Annons

Justera med pensel - räknas det som manipulering enligt Fotosidans definition..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller på att ladda upp lite bilder här på fotosidan och funderar på om justering av t.ex. exponering och kontrast med hjälp av penselverktyget räknas som manipulering?

Låt säga att jag har en liten del i bilden (t.ex. ett parti på himlen som jag tycker är för ljus) som jag vill minska exponeringen i. Jag målar just den lilla delen med en pensel och sänker exponeringen något just där, men inte i övriga delen av bilden. Jag gillar i och för sig inte ordet "manipulering", men förut (och kanske fortfarande) såg jag det som att gå ett steg längre än att bara justera exponeringen med att dra i ett enkelt reglage. Förr var jag nog restriktivare med vad jag ansåg vara manipulering eller inte och skulle då ha sagt att detta handlade om manipulering, men idag känns det inte lika självklart. Läser jag fotosidans definition om vad manipulering är blir jag inte riktigt klok på vad den säger om att använda penselverktyget. Ska jag ange min justering med pensel som manipulation eller inte?

Ett konkret exempel: i den bifogade bilden har jag använt pensel för att markera det allra ljusaste området i fönsterglaset och för det området då dragit ner både exponering och kontrast något. Är det manipulering enligt fotosidans definition?
Det är just detta som är så tråkigt med FS - de går efter någon bisarr regel som är hämtad från USA - det är som att säga "Är din tavla målad med sprayfärg är den manipulerad!!!" Manipulering har ENDAST ETT SYFTE - ATT BEDRA OCH FÅ VINNING - HELST EKONOMISKT ELLER TILLTVINGANDE AV MAKT.!!! Behandla era bilder HUR NI VILL - HAR NI KLIPPT IN EN BJÖRN ELLER 2 - tala om det!!!!
Fortsätt skapa - HEJ VILT!!!!

bokada - alltid less på regler och osunda förtryck!
 
Det är just detta som är så tråkigt med FS - de går efter någon bisarr regel som är hämtad från USA - det är som att säga "Är din tavla målad med sprayfärg är den manipulerad!!!" Manipulering har ENDAST ETT SYFTE - ATT BEDRA OCH FÅ VINNING - HELST EKONOMISKT ELLER TILLTVINGANDE AV MAKT.!!! Behandla era bilder HUR NI VILL - HAR NI KLIPPT IN EN BJÖRN ELLER 2 - tala om det!!!!
Fortsätt skapa - HEJ VILT!!!!

bokada - alltid less på regler och osunda förtryck!
Nä nu har du missuppfattat det mesta. Manipulera bilder har inte samma innebörd som att manipulera människor.

Inte verkar du ha följt med diskussionen i tråden heller.
 
Nä nu har du missuppfattat det mesta. Manipulera bilder har inte samma innebörd som att manipulera människor.

Inte verkar du ha följt med diskussionen i tråden heller.
Orkar Inte - Same Shit - Different People/Opinions - Ett skapande ÄR FRITT - PUNKT!!! Vem hade klagat på Van Goghs målning "Solrosor i Månsken" om han lagt in 3 eller 4 till - det är konstnärens absoluta rätt - och här kopieras det in ansikten i målningar - man måste vara rätt depraverad om man inte förstår att bilden har behandlats i konstnärligt syfte för att skapa något unikt som kan glädja folk - inte skapa debatt om ----------- LUFT - egentligen!!!!!!

LOL!
 
SÅ TYPISKT!

Väldigt mycket åsikter från en som inte har ett ENDASTE foto att visa...

/ Bo
Vet inte vad du far efter. Men dina inlägg visar tydligt att du inte läst och inte vill delta i diskussionen.

Vill du se mina bilder finns det över 100 000 publicerade under samma namn på Flickr. Men de bidrar ingenting till dialogen om definitionen av manipulerad bild.
 
Man kan liksom inte sova under sten, vakna upp och påstå att man ska "fotografera fritt". Frågorna runt manipulerade bilder är relevanta. Ganska många fotografer har fått sina karriärer förstörda för man inte velat hålla sig till det regelverk som finns. Då kan det inte vara fel att diskutera ämnet på ett fotoforum?
 
Naturligtvis inte - men samtidigt måste det accepteras att (många) digitalfotografer gladeligen editerar både det ena och det andra numera. Fotografer som inte bryr sig ett endaste dugg om föråldrade regelverk och / eller karriärer utan vill 'måla' sig till det bästa möjliga resultatet. Ungefär som de stora mästarmålarna som hade många assisterande plankstrykare som fick fixa till bakgrunder etc. Fortfarande mästarens signatur som gäller...
 
Naturligtvis inte - men samtidigt måste det accepteras att (många) digitalfotografer gladeligen editerar både det ena och det andra numera. Fotografer som inte bryr sig ett endaste dugg om föråldrade regelverk och / eller karriärer utan vill 'måla' sig till det bästa möjliga resultatet. Ungefär som de stora mästarmålarna som hade många assisterande plankstrykare som fick fixa till bakgrunder etc. Fortfarande mästarens signatur som gäller...

