ANNONS
Annons

JPG bättre än PEF (RAW)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Roland Mabo skrev:

Kan minskningen i upplösning vara det som ger effekten av minskad moiré när du väljer minsta bländare?
Självklart är det den låga upplösningen som man får vid så små bländaröppningar som ser till att minska moirén. Det är ju därför tillverkarna sätter in AA-filter för att minska upplösningen som annars skulle ge en kraftig moiré-effekt.

Stefan

Stefan,

jag är mycket väl medveten om vad AA-filter gör, men jag var osäker på om den minskade upplösningen över f/8 med 18-55:an var tillräcklig som ensam förklaring till att den kraftiga moiré-effekten minskas så påtagligt.

Till Kenny - jag tror att det är en god idé att lämna in kameran så kan de göra en koll, du hade ju också frågor om autofokus och döda pixlar så det är lika bra att de stämmer av alltihop och då även kollar ihop med ditt "kit-objektiv",

Visst kan det vara möjligt att K100D Super har ett annat AA-filter än K100D, men bilden med bron förbryllar mig för jag ser inte de täta linjer som vanligtvis förknippas med moiré.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Stefan,

jag är mycket väl medveten om vad AA-filter gör, men jag var osäker på om den minskade upplösningen över f/8 med 18-55:an var tillräcklig som ensam förklaring till att den kraftiga moiré-effekten minskas så påtagligt.
Vid bländare mindre än f/8 är diffraktionen så stor att moiré-effekten minskar snabbt.

Stefan

Roland Mabo skrev:
Vill förtydliga och säga att de problem som gällde K10D's DNG-bilder - innan Adobe Camera Raw stödde K10D - handlade främst om färgerna. Detta löses genom att kalibrera ACR för kameran, men jag använder inte ACR själv så jag kan inte säga hur man gör detta, jag har bara sett att före Adobe adderade support för K10D så var det många som körde så. Jag kommer att tänka på detta för DNG-filerna för K100D Super eftersom moirén i fönstret i ditt bildexempel har kraftigare färger, så det kanske går att lösa detta till viss del genom att kalibrera om ACR?

LightZone skriver om råformat:
"The raw files from some cameras, however, need a default set of adjustments to look correctly. LightZone automatically makes those adjustments that can then be altered or deleted at will."

Jag tror även detta gäller för Adobes produkter, även med DNG-formatet.

Sen har jag sett många inlägg i andra forum som hävdar att Adobe ger ofta brusigare bilder än Pentax PhotoLaboratory (oavsett om man kör PEF eller DNG), alltså att Pentax PhotoLabs brusreducering är kraftigare. Kanske detta också förklarar skillnaden mellan Adobes och Pentax PhotoLab.

Men som sagt, jag kör inte Adobe Camera Raw - och skälet är att vitbalansen räknas fel och jag orkar inte kompensera för detta i mjukvaran så jag kör därför med Bibble och LightZone.
Tyvärr saknar de mig veterligen DNG-support.

Prata med Pentax om problemet med moiré.
Och förhoppningsvis finns det någon som är en riktig fena på Adobe Camera Raw som kan hjälpa dig att hitta inställningar som ger ett bättre resultat än vad du får nu.

Hälsar
R

Jag vet inte vad du gör för fel Roland, men idag har jag fotograferat Raw med Pentax 10D och Canon 5d sida vid sida, jag ser inga som helst problem med vitbalansen i de bilder jag har tagit och de är framräknade as shoot med camera raw.

Mikael

Bilagor

• pentax.jpg
    pentax.jpg
    37.6 KB · Visningar: 174
Senast ändrad:
Så, då har jag lämnat in kameran. Men samtidigt är jag lite orolig för de i affären sade att om det bara är jag som är kräsen så är det jag som får betala och det är nått som jag just nu absolut inte har råd med. Andra orosmomentet är att de sänder kameran till företaget Zieger och byte av kameran var det absolut inget tal om.

