Roland Mabo skrev:
Vill förtydliga och säga att de problem som gällde K10D's DNG-bilder - innan Adobe Camera Raw stödde K10D - handlade främst om färgerna. Detta löses genom att kalibrera ACR för kameran, men jag använder inte ACR själv så jag kan inte säga hur man gör detta, jag har bara sett att före Adobe adderade support för K10D så var det många som körde så. Jag kommer att tänka på detta för DNG-filerna för K100D Super eftersom moirén i fönstret i ditt bildexempel har kraftigare färger, så det kanske går att lösa detta till viss del genom att kalibrera om ACR?
LightZone skriver om råformat:
"The raw files from some cameras, however, need a default set of adjustments to look correctly. LightZone automatically makes those adjustments that can then be altered or deleted at will."
Jag tror även detta gäller för Adobes produkter, även med DNG-formatet.
Sen har jag sett många inlägg i andra forum som hävdar att Adobe ger ofta brusigare bilder än Pentax PhotoLaboratory (oavsett om man kör PEF eller DNG), alltså att Pentax PhotoLabs brusreducering är kraftigare. Kanske detta också förklarar skillnaden mellan Adobes och Pentax PhotoLab.
Men som sagt, jag kör inte Adobe Camera Raw - och skälet är att vitbalansen räknas fel och jag orkar inte kompensera för detta i mjukvaran så jag kör därför med Bibble och LightZone.
Tyvärr saknar de mig veterligen DNG-support.
Prata med Pentax om problemet med moiré.
Och förhoppningsvis finns det någon som är en riktig fena på Adobe Camera Raw som kan hjälpa dig att hitta inställningar som ger ett bättre resultat än vad du får nu.
Hälsar
R