Visst, men de "fotograferna" förutsätter jag då inte laddar upp bilder här på fotosidan eftersom fotosidan ju har satt upp sina regler för vad en manipulerad bild är. Såvida dessa fotografer inte anger att deras uppladdade bilder är manipulerade vill säga, för då är det ju okej även för dem att ladda upp sina bilder.
 
FS har inte någon generell regel om att det måste anges huruvida en bild är manipulerad eller inte.
 
FS har inte någon generell regel om att det måste anges huruvida en bild är manipulerad eller inte.

Det må så vara, men personligen utgår jag ifrån att alla bilder som laddas upp på fotosidan utan att ha markerats med "Ej manipulerad" (och/eller skrivit vad manipulationen består av) är manipulerade på något sätt. Något annat kan man ju inte tolka det som... 😉
 
Senast ändrad:
Naturligtvis inte - men samtidigt måste det accepteras att (många) digitalfotografer gladeligen editerar både det ena och det andra numera. Fotografer som inte bryr sig ett endaste dugg om föråldrade regelverk och / eller karriärer utan vill 'måla' sig till det bästa möjliga resultatet. Ungefär som de stora mästarmålarna som hade många assisterande plankstrykare som fick fixa till bakgrunder etc. Fortfarande mästarens signatur som gäller...

Vet inte vilka ”föråldrade regelverk” du hänvisar till. Regelverket FS använder sig av är tämligen nytt och inte föråldrat. Manipulerade bilder är del av fotografin idag och lika giltig som icke manipulerade bilder.
 
Det må så vara, men personligen utgår jag ifrån att alla bilder som laddas upp på fotosidan utan att ha markerats med "Ej manipulerad" (och/eller skrivit vad manipulationen består av) är manipulerade på något sätt. Något annat kan man ju inte tolka det som... 😉
Man kan ju också tolka det som att den som laddat upp inte bryr sig om att kryssa i eller inte. Skulle tro att det krysset är ointressant för väldigt många.
 
Att ”flytta pixlar” brukar betraktas som manipulation av bild. Men jag ser inget om detta i FS:s definition.
På sätt och vis flyttar jag mycket pixlar i mina bilder eftersom den vanligaste redigeringen jag gör är att räta upp horisonten.
Detta är såklart egentligen mest att likna med beskärning (vilket är tillåtet), men rent praktiskt sker det genom flyttning av pixlar (anser jag). Varpå alltså det är bra att inte FS har sagt att flyttning av pixlar i sig är manipulation.
 
Man kan ju också tolka det som att den som laddat upp inte bryr sig om att kryssa i eller inte. Skulle tro att det krysset är ointressant för väldigt många.

Självklart kan det vara anledningen till att den som laddar upp bilder inte kryssar i rutan eller skriver en kommentar om eventuell manipulering. Men det vet ju inte jag som tittar på bilden, utan jag tror ju istället att fotografen ifråga vill dölja någonting.

Har personen ifråga t.ex. laddat upp en landskapsbild med himmel och inte informerat ifall den är manipulerad eller inte och/eller inte heller skrivit någon kommentar om eventuell manipulering så utgår jag från att himlen är utbytt, att objekt i bilden har klonats bort eller klistrats dit etc. En björn i bilden? Ja, då utgår jag från att den är inklistrad... 😉 Fotografen får helt enkelt skylla sig själv som är så lat att han/hon inte orkar kryssa i rutan eller för att denne inte bryr sig.
 
Senast ändrad:
Det må så vara, men personligen utgår jag ifrån att alla bilder som laddas upp på fotosidan utan att ha markerats med "Ej manipulerad" (och/eller skrivit vad manipulationen består av) är manipulerade på något sätt. Något annat kan man ju inte tolka det som... 😉

Givtvis är du fri att tolka det som du vill istället för det som faktiskt är angivet (d.v.s ingen information) men det innefattar då alla bilder som laddas upp direkt från Lightroom via Fotosidans publiceringstjänst efter detta val inte finns där.
 
Man kan ju också tolka det som att den som laddat upp inte bryr sig om att kryssa i eller inte. Skulle tro att det krysset är ointressant för väldigt många.

Ifall man tittar på liknande fotositer som denna - var förutom på Fotosidan finns motsvarande "kryssruta" ? Kollade nyss på 500px och där finns ingen sådan info som hör till bilddata (vad jag kan se i alla fall...)?
 
Givtvis är du fri att tolka det som du vill istället för det som faktiskt är angivet (d.v.s ingen information) men det innefattar då alla bilder som laddas upp direkt från Lightroom via Fotosidans publiceringstjänst efter detta val inte finns där.

Tack..det är precis vad jag gör! 😉
 
Ifall man tittar på liknande fotositer som denna - var förutom på Fotosidan finns motsvarande "kryssruta" ? Kollade nyss på 500px och där finns ingen sådan info som hör till bilddata (vad jag kan se i alla fall...)?

Det är möjligt, men här är vi på fotosidan och ingen annanstans... 😊
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.