Jag håller nu tummarna för att de accepterar dessa brister som fel, men jag litar inte på Zieger då de missade 10 dammkorn på CCDn i min Minotla som de bytte CCD på och det får mig att misstänka de inte gör grundliga kontroller före och efter reparation.

Men nu är det bara vänta en och en halv vecka och sedan får man se om liknade extrem moiré är nått som friska K100D Super lider av eller om det var ett fel, och jag håller tummarna för det sista då det är en jätte trevlig kamera som oftast tar superba bilder.

Mikael

Jag har provat många olika mjukvaror och det råkar nu vara så att jag inte gillar den tolkning av vitbalansen och tonkurvan som Adobe Camera Raw gör av PEF-filer, enligt mig så gör den fel. Det är därför som jag kör med andra alternativ. Att ACR gör fel för mig innebär självfallet inte automatiskt att det är fel för någon annan och det har jag heller aldrig påstått heller. Bilder handlar om känsla och konst, det är väldigt subjektivt och personligt, det finns ingen objektiv sanning för om vad som är rätt eller fel om färger, vilket jag heller aldrig har påstått att det finns. Det är en personlig och subjektiv individuell känsla som sitter i hjärtat som får oss att älska eller dissa. Det är hjärtat som avgör vilken råformatsomvandlare som gör mest rätt.

Min intention var helt enkelt att säga att jag inte använder den längre, och jag gav en förklaring på varför, och att det säker finns någon annan därute än jag som kan hjälpa frågeställaren att hitta bra inställningar i mjukvaran.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Kenny

Z brukar skicka till Pentax Europe i Tyskland för avancerade fel, jag har för mig att de tidigare har sagt att de inte har rätt utrustning för att kolla och justera exempelvis autofokusens funktion.

Vi får hoppas att det löser sig på ett bra sätt.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Mikael

Jag har provat många olika mjukvaror och det råkar nu vara så att jag inte gillar den tolkning av vitbalansen och tonkurvan som Adobe Camera Raw gör av PEF-filer, enligt mig så gör den fel. Det är därför som jag kör med andra alternativ. Att ACR gör fel för mig innebär självfallet inte automatiskt att det är fel för någon annan och det har jag heller aldrig påstått heller. Bilder handlar om känsla och konst, det är väldigt subjektivt och personligt, det finns ingen objektiv sanning för om vad som är rätt eller fel om färger, vilket jag heller aldrig har påstått att det finns. Det är en personlig och subjektiv individuell känsla som sitter i hjärtat som får oss att älska eller dissa. Det är hjärtat som avgör vilken råformatsomvandlare som gör mest rätt.

Min intention var helt enkelt att säga att jag inte använder den längre, och jag gav en förklaring på varför, och att det säker finns någon annan därute än jag som kan hjälpa frågeställaren att hitta bra inställningar i mjukvaran.

Hälsar
R

Du är tydligen inte medveten om vad du skriver!

Citat: Men som sagt, jag kör inte Adobe Camera Raw - och skälet är att vitbalansen räknas fel och jag orkar inte kompensera för detta i mjukvaran så jag kör därför med Bibble och LightZone.

Jag finner inte att Camera raw räknar vitbalansen fel.
Du har ej heller svarat på Stefans fråga tidigare.

Mikael

Mikael

Ja jag tycker att vitbalansen räknas fel i Adobe Camera Raw. Det finns givetvis inget som hindrar dig från att finna att vitbalansen räknas rätt enligt din känsla. Färger handlar ju om personligt val, det är en konstnärlig känsla.

Det är ju intressant att du tror att jag gör något fel med Adobe Camera Raw bara för att du har en annan känsla än jag.

Jag ber givetvis om ursäkt om jag har missat Stefans fråga, men jag har faktiskt inte uppfattat att han har frågat mig specifikt. Vad har du förresten med det att göra? Är det inte Stefans sak att uppmärksamma mig om jag råkat missa hans fråga?

