fotobollfoto
Aktiv medlem
Titta där ja!!
Men som sagt. Alla som laddar upp bilder går kanske inte igenom alla utvikningar som finns. Man fyller i det obligatoriska, och ser inte ens de dolda alternativen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja jag såg det till slut, och försökte då radera mitt inläggVad menar du? Klicka på "Inställningar" så bör du se att du kan välja manipulerad/ej manipulerad..
Vad som är märkligt eller inte kan man ha olika åsikter om men som du märker kan man göra bägge delar Använder man Lightroom är det väldigt smidigt att kunna göra just publiceringen via Fotosidans plug-in.
Men behöver man i så fall inte använda fler begrepp? Exempelvis ”arrangerad”, ”manipulerad”, ”montage” etc beroende på vilka behov man ser.
Sedan är det väl så som du visar med ditt exempel att egenskaper kan vara väldigt viktiga eller helt irrelevanta beroende på i vilket sammanhang bilden bedöms.
Tänkte bara vara tydlig med vilket problem jag ser med den defintion vi har på Fotosidan och varför jag hellre skulle se fler alternativ om den ska vara användbar för mig. (Andra kan se det annorlunda - såklart !)
I fallet att det inte finns någon uppgift så finns det inte. Då är det upp till mig att som i alla andra fall bedöma om bilden är trovärdig eller inte i sitt sammanhang. I grunden inget problem.
I fallet att alternativet "ej manipulerad" är valt får jag utgå från att fotografen så ärligt som möjligt tolkat reglerna. Inget problem även om det finns en del utrymme för att tolka dom olika.
Har fotografen däremot valt "manipulerad" har jag ingen aning om ifall det handlar om att hela bilden är ett hopplock av stock-bilder eller ifall det handlar om att det stod en oskarp och knappt synlig tandborstmugg i det nu efterbelysta / vinjetterade hörnet. ( Givetvis kan fotografen välja att skriva en längre utläggning kring hur bilden kom till men det ligger utanför definitionen).
Som sagt - detta är min personliga syn och självfallet kan man se det annorlunda. Möjligen bottnar detta att min väg in i fotografin till absolut största delen gick via svarta-vitt foto med tillhörande mörkrumsarbete, är det analogin med diabilden man har i tankarna är det kanske mer självklart.
Nä precis, på en utställning där bilderna är konst måste väl konstnären ha sin frihet att manipulera resultatet i alla steg i processen.Jag håller med om att definitionen inte är heltäckande och att det är ett problem. Men den ger ju ändå en hint till fotografen som ska ladda upp bilder att tänka till vad denne har gjort med sina bilder och ifall de kan anses som manipulerade eller inte.
Det allra bästa är ifall man som fotograf och bilduppladdare på fotosidan skriver en liten notis under "Beskrivning" om vad man har redigerat i sin bild. Alltså redigeringar som då är mer än att bara ha dragit i mättnadsreglaget, sänkt exponeringen en aning, lagt på skärpa etc. Jag ser mycket hellre det än att man enbart markerar att bilden är manipulerad. Jag tycker t.o.m. att ifall man skriver några rader om vad man har gjort med sin bild så kan man skippa att välja att markera bilden som manipulerad. Att bilden är manipulerad förstår man ändå när man läser fotografens beskrivning intill den uppladdade bilden. Då kan den som tittar på bilden och samtidigt läser fotografens beskrivning själv också bedöma om han/hon faktiskt tycker det är en manipulerad bild eller inte.
Jag själv har både fyllt i att bilden är manipulerad och beskrivit vad som är manipulerat, men funderar på om jag ska avmarkera mitt val och sedan inte välja något av alternativen alls. Informationen om vad jag har gjort med mina bilder finns ju som sagt ändå alldeles intill dem. Oftast är det bara att jag har använt mig av perspektivverktyget som är anledningen till att jag markerar mina bilder som manipulerade. Detta trots minimal användning av verktyget där justeringen kanske bara består av 0,1 stegs flyttning av ett reglage. Det går inte använda verktyget i mindre enheter, men verktyget har använts och då vill jag gärna också vara öppen med det om det är möjligt. Vilket det är här på fotosidan, på 500pix och på många andra sajter där man väljer att visa upp sina bilder.
Sedan förstår jag att det inte alltid är möjligt att informera om vad som har gjorts. Visar man upp bilder på en utställning kanske det inte riktigt passar att påpeka exakt vilka redigeringar bilderna har genomgått exempelvis.
Ibland anger jag om bilden är manipulerad, men oftast inte då jag tycker det är tämligen ointressant i de flesta sammanhang. Det finns som sagt inget krav på att göra det, och Fotosidans definition är ju bara till för att klargöra vad kryssrutan innebär just på Fotosidan. Hur andra väljer att tolka avsaknaden av den informationen ger jag faktiskt blanka sjutton i
Jag röstar för att den där funktionen tas bort för den kommer i bästa fall vara meningslös och möjligen skapa en viss onödig förvirring. I viket fall som helst, så kommer den att fortsätta vara en onödig tidstjuv för de som tror dess metadata faktiskt betyder något.
Så bra att inte FS utesluter medlemmar baserat på vilken sorts konst de laddar upp500px har inte kryssrutan (vad jag vet) för manipulerat foto. Många som visar sina bilder på 500px manipulerar dessa och är helt öppna med det.
