Annons

Jag har fått orderbekräftelse

Produkter
(logga in för att koppla)
Nemesis skrev:
Misstänker att det blir mer liv i luckan när vi fått leveranserna ;)
Jepp då går vi hem och fotar utav h-e och sedan berättar vi det för alla här men vägrar att visa några bilder.....då blir det nog liv :)

Skämt åsido så känns det som om det här skulle kunna vara kameran som man kan sitta nöjd med ett tag. Om den är bara nästan så bra som det sägs, kanske man slipper sitta och vänta på nästa, precis som det var när man hade sin MZ-5n. Visst det kom en MZ-3, men det var i princip samma sak... Jag är iofs mycket nöjd med min K10 men jag tycker dynamiken är för låg i många situationer (av den anledning slutade jag nästan helt med diafilm en gång i tiden) samt att sedan tidigare varit van att kunna fota med (fuji) 800, men det tycker jag är alldeles för brusigt på K10. Så får jag ISO 800 eller tom 1600 som det verkar, samt ökad dynamik, och dessutom ökad upplösning på köpet, då blir jag hur nöjd som helst.
 
Var på vippen att köpa en K10D i höstas, fyller år i november. Men hörde rykte om att det skulle komma nyheter i januari. Just nu är jag väldigt nöjd att jag väntade ;)

Jag sitter ju med en K100D och jämfört med brusbilden på K20D (det vi sett) så är det ett mycket mjukare brus på K20D och jag förstår de som beskriver det som filmkorn.

Jag fotade nästan bara s/v förr och jag har också varit lite störd över dynamiken i den digitala världen, fotat en del film på sistonde mest mellanformat... går inte att jämföra känslan ;)
 
Antar att de flesta som postar i den här tråden är Pentax-ägare sedan tidigare, jag funderar på att vänta på prisraset på K10D som lär komma när K20D släpps för försäljning. Är det väldigt osmart att införskaffa en K10D när K20:n släpps?
 
joakimm skrev:
Är det väldigt osmart att införskaffa en K10D när K20:n släpps?

Om K10D täcker de behov du har så är svaret nej. Om K20D är den kamera som täcker de behov du har så Ja. Om du inte vet idag vilka behov du har så ta reda på det! Och det är klart att man "växer ifrån" sin utrustning. Du kanske köper en K10D nu och sedan en K30D som nästa kamera?
 
quarc skrev:
Jag står först i kön på cyber för K20, precis som jag gjorde för K10, ni andra är för långsamma :))) Eller så är ni smarta och låter andra testa först och dessutom troligen betala ett högre pris än några månader senare....men men. Vad var det för ord som uppfanns här för några dagar sedan; pionjärkonsument... jepp det är jag det .-)

Med tanke på att alla andra står bakom dig, har det aldrig funnits någon kö för dig att ställa dig i.
 
joakimm skrev:
........jag funderar på att vänta på prisraset på K10D som lär komma när K20D släpps för försäljning. Är det väldigt osmart att införskaffa en K10D när K20:n släpps?
Om det inte finns just några nya K10D kvar så är jag tveksam till att dom rasar...men begagnade kanske.
Om du "bara" har en kompaktkamera nu så tycker jag att K10D är plånboksvänligare.
 
Re: Re: Jag har fått orderbekräftelse

RolandM skrev:
Med tanke på att alla andra står bakom dig, har det aldrig funnits någon kö för dig att ställa dig i.
Jo, det kan ju diskuteras. Jag bad dem iofs skapa en kö som jag kunde ställa mig först i. Sedan gör de iofs alltid så att de tränger sig i kön så att deras testavdelning får den första kameran, så jag står faktiskt som nummer två :)
Nu gäller att försöka glömma bort kameran så att det kommer som en glad överrasking den dagen den levereras:)
 
joakimm skrev:
Antar att de flesta som postar i den här tråden är Pentax-ägare sedan tidigare, jag funderar på att vänta på prisraset på K10D som lär komma när K20D släpps för försäljning. Är det väldigt osmart att införskaffa en K10D när K20:n släpps?
Jag skulle tro att K10 slutar tillverkas snart om det inte redan skett. I USA har priset på K10 gått upp sista tiden, så räkna inte med att kunna köpa en ny K10 till billigare pris, troligen går de inte att få tag på. Begagnat borde du dock kunna göra fynd. Som begagnad är nog K10 perfekt. Tålig kamera som de flesta inte nyttjat fullt ut, troligen har den inte tagit så värst många bilder osv.
Kom dock ihåg att K10 är 1,5 år gammal. Fortfarande en jättebra kamera, men 1,5 år är en evighet inom digitalkamerabranchen. Jag har en liten förhoppning att K20 kanske kan vara så bra att den håller några år och fortfarande är bland de bättre. Minolta A2 var en sådan kamera som många år senare fortfarande känns som en riktigt bra kamera.
 
är det någon här som har en K10D men som har tänkt att köpa en K20 och som därför vill bli av med sin K10? sen undrar jag om det är värt prisskillnaden mellan 18-55 objektivet och 16-45?
 
Re: prisras

Andrea Marunga skrev:
K10d kostar idag 5200, så den har sjunkit ordentligt i pris.

Andrea M

Jo sant, men om man vill ha den med svensk bruksanvisning å annat så kostar den runt 7 i Sverige, tex SPhoto ligger väl lite risigt till på den men tar 7 595 exklusive objektiv...

K20D kommer nog ligga bättre till med vad man får för pengarna.
 
Svensk bruksanvisning finns ju på nätet, annars får man ju samma grejer. Garantin är ju tex samma. Men tycker man att bruksanvisningen är värd 2000 är det ju upp till en själv... :)
 
Garanti

Köpt i EU land gäller europagarantin 2 år. Land utanför EU, amerika t.ex. kan vara mer besvärligt.
Men visst, det kan vara lite krångligare om man inte kan språket.
Huvudsaken är att man själv kan välja.

Lothar M
 
K20D kostar 11000 på Cyber

Jag har fått pris, som väntat tycker jag. Kommer nog att sjunka någon tusenlapp eller så inom några månader.

Dessutom säger de att de tror leveranserna kan komma igån i slutet av feb :)))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.