Hälsar
R

Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Mikael

Ja jag tycker att vitbalansen räknas fel i Adobe Camera Raw. Det finns givetvis inget som hindrar dig från att finna att vitbalansen räknas rätt enligt din känsla. Färger handlar ju om personligt val, det är en konstnärlig känsla.

Det är ju intressant att du tror att jag gör något fel med Adobe Camera Raw bara för att du har en annan känsla än jag.

Hälsar
R

Men skriv då att du ***** finner att bilden räknas upp annorlunda.

Du skriver en massa som du ***** tydligtvis inte är medveten om.

Mikael

Den Pentax 10d jag har för test uppvisar inga problem med moirre. Jag har testat ett antal kameror, se första bilden från exakt samma punkt där jag har sett moirre i flertal andra kameror, exv Nikon d70 och Canon 20d. Motivet består av en massa linjer och avslutas med en tegelvägg där moirre ofta uppstår. Delförstoring/utsnitt från bild 1

Mikael

Bilagor

• moirre.jpg
    moirre.jpg
    50 KB · Visningar: 170
Två uppräkningar, en gjord med Camera Raw och en med Phase Ones programvara CaptureOne och med as shoot, dvs båda kamerorna tolkar metadata från kameran angående vitbalans.
Likheten är slående, lite olika tolkning av röd nyans vid uppräkning.

Mikael

Bilagor

• likasombär.jpg
    likasombär.jpg
    40.1 KB · Visningar: 164
Lite fler färger och nyanser. Båda bilderna uppräknade av Camera Raw och as shoot.
Pentax har enligt mitt sätt att se det en trevlig färgåtergivning men kanske med lite högre mättnad i bla rött än 5d vilket är lätt att korrigera
Pentax till vänster, Canon till höger, likvärdig exponering och rakt ut från kamera raw..
Inga problem för Camera raw att tolka Pentax vitbalans.
Mikael

Bilagor

• asshoot2.jpg
    asshoot2.jpg
    64.7 KB · Visningar: 155
Jag skrev:

Raphael Mabo (Roland Mabo) skrev:
Men som sagt, jag kör inte Adobe Camera Raw - och skälet är att vitbalansen räknas fel och jag orkar inte kompensera för detta i mjukvaran så jag kör därför med Bibble och LightZone.

På vilket sätt blir vitbalansen felaktig? Använder du automatisk vitbalansering eller Som fotograferat? Använder du inte vitpipetten? Blir det fortfarande fel om du klickar med vitpipetten på ett ljusgrått parti?

Stefan

Stefan

Eftersom jag önskar en varmare färgåtergivning än vad Camera Raw ger så är det självfallet så att jag tycker att den räknar vitbalansen fel, men självfallet så kan ju det som jag ser som fel vara rätt för någon annan. Det finns ju ingen objektiv sanning om detta. Färger är ju en subjektiv känsla, ett personligt val utifrån hjärtat - vilket jag redan har skrivit flera gånger nu. Läs gärna svaret jag gav Mikael.

Det finns skillnader i de olika råformatsomvandlarnas färgåtergivning och vi väljer det som är mest rätt enligt vår subjektiva känsla. Det är ju också det som fotografering enligt min mening handlar om - känslor.

Jag har skrotat ACR från min Mac, jag har inte använt det på ett halvår och jag upplever ingen motivation att återvända till det eftersom jag sedan längre använder andra alternativ som jag faktiskt tycker passar mig bättre. Därför känns det inte intressant för mig att testa vitpipetten eller annat som du frågar mig om, för jag har inte ens programmet installerat längre. Det är för mig en helt ointressant diskussion. Är ACR en slags helig ko för er eller vad är problemet? Måste jag tycka om det bara för att ni gör det?
I det här forumet ska man ju respektera varandras olika åsikter, det står i forumreglerna, jag förutsätter givetvis att jag får föredra andra program än ACR utan att behöva försvara min åsikt om programmet i inlägg efter inägg.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Är ACR en slags helig ko för er eller vad är problemet? Måste jag tycka om det bara för att ni gör det?
Tror du missuppfattar mig, jag är nyfiken på vad du såg för fel i programmet. Eftersom jag använder ett antal olika program och tycker att de oftast går att anpassa rätt långt till min egen smak så undrade jag bara i all enkelhet hur du hade kommit fram till din uppfattning. Jag trodde att jag kunde lära mig något om hur du såg på programmet.

