ANNONS
Annons

Jag tycker det blivit bättre!

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Med risk för att riva upp gamla sår....

För några månader sedan var det en hel del diskussioner om kvalitén på bilderna i här på fotosidan.

Jag tycker mig se att andelen bilder helt utan bakomliggande tanke har minskat och att kvalitén har höjts.

Har jag rätt?
Är det vårkänslorna som spelar mig ett spratt eller är det helt enkelt mina medelåldersögon och okritiska hjärna som inte hänger med?

Då och då dyker frågan upp om man är mest intresserad av bilder eller forumen. Jag får alltid dåligt samvete när så sker.

Jag gillar ju bilder och brinner verkligen för bilder men jag måste säga att jag uppskattar forumen allra mest. Varför är det så? Vet inte helt säkert men känslan jag har är att det är mer tillgängligt bland forumen jämfört med bilderna.

Det kanske har blivit bättre men jag anser det fortfarande vara alltför svårt att hitta riktigt bra bilder att insprireras av medan det är enkelt att sortera bort de ointressanta inläggen på forumenen och bara läsa de intressanta. det är mycket svårare att hitta guldkornen bland bilderna i bruset av de mindre fulländade......

Jo, jag inser att jag faktiskt skäms lite när jag skriver detta. Fy på dig Magnus

ps. Jag har inte heller lagt upp några bilder på ett par månader så även jag har bidragit till att ha höjt nivån på FS :)

Mankan G skrev:
Då och då dyker frågan upp om man är mest intresserad av bilder eller forumen. Jag får alltid dåligt samvete när så sker.

Jag gillar ju bilder och brinner verkligen för bilder men jag måste säga att jag uppskattar forumen allra mest. Varför är det så? Vet inte helt säkert men känslan jag har är att det är mer tillgängligt bland forumen jämfört med bilderna.

[snip]
Jo, jag inser att jag faktiskt skäms lite när jag skriver detta. Fy på dig Magnus

[snip]
Men det är ju inte så konstigt Magnus. I forumen får du mer direkt kommunikation och utbyte. Du blir mer delaktig och bygger sociala relationer. Så jag tycker det låter sunt att du är mer intresserad av forumen. =)

Tidigare kände jag själv likadant och jag skämdes också över detta. Men nu har jag släppt de tankarna och inser att jag behöver annat för att inspireras än bara fina bilder. En annan anledning är att jag oftast avnjuter Fotosidan via telefon på tunnelbanan och då gör sig inte bilder lika bra.

Däremot känner jag mig dålig som inte fotar så mycket längre. Men det är en annan sak än att jag föredrar att umgås med er andra här i forumen.

Varför??

Det vore kul att få reda på varför ni alla har slutat lägga upp bilder.
Jag har också bidragit till den eventuella kvalitetshöjningen och anledningen till att jag slutat är allt gnäll om dåliga bilder. för min del kan gnällspikarna ladda upp bilder till varandra och njuta av dom. Jag behåller mitt "brus" för mig själv.

Alltså, jag har visserligen slutat men här var meningen menad mer som ett skämt än allvar. Anledningarna ligger hos mig själv. Jag har helt enkelt inte känt behov av kommentarer, och då är det ju onödigt att ta upp plats bland kritikbilderna..

Jag har slutat lägga upp bilder för att fotosidan har varit så dålig, plus att det kostar.

Det har inte varit fulländat med kommentarerna och det är en liten orsak till att jag med ledsnade på att ladda upp ett tag, men å andra sidan ledsnade jag på att bidra med dem i samma veva också så det går nog på ett ut.. Hade alla tänkt så hade det inte funnits varken bilder eller kommentarer här..

Så det som varit dåligt beror till stor del på medlemmarnas (o)engagemang tror jag. Åt båda hållen.. Det är fö fortfarande gratis att ladda upp bilder. 10 st har du väl som gratismedlem? Och 10 man väldigt gärna vill ha kritik på räcker väl ett tag?

Kanske är det för att många inte var så noga med att det var kritik de ville ha som det var dåligt förresten? För att för mycket bilder laddas upp mer eller mindre på måfå..

Jag satt precis i kväll och funderade över det här med bilder och kritik. Flödet av bilder in är massivt och man ska ha tur om ens bilder får lite kritik.
Jag tycker mig ha märkt att många börjat utnyttja bildpoolen "Hård kritik" för att de tror att oddsen är högre att få en kommentar där. Obs, detta är mina egna spekulationer. Jag tycker nämligen att ´Hård kritik poolen var i början bara fylld av riktigt bra bilder och numera glider det in massor av "enklare" bilder som egentligen passar bättre i Bildkritik-poolen.
Är jag ensam om att uppleva detta?

Som svar till trådstartaren. Nja, jag tycker nog inte det har blivit bättre...

D-Man skrev:
....och man ska ha tur om ens bilder får lite kritik.
Ja! Det är _mycket_ lättare att få kommentarer. (jag skiljer på kommentarer och kritik.)

