Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Jag råkade skriva "PEG" istället för "PEF" på ett ställe i mitt inlägg. Jag erkänner denna felaktighet och ber ödmjukast om ursäkt för min felskrivning.
Hälsar
R
Hälsar
R
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Roland Mabo skrev:
Eftersom sRGB är standard för skärmar så behöver mjukvaran som visar bilden översätta Adobe RGB korrekt till sRGB och här kan det skilja sig mellan olika mjukvaror. Adobe RGB och sRGB är olika färgrymder, det innebär olika färger.
Kör med sRGB rakt igenom så slipper du detta krångel.
Helt korrekt att t ex W3C (webbens standardiseringsgrupp) rekommenderar att alla bilder som publiceras på webben ska vara i sRGB. Det är ju på grund av att vi inte har löst problemet hur vi ska få en bra färgåtergivning på webbilder. Så jag kan hålla med dig att om man inte har koll på färghantering så fungerar nog sRGB bäst. Men nu är vi ju fotografer och färger är vi noga med, eller hur ;-)Roland Mabo skrev:
För Internet är sRGB den standard som främst används och om man inte har en fungerade färghantering i sitt system så är det min subjektiva egna mening att det kan underlätta om man kör med sRGB (se motivering längre ner)
Jag arbetar oftast med AdobeRGB men konverterar till SRGB när jag är färdig med mitt arbete, men konverteringen mellan AdobeRGB och SRGB skedde automatiskt när PENTAX PHOTO Browser konverterade till DNG. Varför jag använde bright när jag fotograferade kyrkan var för att detta läge för mig oftast ger lite mindre påtaglig moiré, även SRGB tycker jag gör att moirén blir mer framträdande då denna palett har lite mer klara färger.Roland Mabo skrev:
Jag noterar även - via PhotoBrowser - att du kör med Adobe RGB för PEG och sRGB i DNG. Skärmar och webben har sRGB. Adobe RGB kan användas vid utskrift på proffsställen, för de flesta andra applikationer räcker det med sRGB. Eftersom sRGB är standard för skärmar så behöver mjukvaran som visar bilden översätta Adobe RGB korrekt till sRGB och här kan det skilja sig mellan olika mjukvaror. Adobe RGB och sRGB är olika färgrymder, det innebär olika färger.
Kör med sRGB rakt igenom så slipper du detta krångel.
Idag är jag visst på mitt petigaste humör. Så kan det gå om man har tillbringat en hel dag med att göra skrivarprofiler. sRGB har betydligt mattare färger än Adobe RGB. Jag lägger till en bild som visar skillnaden mellan de två färgrymdernas grundfärger.kenny_lex skrev:
SRGB tycker jag gör att moirén blir mer framträdande då denna palett har lite mer klara färger.
Innehåller inte motivet starka, intensiva färger spelar valet av färgrymd liten roll. Men eftersom sRGB:s svaghet är framförallt återgivning av gröna färger borde just naturfotografi vara ett område som kan dra nytta av Adobe RGB eller andra större färgrymder.Tonyeagle skrev:
Färgseparationen vid motiv i grådassigt väder (färgskalan blir mer komprimerad och inte så briljant) tycket jag dock det blir minnst lika bra med s-rgb.
Det är p g a att du ser på bilderna i en inte färghanterad webbläsare. Såg du på samma bilder i Photoshop skulle du se motsatsen.kenny_lex skrev:
Där kan man ganska lätt se att A-RGB är lite mer nedtonad är SRGB.
kenny_lex skrev:
Den bilden är försig tagen med ett 16-46mm objectiv och inte kit objektivet.
Det käns som sagt lite udda ett en nu kamera har så hög Moiré så jag hoppas verkligen att det är ett fel, men frågan är varför detta blir så extremt tydligt med RAW. För om man tittar på de bilder som jag tog och visade i första inlägget så set man att JPG har nästan lika mycket detalj som de bilder som är konverterade från RWA, förutom på fönstret där RAW gör ett extremt grovt mönster medan JPG bilden gör detta till ett mycket finare mönster. Denna persienn är ganska tät och på avstånd ser det ut som en grå-vit yta. Det roliga är sedan att moirémönstret som bildas på den bilden och på kyrkan är av samma karaktär och är lika stora trots olika avstånd, täthet, ljusförhållanden osv osv osvRoland Mabo skrev:
När skärpan och upplösningen sjunker, så sjunker moirén. DA 16-45 f/4 har högre upplösning än DA 18-55 (enligt Photozone och många användare), vilket då enligt min personliga och subjektiva logik innebär att moiré borde vara mer framträdande med 16-45:an än med 18-55:an.
Det finns givetvis en möjlighet att Pentax har valt ett annat AA-filter i K100D Super jämfört med K100D, men då K100D har fått mycket bra omdömen för sin goda bildkvalitet av många testare så har ju den uppenbarligen haft en god balans mellan skärpa, detaljer, brus och moiré och därför gör jag min personliga och subjektiva, dock kvalificerade, gissning om att de har låtit behålla det och därför borde inte K100D Super uppvisa ett annat resultat för moiré än K100D. Din brobild borde inte ge moiréeffekt alls och eftersom den är så skum, så menar jag personligen och subjektivt, men ändock kvalificerat, att något troligen är fel i kamerans signalbehandling. Det finns givetvis inga garantier att jag har rätt eftersom kameran måste testas ordentligt, men en så hög moiré-nivå känns väldigt ovanligt för en Pentax.
Hälsar
R
Oh, i dom bilderna ser man ett liknande labyrintmönster, men de är inte så starka som de mönster jag får fram. Men jag har problemet med att jag inte kan öppna PEF filer i Camera Raw utan att först konvertera dem till DNG och programmet som gör denna konvertering förvärrar moire problemet.macrobild skrev:
Här två olika programvaror försöker räkna fram en 5d rawbild där moirre uppträder i ett fönster..Camera Raw till vänster CaptureOne till höger
kenny_lex skrev:
Oh, i dom bilderna ser man ett liknande labyrintmönster, men de är inte så starka som de mönster jag får fram.