Kenneth
Min subjektiva teori är att moirén minskas i JPEG från kameran därför att JPEG har en lägre upplösning än RAW. Din kamera har även brusreduceringsalgoritmer och en utökning av min subjektiva teori är att brusreduceringen minskade moiré, då en effekt av brusreducering kan vara en minskning av detaljer.
Förhoppningsvis kan Pentax ge ett bättre svar än mitt dåliga svar eftersom de nu har fått kameran för service.
En JPEG är en behandlad bild, vilket innebär att den har pålagd skärpa, färgmättnad och kontrast jämfört med en obehandlad RAW-bild. Med RAW-bilden så lägger man på skärpa, kontrast, färgmättnad i efterhand.
PEF-formatet är på 12-bitar och behandlas vanligtvis i en arbetsrymd om 16-bitar vilket innebär, enkelt och generellt uttryckt, att de justeringar man gör på bilden är mindre förstörande jämfört med om man behandlar en 8-bitars JPEG.
Jag öppnade din exempelfil imgp3766 både som PEF och DNG i Pentax PhotoBrowser och jag tycker att de ser likadana ut, jag upplever inte att DNG är sämre. Här är mitt arkiv med JPEG från 3766 med PEF och DNG, från PhotoBrowser.
www.heartworkers.com/Arkiv.zip
Det jag noterar är att du har kört med läget Bright i kameran, vilket PhotoLab utgår ifrån när du kör Auto-processing. Bright adderar extra uppskärpning, färgmättnad och kontrast. Slå gärna om PhotoLab till Custom processing och växla Image tone mellan Bright och Natural där. Det är rätt stor skillnad dem emellan tycker jag.
Kamerans JPEG kör alltså Bright image ton, vilket gör att den har extra bearbetning av bilden som inte görs i andra råformatsomvandlare än PhotoLab.
Dvs - när du laddar in DNG i annan mjukvara än Pentax så får du inte Bright image tone. Exakt vad som händer är olika mellan olika mjukvaror, många mjukvaror har någon form av grundinställning på skärpa, färgmättnad och kontrast (som är oberoende av kamerans inställning), du kan kallt räkna med att denna inställning är betydligt lägre än rätt extrema Bright image tone - vilket ger lägre nivå på uppskärpning, kontrast och färgmättnad, alltså en mattare "gråare" bild som ser mer oskarp ut än Bright image tone kan ge. Det förekommer även att mjukvaror är helt "nollade" från början och inte adderar någonting alls, då kan bilden verkligen se rätt "tråkig" ut i jämförelse.
Min subjektiva teori är att det är denna skillnad - att kameran och PhotoBrowser/PhotoLab tolkar Bright image tone och andra mjukvaror gör det inte - som blir de skillnader du upplever mellan DNG i tredjepartsprogram och bilden i PhotoLab.
Jag noterar även - via PhotoBrowser - att du kör med Adobe RGB för PEG och sRGB i DNG. Skärmar och webben har sRGB. Adobe RGB kan användas vid utskrift på proffsställen, för de flesta andra applikationer räcker det med sRGB. Eftersom sRGB är standard för skärmar så behöver mjukvaran som visar bilden översätta Adobe RGB korrekt till sRGB och här kan det skilja sig mellan olika mjukvaror. Adobe RGB och sRGB är olika färgrymder, det innebär olika färger.
Kör med sRGB rakt igenom så slipper du detta krångel.
Eftersom ena filen är i Adobe RGB och den andra är i sRGB så kan det bli olika färger om du visar dem på ett system med dåligt stöd för olika färgprofiler. På min Mac ger dessa filer liknande färger för jag har en fungerande färghantering, men det kan som sagt skilja beroende på vad du har for system.
Många mjukvaror förutsätter ett visst innehåll för den variabel i PEF-filen som handlar om kameramodell. Det är detta som gör att nya modeller från Pentax ger filer som ej normalt laddas i äldre mjukvaror. Så här är det varje gång Pentax lanserar en ny digital systemkamera. Nästa gång dessa mjukvaror uppdateras finns troligen stöd för K100D Super med och du kan då öppna PEF-filer direkt. I dagsläget har mjukvarutillverkarna inte hunnit med. Du får helt enkelt vänta med PEF i andra mjukvaror än PhotoLab tills dessa uppdateringar är färdiga. (LightZone är ett av få undantag som verkar hoppa över kameranamnet i PEF-filen). Om du har ytterligare frågor specifikt för detta så rekommenderar jag att vända dig till supporten för tillverkaren av den råformatsomvandlare som du önskar få fungerande med PEF från din K100D Super. De kan förhoppningsvis svara dig när eller om det kommer stöd för PEF från K100D Super.
Hälsar
R