Annons

Justera med pensel - räknas det som manipulering enligt Fotosidans definition..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att mörkrumsarbetet gav en syn på bildskapandet där ”fotografera” innefattar hela processen från exponering via framkallning och kopiering med de val man måste göra i varje steg och som vart och ett påverkar slutresultatet. Det fanns ju ingen bild innan man arbetat igenom alla steg.

För mig personligen känns det självklart att den digitala bilden baseras på en liknande process även om stegen givetvis inte kan mappas rakt av mot den analoga.

Det tror jag du har rätt i och det är väl kanske också delvis därför jag som inte har stått i mörkrummet för att framkalla bilder har en annan syn på detta. Jag började med att under en kortare period fotografera med färgfilm för att sedan gå över till diafilm. Även om jag vet att flera här inte tycker man ska jämföra att fotografera i JPEG med att fotografera med diafilm så gör jag gärna det ändå... :giggle:

Jag jämställer diafilmen som man valde utifrån vissa specifika karaktärer den hade med att välja kameratillverkare eller kameramodell som har sina speciella karaktärer när man fotograferar i JPEG. Gör man sedan också vissa inställningar i kameran (t.ex. färgmättnad och kontrast) får man ytterligare karaktär på sina jpeg-bilder.

Diafilmen lämnades in på ett labb och framkallades där medan JPEG-bilden framkallas direkt i kamerans labb så att säga. Diabilderna fick man på en remsa som man klippte eller skar bort enskilda bildrutor ifrån, granskade med lupp på ett ljusbord, monterade in i ramar som sedan slutligen arkiverades. När JPEG-bilderna har blivit exponerade och framkallade i kamerans motsvarande "labb" importeras de in i datorn där de granskas i bildbehandlingsprogrammet för att till slut bli arkiverade.

Varken med diabilderna eller med JPEG-bilderna finns det något annat original än den monterade diabilden respektive den JPEG-bild som kom direkt ur kameran. Inte heller kunde man göra speciellt mycket med diabilderna ifall man nu inte scannade in dem och bildbehandlade dem i datorn som vilken annan digitalbild som helst. JPEG-bilden är precis som diabilden klar direkt när man har tillgång till bilden, men samtidigt går det att göra en del justeringar i datorn ifall man vill eller måste göra det.

Som jag ser det behöver man vara i princip lika duktig med sin kamera i fält idag ifall man fotograferar med JPEG som när man fotograferar med diafilm, men med dem möjligheter som finns att jobba med RAW-filer i olika bildbehandlingsprogram kan man snarast förvandla en ganska usel och ointressant RAW-fil till ett halvt mästerverk om man bara är duktig på att hantera sitt program i datorn. Det är verkligen inte vad jag kallar att fotografera. En usel fotograf kan alltså framstå som en duktig fotograf bara för att man kan sitta på sin bekväma stol framför datorn och greja lite. Till och med jag som räknar mig själv till skaran som inte är speciellt bra på bildbehandling kan ganska lätt förändra en bild mycket och till något betydligt mer intressant än originalfilen om jag känner för det.

I framtiden lär vi nog (tyvärr) se en kraftig dominans av AI-baserade bildbehandlingsprogram där man lätt manipulerar sina bilder med några klick med musen. Bara att prova med olika färdiga alternativ ifall man vill att bilden ska se ut så eller så eller så. Kanske det t.o.m. kommer finnas helt färdiga alternativa bilder som baseras på den RAW-fil man håller på att jobba med. Bara att filtrera fram på olika sätt i programmet. Man kommer inte ens behöva klona bort det där trädet i förgrunden manuellt för det lär redan finnas olika alternativa bilder som är färdigredigerade där trädet inte finns med. Ska det på bilden se ut som att det är vinter, höst, sommar eller vår? Ja, även det kommer man kunna filtrera fram med ett eller ett par musklick. Det värsta är att många här kommer då fortfarande tycka att det där är att fotografera och ha svårt att se skillnad på just "fotograferande" och annat bildskapande. Jag har dock förhoppningsvis lagt av med denna fritidssysselsättning då och ägnar mig istället åt gammalt (hederligt) fågelskådande... :cool:
 
Jag resonerar då som så att jag inte kan veta ifall bilderna är manipulerade eller ej, men eftersom man inte kan kryssa i någon ruta för manipulerad eller inte manipulerad så har i alla fall inte fotografen ifråga gjort något aktivt val att avstå från att informera om eventuella manipulationer.
Det skulle jag snarare kalla för ett passivt val.
 