Jag tycker mig ha märkt att många börjat utnyttja bildpoolen "Hård kritik" för att de tror att oddsen är högre att få en kommentar där. Obs, detta är mina egna spekulationer.
Håller med i det om just hård kritik. Jättesynd att det blivit på det sättet, men tyvärr är det ju forfarande inte så ofta hård kritik som ges där heller, trots att så många efterfrågar det.

lottawe skrev:
Alltså, jag har visserligen slutat men här var meningen menad mer som ett skämt än allvar. Anledningarna ligger hos mig själv. Jag har helt enkelt inte känt behov av kommentarer, och då är det ju onödigt att ta upp plats bland kritikbilderna..

Samma sak för mig. Jag har dock haft turen .-) att få riktigt kritik på många av mina bilder, inte bara kommentarer även om jag även uppskattar den nästan lika mycket. Det är helt enkelt kul att någon ser eller kommenterar ens bilder.

För mig är det så att en ointressant eller dålig bild bläddrar jag snabbt förbi eftersom den inte lockar mitt intresse. En bra bild som berör mig kommenterar jag gärna eller ger kritik på. Jag har märkt att mitt intresse beror mest på två saker: innehållet brukar vara människor och att bilden måste förmedla ett budskap för att kittla mina känslor. En vacker bild på en insekt eller en fantastisk solnedgång är helt enkelt tråkiga.....

Så slutklämmen blir att får ni en kommentar oavsett ni tar den som en kommentar eller som kritik från mig så betyder det att jag helt enkelt gillar bilden i fråga. Kritik behöver ju inte vara negativ eller hur.....

D-Man skrev:
Jag tycker mig ha märkt att många börjat utnyttja bildpoolen "Hård kritik" för att de tror att oddsen är högre att få en kommentar där. Obs, detta är mina egna spekulationer. Jag tycker nämligen att ´Hård kritik poolen var i början bara fylld av riktigt bra bilder och numera glider det in massor av "enklare" bilder som egentligen passar bättre i Bildkritik-poolen.
Är jag ensam om att uppleva detta?

Jag tycker tyvärr att de flesta bilderna i "hård kritik" skulle passa bäst i "Mjukstart"

Till trådstartaren: nej, jag tycker inte kvalitén har höjts.

Mankan G skrev:
Kritik behöver ju inte vara negativ eller hur.....
Absolut inte.

Själv har jag ofta kommenterat bilder som ingen annan gett sig på och bilder med brister även om jag såklart kommenterat bra bild med då och då (på tiden jag hade tid och inspiration att alls kommentera.) Jag tänker lite som så att om alla bara kommenterar bra bilder så lär ju inte de med de dåliga bilderna ha lika lätt att förbättra eller låta bli att ladda upp 10 likvärdiga till. Det är de som mest behöver hjälpen.

Jag har också fått en del bra kritik, både negativ och positiv ibland (inte bara kommentarer,) men jag har även fått många kommentarer som "Ååh så söt, vill också ha.." och liknande. Laddar man upp bilder på djur kan kommentarer som dessa vara övervägande t.o.m och oavsett bildens kvalitéer eller ickekvalitéer glöms dessa ofta bort att nämnas. Kombinationen hade ju varit mer ok på en fotosida, men när bilden glöms är det inte kul.

Jag tror aldrig jag haft en okommenterad bild på fotosidan under alla år, men jag har inte alltid fått kritik heller alltså. Ibland har jag "bara" fått veta att jag har en söt katt och en söt son. Av typ 20+ ibland.. Tack, men det var inte riktigt därför jag laddade upp här liksom. Gör andra det?

Danlo skrev:
Till trådstartaren: nej, jag tycker inte kvalitén har höjts.

Min reflektion handlade mest om att de rena "semesterbilderna" (eller kattbilderna som en del valt att kalla dem) har minskat i antal i kritikpoolerna.

Att antalet bilder som felaktigt placeras i hård kritik är konstant för högt kan jag hålla med om.

Nåväl, det hela var kanske mest ett önsketänkande från min sida.

Mvh
Anders

lottawe skrev:
Tack, men det var inte riktigt därför jag laddade upp här liksom. Gör andra det?
Antagligen. Varför skulle de annars ta illa upp när man påpekar att den söta sonen med mat i hela ansiktet är helt ointressant för en utomstående?

D-Man skrev:
Jag tycker mig ha märkt att många börjat utnyttja bildpoolen "Hård kritik" för att de tror att oddsen är högre att få en kommentar där.
Precis. När den nuvarande poolindelningen var ny brukade jag titta i "hård kritik" för att få inspiration. Men nu är alla poolerna på samma nivå. Det är precis lika bra bilder i "mjukstart" som i "hård kritik". Det är inget kul alls. Jag blir trött i ögonen och ids inte kolla eftersom man måste sitta och skumma massor av ointressant tjafs för att hitta nåt som är värt att se.
Men hur ska man få ordning på det? Jag har ingen aning. Kanske är fotosidan för stor nu för att det ska kunna funka.
/Pia

Iden med poolerna är jättebra, men tyvärr har det ju i många diskussioner visat sig att de indelningar du Pia, jag och några till önskat inte varit vad andra önskat. Några starka röster om avsky mot nivåskillnader har hörts och jag tror det påverkade beskrivningar till det sämre.. Ursprungsbeskrivningen av hård kritikpoolen var bättre än den idag. Kanske något att återgå till?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar