Tack så mycket Robert! Då förstår jag och behöver inte slita mitt hår för att jag inte lyckas få till en raw fil för fotoframkallning, för det funkar inte på det sättet helt enkelt
Tack alla ni som kommer med svar och guidning! Ni är så otroligt hjälpsamma. ^^
JPEG är ett filformat som förstörande normalt och har sRGB 8-bitar som färgrymd. Det skapades en gång i webens barndom när vi körde modem som var riktigt tröga med dagens mått mätt.
Ladda en pytteliten bild kunde ta några minuter. Man såg hur rad för rad kom fram på skärmen. Ungefär som man skrev med en bläckstråle skrivare.
Tyvärr finns denna dinosaurie fortfarande med oss trots den för länge sedan passerade bäst före datum. Komprimeringen är dessutom förstörande. Vilket innebär om man ändrar i filen och sparar om den så blir den ett snäpp sämre.
En ny standard finns framtagen sedan något år tillbaka och som är losssless, vilket innebär du kan spara om filen utan kvailtetsförlust, och färgrymden är nu 12-bitar sRGB som då skall användas av kameror och på nätet. Det innebär du kan mörka ner en himmel utan den blir cyanfärgad. Fortfarande långt från raw men mycket bättre än dagens standard. Jag har ännu inte sett någon som använder denna nya standard trots alla stora spelare har deltagit i att ta fram den.
Så nu till din fråga hur du bäst skickar till en byrå som skriver ut dina bilder. Det kvittar om det rör sig om en bok eller poster.
Att skicka en TIFF med färgrymden Adobe RGB skulle vara bäst men en sådan fil blir väldigt stor. Så de flesta som gör fotoböcker eller skriver ut posters använder JPEG.
Nu måste man inte följa standarden för nätet. Du kan exportera i en variant.
Det är JPEG utan komprimering, alltså kvalitet 100% och med aRGB (Adobe som färgrymd).
Detta ligger i linje med vad tryck och bläckstråleskrivare idag klarar av i upplösning och färgrymd.
Så när du skickar till Crimson så välj JPEG 100% och färgrymd aRGB. Detta gör de kan krama ur det mesta ur sina elektroniska tryckpressar eller skrivare.
För den som använder JPEG ur kameran skall man ställa färgrymden till aRGB. Har man inte gjort detta slänger man bort en massa data som skulleägett en bättre utskrift. Den som bara lägger upp bilder på Facebook, Instagram eller kikar på skärmen behöver inte bry sig.
Sedan har vi hela problematiken med färghantering i kedjan från kamera till tryck.
Jag hoppas du har en kalibrerad/profilerad skärm som du använder för din redigering. Har du inte det kan du glömma att nå optimal kvalitet i dina utskrifter. Fast det är en ändå större fråga och jag tänker inte gräva djupare.