500px har inte kryssrutan (vad jag vet) för manipulerat foto. Många som visar sina bilder på 500px manipulerar dessa och är helt öppna med det.

Det intressanta är att 500px inte accepterar typ fantasybilder, där bilder mer liknar målningar gjorda i PS. Kontentan är att manipulerad bild anses vara fullgott foto men inte tex grafisk design.

Här ett svar från 500px angående en medlem som blev utesluten.

"500px is a photography community, and we do not currently allow non-photographic content to be uploaded to the site.

This includes screenshots, graphic designs, drawings/illustrations, video game screen captures, and other non-photographic content that we deem to be in violation of our Terms of Service."
Det där kommer att ställa till problem för 500px i framtiden.
 
Det känns lockande att börja fotografera i jpeg igen bara för att hålla det så enkelt och så nära det jag tycker är fotograferande som möjligt måste jag säga. Jag upplever att jag har en liten konflikt inom mig..en konflikt mellan att tycka det är kul med bildbehandling och att jag tycker bildbehandling inte har så mycket med foto/fotograferande att göra... 😉
Enklare blir det knappast när man måste ställa in bildparametrar inför varje bild man tar för att den ska bli så bra som möjligt.
 
Som jag skrev - jag bryr mig inte ett skvatt om vad folk tror om mina bilder, åtminstone så länge jag inte försöker påstå något med bilderna. Om du tycker det är viktigt att ange att dina bilder är manipulerade (trots att de inte är det enligt Fotosidans definition) får du förstås gärna göra det.

De flesta bilder som visas på FS är gjorda av amatörfotografer som du och jag, och kommer inte gå till historien. Det saknar för mig betydelse om de är manipulerade efter som de flesta bilderna glöms bort efter en snabb titt.

Jag tycker att det är en varudeklaration. Jag tycker som Per om semantiken kring ordet "manipulerad" och det är ett olyckligt ordval eftersom det har en viss laddning i andra sammanhang. Jag har INTE märkt några av mina bilder med "Manipulerad" men jag har deklarerat vad som gäller i ingressen till mina bloggar:

"Eftersom jag tycker att all efterbehandling i RAW-konverterare i princip innebär en möjlighet till obegränsad förändring och att den inte kan verifieras utan en RAW-bild, så kan ni anse samtliga mina bilder som manipulerade. Mina bruntonade reprofotade dian är det absolut enligt Fotosidans definition och jag klonar gärna bort saker i mina bilder som jag inte vill ha där."
 
500px har inte kryssrutan (vad jag vet) för manipulerat foto. Många som visar sina bilder på 500px manipulerar dessa och är helt öppna med det.

Det intressanta är att 500px inte accepterar typ fantasybilder, där bilder mer liknar målningar gjorda i PS. Kontentan är att manipulerad bild anses vara fullgott foto men inte tex grafisk design.

Här ett svar från 500px angående en medlem som blev utesluten.

"500px is a photography community, and we do not currently allow non-photographic content to be uploaded to the site.

This includes screenshots, graphic designs, drawings/illustrations, video game screen captures, and other non-photographic content that we deem to be in violation of our Terms of Service."

Hur ser de på fotokollage då? Går det under "graphic designs"?
 
Som jag ser det behöver man vara i princip lika duktig med sin kamera i fält idag ifall man fotograferar med JPEG som när man fotograferar med diafilm, men med dem möjligheter som finns att jobba med RAW-filer i olika bildbehandlingsprogram kan man snarast förvandla en ganska usel och ointressant RAW-fil till ett halvt mästerverk om man bara är duktig på att hantera sitt program i datorn. Det är verkligen inte vad jag kallar att fotografera. En usel fotograf kan alltså framstå som en duktig fotograf bara för att man kan sitta på sin bekväma stol framför datorn och greja lite. Till och med jag som räknar mig själv till skaran som inte är speciellt bra på bildbehandling kan ganska lätt förändra en bild mycket och till något betydligt mer intressant än originalfilen om jag känner för det.
Det resonemanget bygger på att bildskapandet tar slut när man har tryckt på kamerans slutarutlösarknapp. Det är inte alla som håller med om det. Ansel Adams anses t.ex. av ganska många som en duktig fotograf och han tillbringade mer tid i mörkrummet än bakom kameran.
 
