning och inlagd skärpning, klicka på Bright läget i K10D:s meny och det problem som du och Phil tycks ha med K10D löser sig i ett nafs!!!

För att passa olika fotografers önskemål gällande skärpning och efterbehandling så har K10D två olika sätt att skapa JPEG på. Natural och Bright. Att du och Phil bortser från detta faktum är bara att beklaga.

Hälsar
R

Jag har noterat att K10D har en förhållandevis hög kontrast i läge 0 (-3 till +3) Är jag helt fel ute om jag antar att det dynamiksa omfånget i så fall påverkas negativt och att man enkelt kan öka det genom att sänka kontrasten i kameran?Detta för jpeg då så klart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar