Roland Mabo skrev:
Mikael, det är intressant att du anklagar mig för att inte ha en susning om saker och ting här - jag tycker det är synd att du tar till sådana skamgrepp i en seriös diskussion.
SVAR: varken du eller jag har en susning om vad som pågår innanför Pentax dörrar. Nu känner jag en hel del människor genom att ha delatagit som press på ett antal Photokinor. Jag har därmed ett ganska bra kontaktnät med välkända personer inom fotoindustrin samt skribenterTtestare för fototidningar. Var du får dina uppgifter ifrån förutom läsa Pentax PR-texter får du gärna deklarera. Är du anställd på Pentax?
Nu har du ju själv klagat på Pentax interna uppskärpning i K10D och att bristande uppskärpning av kanterna är ett problem med K10D:s JPEG. Du har inte pratat om sensorn i sig eller AA filtret, har du nu plöstligt börjar klaga på dessa parametrar också? Eller vad pratar du om?
Svar: Eftersom kameran är ny så vet varken du eller jag vad Pentax har gjort, speciellt inte om du jämför med en annan Pentax. Phil Askey har däremot sett att kameran uppträder annorlunda vid jämförelse med andra
Faktum kvarstår, Phil på Dpreview var väldigt nöjd med K100D:s bildkvalitet och den kameran har Bright läget som utgångsläge. Av detta lär vi oss att Phil uppskattar Bright läget, för i det läget så gör kameran en kraftfull uppskärpning av det slag som ej görs i Natural läget. Detta står i handboken och är ej några nyheter.
Svar: Phil + alla andra har givit kameran bra betyg, nu har kameran jämförts mot Nikon och där ser bla Phil skillnader.
K10D har utgångsläget Natural, som alltså skärper till kanterna mindre. Tanken bakom detta läge är att lyfta fram detaljer och textur, för att också vara det bästa utgångsmaterialet för vidare behandling i datorn. Det står i handboken att Natural lämpar sig bäst för efterbehandling.
Svar: man kan få fram både yta men också ha en bättre uppskärpning
Självfallet har Bright och Natural lägena uppdaterats genom åren, när det först introducerades i DS:en så var Phil inte lika exhalterad som han sedan blev av Bright läget i K100D. Skillnaden mellan algoritmerna är att tidigare så gjorde Pentax dessa algoritmer själva, men från och med K100D/K110D så är de inköpta från det företag som står bakom den separata RAW konverteraren Silkypix.
Svar: och vadå
Om man ser den bristande uppskärpningen i Natural läget som en brist, istället för den fördel som det faktiskt är för den som efterbehandlar bilden (vilket är tanken med Natural läget) - så ställer man om kameran till Bright läget. I Bright läget så lägger kameran till extra uppskärpning, kontrast och färger på ett sådant sätt att vidare efterbehandling ej ska behövas. Nu är det så Phil vill att kamerorna ska fungera i utgångsläget, vilket hans test visar. Så utifrån det så var det uppenbarligen ett misstag av Pentax att välja Natural istället för Bright, för om Pentax hade valt Bright som fabriksinställning så hade vi överhuvudtaget inte haft den här diskussionen!
Svar: det går lika utmärkt att efterbehandla exv Nikonbilden som har högre skärpning ut från kameran, så länge uppskärpningen inte är förstörande.
Slutsatsen är - det finns inget problem med K10D:s prestanda i JPEG läget. Natural läget fungerar precis som det är tänkt, om man vill ha mer behandling i kameran som väljer man Bright läget.
Svar: det finns skillnader till exv Nikons fördel enligt bla Phil Askey
Med Pentax får du det bästa av två världar och det är mer än vad man kan säga om konkurrenterna.
Problemet ni har är att ni vill att Natural läget ska fungera som Bright, men varför då ha två lägen? Är valet av två bildlägen för JPEG för komplicerat för er?
Det är min övertygelse att användarna är tillräckligt intelligenta och kompetenta att välja Bright eller Natural beroende på vad de faktiskt vill göra - eller inte göra - med bilden.
Svar: det är din åsikt.
Natural läget fungerar på det sätt som min lärare i digitalfotografering har lärt mig är en förutsättning för bra efterbehandling av bilden.
(han använder f ö en Nikon D200..).
Svar: en efterbehandling av bilden är inte svårare från exv Nikonkameran eftersom den inte har varken för hög eller förstörande uppskärpning
PS läste precis att Pentaxkameran vitbalans inte är så vass i inomhusljus som exv nikon d40
citat från imaging-resource
That was not the case with the Pentax K100D. It was my one major disappointment with that camera: both our lab shots and my real-world shooting revealed significant trouble with incandescent light. The comparably-priced Nikon D40 does far better, relatively matching the Canons I'm used to using. I've also not seen evidence of the tendency to bias the white balance toward blue when shooting near window light, as I saw in the Nikon D70. Since we're mentioning the K100D, however, it does have something the D40 does not: body-based image stabilization. It's a tough choice between the two, and they both have very good high ISO performance. For me, I'd have to go with the camera that delivers the best white balance performance in more situations, so I do give the edge to the Nikon D40
Mvh mikael + jag har lagt in mina svar på dina påståenden uppe i texten
Hälsar
R