Ja, det vill de säkert, men det kommer att bli svårare och svårare att avgöra om en bild är ett fotografi eller skapad på annat sätt.

Det kan knappast vara svårare att skapa en stillbild med deep fake än det är att skapa rörliga bilder.
 
................För min egen del är fotografering det man gör fram till dess att bilden exponeras. Allt annat efter det är ett annat slags bildskapande. Det har hänt ett par ggr tidigare att jag har slutat att fotografera i RAW och gått tillbaka till att fotografera i jpeg igen just av den här anledningen. Då gör man inställningarna i kameran och fotograferar med dem förutsättningar och begränsningar just det kamerahuset man använder har. Det enda som behöver göras i efterhand är i princip att eventuellt beskära bilderna.

Det känns lockande att börja fotografera i jpeg igen bara för att hålla det så enkelt och så nära det jag tycker är fotograferande som möjligt måste jag säga. Jag upplever att jag har en liten konflikt inom mig..en konflikt mellan att tycka det är kul med bildbehandling och att jag tycker bildbehandling inte har så mycket med foto/fotograferande att göra... 😉

Jag känner igen mig i detta och jag tyckte det var konstigt när jag började fotografera digitalt och fick höra för första gången liknelsen med RAW-som ett negativ, för det var det ju inte i egentlig mening. Jag hade även svårt att förstå att en RAW "inte var färdig" utan exv. måste skärpas m.m. ofta i fler steg dessutom innan färdig bild, beroende på användning. Av det skälet körde jag JPEG ett bra tag, vilket jag kan ångra idag.

Idag skulle jag aldrig överlämna allt åt kameran, för även om man har en modern kamera, så den sig slätt mot vad en del datorprogram kan göra med bilderna. Det finns inga kameror än som klarar de processningsintensiva och tidskrävande efterbehandlingar som moderna datorer (exv. brusreduceringen) och datorprogram klarar av.
 
Det resonemanget bygger på att bildskapandet tar slut när man har tryckt på kamerans slutarutlösarknapp. Det är inte alla som håller med om det. Ansel Adams anses t.ex. av ganska många som en duktig fotograf och han tillbringade mer tid i mörkrummet än bakom kameran.

Ja, jo..så är det ju. I alla fall till absolut allra största delen. Till 90% om du vill ha en siffra.. :)

Ansel Adams väntade jag på skulle dyka upp som exempel. Han brukar nämligen göra det i sådana här diskussionssammanhang. Jag har sett för få bilder av honom för att egentligen uttala mig om hur han var som fotograf, men det jag har sett av honom bedömer jag som verkligen högt och lågt. En del riktigt fina bilder med härliga gråskalor och en del andra bilder som jag själv och säkert många med mig hade kastat rakt ner i papperskorgen. Den här bilden (polaroid) hade jag t.ex. själv inte direkt varit nöjd med: https://shop.anseladams.com/collect...-ansel-adams/products/meeting-house-davenport
 
Nä, inte jag heller. Jag misstänket att Adams själv kanske inte hade salufört den bilden, men det vet jag ju inte förstås.

Adams var en oerhört duktigt tekniker, både bakom kameran och i mörkrummet, och min poäng var att fotografering är en teknisk verksamhet som jag inte tycker tar slut när man har tryckt på knappen.

(Adams har väl dykt upp även tidigare i tråden, tror jag).
 
Ja, det vill de säkert, men det kommer att bli svårare och svårare att avgöra om en bild är ett fotografi eller skapad på annat sätt.

Det kan knappast vara svårare att skapa en stillbild med deep fake än det är att skapa rörliga bilder.

Det kommer komma till nya tekniska möjligheter, och alla kommer få ompröva vad som är vad. Det finns en film på Christmas-Trump (gjord på liknande sätt). Sök på Sassy Justice
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.