Det intressanta är att 500px inte accepterar typ fantasybilder, där bilder mer liknar målningar gjorda i PS. Kontentan är att manipulerad bild anses vara fullgott foto men inte tex grafisk design.
Här ett svar från 500px angående en medlem som blev utesluten.
"500px is a photography community, and we do not currently allow non-photographic content to be uploaded to the site.
This includes screenshots, graphic designs, drawings/illustrations, video game screen captures, and other non-photographic content that we deem to be in violation of our Terms of Service."
Så bra att inte FS utesluter medlemmar baserat på vilken sorts konst de laddar upp
Så bra att inte FS utesluter medlemmar baserat på vilken sorts konst de laddar upp
De kanske inte ens tänkt tanken att tävla i specialklasser.Självklart, men det intressanta är vad som räknas som photographic content. Vet fotografer på 500px som slår samman sju exponeringar, byter ut himlar, en anka blir tre osv. Men det räknas fortfarande som foto hela vägen ut, även om de aldrig kommer kunna tävla i dokumentärt foto med bilderna.
De kanske inte ens tänkt tanken att tävla i specialklasser.
Jag, exempelvis, kommer nog aldrig att ställa upp i en naturfototävling med mina fotbollsbilder
Varför inte fotografera i RAW + JPEG ? Både äta kakan och ha den kvar så att sägaSamtidigt som det är intressant med den tekniska utvecklingen inom fotograferandet och vad som är möjligt att göra med bilder i ett bildbehandlingsprogram så tycker jag det också är en trist utveckling. Personligen tycker jag det känns som att vi mer och mer kommer ifrån det som jag ser som verkligt fotograferande och istället går mer och mer mot ett rent bildskapande där de fotografiska kunskaperna ute i fält blir allt mindre betydelsefulla.
Jag tycker förvisso att det är riktigt kul att pula lite med mina bilder i bildbehandlingsprogrammet jag har, men ibland händer det att jag undrar för mig själv vad det är jag håller på med. Känns inte direkt som fotograferande om jag ska vara ärlig, även om det jag gör då är helt vanlig justering av bilderna.
För min egen del är fotografering det man gör fram till dess att bilden exponeras. Allt annat efter det är ett annat slags bildskapande. Det har hänt ett par ggr tidigare att jag har slutat att fotografera i RAW och gått tillbaka till att fotografera i jpeg igen just av den här anledningen. Då gör man inställningarna i kameran och fotograferar med dem förutsättningar och begränsningar just det kamerahuset man använder har. Det enda som behöver göras i efterhand är i princip att eventuellt beskära bilderna.
Det känns lockande att börja fotografera i jpeg igen bara för att hålla det så enkelt och så nära det jag tycker är fotograferande som möjligt måste jag säga. Jag upplever att jag har en liten konflikt inom mig..en konflikt mellan att tycka det är kul med bildbehandling och att jag tycker bildbehandling inte har så mycket med foto/fotograferande att göra...
Varför inte fotografera i RAW + JPEG ? Både äta kakan och ha den kvar så att säga
Samtidigt som det är intressant med den tekniska utvecklingen inom fotograferandet och vad som är möjligt att göra med bilder i ett bildbehandlingsprogram så tycker jag det också är en trist utveckling.
Mörkrumsarbetet var något som jag definitivt tyckte hörde till foto-hobbyn. Mycket roligt och spännande att se hur man kunde påverka bildens utseende.Samtidigt som det är intressant med den tekniska utvecklingen inom fotograferandet och vad som är möjligt att göra med bilder i ett bildbehandlingsprogram så tycker jag det också är en trist utveckling. Personligen tycker jag det känns som att vi mer och mer kommer ifrån det som jag ser som verkligt fotograferande och istället går mer och mer mot ett rent bildskapande där de fotografiska kunskaperna ute i fält blir allt mindre betydelsefulla.
Jag tycker förvisso att det är riktigt kul att pula lite med mina bilder i bildbehandlingsprogrammet jag har, men ibland händer det att jag undrar för mig själv vad det är jag håller på med. Känns inte direkt som fotograferande om jag ska vara ärlig, även om det jag gör då är helt vanlig justering av bilderna.
För min egen del är fotografering det man gör fram till dess att bilden exponeras. Allt annat efter det är ett annat slags bildskapande. Det har hänt ett par ggr tidigare att jag har slutat att fotografera i RAW och gått tillbaka till att fotografera i jpeg igen just av den här anledningen. Då gör man inställningarna i kameran och fotograferar med dem förutsättningar och begränsningar just det kamerahuset man använder har. Det enda som behöver göras i efterhand är i princip att eventuellt beskära bilderna.
Det känns lockande att börja fotografera i jpeg igen bara för att hålla det så enkelt och så nära det jag tycker är fotograferande som möjligt måste jag säga. Jag upplever att jag har en liten konflikt inom mig..en konflikt mellan att tycka det är kul med bildbehandling och att jag tycker bildbehandling inte har så mycket med foto/fotograferande att göra...
Mörkrumsarbetet var något som jag definitivt tyckte hörde till foto-hobbyn. Mycket roligt och spännande att se hur man kunde påverka bildens utseende.
Numera ändrar jag sällan något efter exponeringen. Dagens automatik är ju helt magisk.
Däremot har jag börjat pyssla med blixtar i porträttfotografering. Superkul att skapa bild på det viset