Men om man i Lightroom importerar sin RAW-fil så får man väl ändå en fil/bild efter importeringen som har ett visst utseende som man sedan utgår ifrån när man gör justeringar på den, eller hur?! Man kan också nollställa eventuella justeringar som har gjorts vid importen för att sedan börja justera/redigera RAW-filen från scratch igen?!
Att defaultinställningen skiljer sig lite i olika konverteringsprogram spelar ingen större roll som jag ser det. Precis lika lite roll som det spelar ifall jag lämnar in min diafilmrulle till ett labb lokalt eller något annat labb 100 mil ifrån mig vilka framkallar bilderna på lite olika sätt. Oavsett från vilket labb jag får tillbaka mina diabilder så betraktar jag dem som mina originaldiabilder. Låt sedan vara att du kan konvertera RAW-filerna om och om igen i olika RAW-konverterare, men då får du ju bara lite olika varianter på originalet att förhålla dig till som jag ser det. Original som används för att skapa bilder i andra format.
Om vi tar ett faktiskt exempel. Ifall någon skulle vilja se en originalfil från en av mina uppladdade jpeg-bilder här på fotosidan så menar du alltså att jag inte har något att visa upp trots att jag har den ursprungliga RAW-filen här på min hårddisk?
Om jag skickar den ursprungliga RAW-filen till personen ifråga kan ju han/hon ta del av den med hjälp av sin RAW-konverterare. Att det sedan skiljer en aning hur konverterarna tolkar filen kan knappast vara avgörande för att RAW-filen inte ska betraktas som ett original. Så otroligt mycket kan det ju inte skilja mellan olika konverterare..och framför allt bör inte en konverterare i defaultläge beskära filer, plocka bort pixlar, tillföra nya saker i filen etc...
Jag har provat ett antal olika RAW-konverterare och jag kan definitivt inte påstå att mina importerade RAW-filer ser särskilt olika ut i dem olika programmen. Det är klart att det skiljer lite i kontrast, hur ljusa/mörka de visas och kanske lite i mättnad, men det är inga dramatiska skillnader i defaultläge.
Det är väl ungefär samma skillnad som det skulle bli ifall du tittar på en originalmålning av Monet i ljus med rätt färgtemperatur kontra ifall du tittar på tavlan i ett rum med dunkelt ljus. Ja, kontrasten och färgerna skiljer sig åt när du betraktar tavlan i olika rum och i olika ljus, men det är väl fortfarande samma original...?!
Dessutom kan man jämföra JPEG-bildens exifinformation med RAW-filens exifinformation för att se att en viss RAW-fil är originalet till JPEG-bilden. Att det sedan alltid kommer finnas fuskare eller fotografer som vill dölja sanningen av någon anledning och ändrar i exifinformationen (för det går väl säkert med något program) är en annan femma.