Stefan

Stefan

Jag tycker inte om att fibbla med pipetter och sådant, ibland är det absolut nödvändigt, men jag tycker K10D ger väldigt bra färger i JPEG och i PhotoLab så jag tycker inte jag ska behöva fibbla med sånt i andra program - utom i de fall när ljussituationen har varit på ett sådant sätt att kamerans vitbalanasering har legat rätt fel. Det händer ju också ibland, även fast det är sällsynt.

Jag tycker inte om hur orange, rött och blått blir i ACR. Jag tycker uppskärpningen lätt blir för grov, jag föredrar en mjukare look. Gränssnittet avskyr jag, jag tycker det är tråkigt och oinspirerande, inte intuitivt.

Det går mycket enklare och fortare för mig att arbeta i LightZone som jag upplever som mer intuitivt, det är lättare - snabbare - att skapa en egen profil. LightZone har en bra profil för min kamera, så jag har bara behövt justera den lite grann för att den ska passa mig. (det går säkert att göra i ACR också, men det är inte självklart hur man går till väga och då har jag inte orkat bry mig). Enda trista med LightZone är att det jobbar något långsamt, men jag får väl uppgradera minnet i min dator så det blir bättre. Det är väldigt lätt att kolla korrektur i LightZone också (även CMYK!), det är helt finemang.

Bibble funkar också, men enda skälet till att jag använder det är att det har fler verktyg än LightZone, så jag använder det bara när jag behöver de verktyg som LightZone inte har.

Men detta har i sig inte med trådskaparens beskrivna problem med hur DNG och PEF från K100D Super hanteras i andra program än PhotoLab, förutom då det faktum att jag kunde öppna testfilerna väl i LightZone (det gick inte i något annat av de jag provade) och att jag inte upplevde skillnad i detaljer eller moiré mellan DNG och PEF i LightZone, enda skillnaden jag såg var att DNG-bilden med kyrkan på fältet fick en blåare (onaturligt blå) himmel.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Jag har ett förslag Roland-gå en kurs hos Stefan innan du uttrycker dig så kategoriskt som du gör ,vitbalansen as shoot tolkar Camera Raw lika bra som Capture One vad det gäller Pentax rawfiler, att uppräkningen är olika är en annan sak-du måste veta vad du talar om.
Och det gör du inte i flertal fall.
Mikael

Roland Mabo skrev:
Stefan

Jag tycker inte om att fibbla med pipetter och sådant, ibland är det absolut nödvändigt, men jag tycker K10D ger väldigt bra färger i JPEG och i PhotoLab så jag tycker inte jag ska behöva fibbla med sånt i andra program

OK, jag förstår hur du resonerar. Jag håller dock inte med dig. Tack och lov att det finns många program som gör det möjligt att hitta ett som passar ens preferenser.

Jag gillar att få bilderna så bra som möjligt, så även om det tar ett pipettklick eller två så gör jag det.

Stefan

Mikael min vän

Eftersom jag inte har uttalat mig om Adobe Camera Raw vs Capture One gällande Pentax RAW så förstår jag inte vad du vill mig. När du uppmanar mig att gå en kurs bara för att min personliga känsla om fotografering skiljer sig från din personliga känsla, så känns det inte som att du respekterar min rätt att ha min åsikt. Enligt forumets regler ska man respektera varandras åsikter.

Hälsar
R

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar