Annons

Jag har fått orderbekräftelse

Produkter
(logga in för att koppla)
wowtip skrev:
Köpte du kittet med 16-45, eller hade de fått in ännu fler efter förstaleveransen?
Jag köpte bara huset (sista kvar).
Vad jag fick veta så hade dom fått in 3 hus och jag kunde välja mellan 18-55, 16-45 eller sigmas 17-50/2.8 eller nåt annat dom hade på lager, men valde som sagt bara huset...
 
Äntligen står en K20D på bordet :) Pentax hade tydligen slarvat bort alla Cyberphotos beställningar av bara kamerahus (hävdar Cyber i alla fall) och ingen kontaktade mig och berättade att det var problemet. Dessutom har jag varit väldigt upptagen så jag har inte haft tid att oroa mig. Men när kamerorna nu började dyka upp både här och där och en långhelg närmar sig skickade jag iväg en förfrågan. Cyber svarade både snabbt och vad jag bedömer som ärligt, så de har fortfarande kvar mig som kund, men eftersom jag inte skulle få kameran förrän nästa vecka sprang jag till Fotokungen och hämtade upp ett ex istället. Blev ju faktiskt billigare också. Lite mer flexibla där också, jag fick välja om jag ville ha med kitobjektiv eller utan :)
 
Nej, hämtade ut den bara för någon timme sedan, har bara bränt av några stycken på kartongen den kom i för att kolla att allt funkar. Testade 20bps lite snabbt också, och det verkade funka bra. Förstorat på kamerskärmen såg bildkvliteten mycket bra ut, men har inte flyttat något till datorn och kolat på riktigt, det är det jag skall göra i påsk :)
 
Många plåtade påskkycklingar kommer det att bli. Hoppas också hinna bränna av ett par rullar under långhelgen. Låt oss hoppas på gott väder.
 
quarc skrev:
Nej, hämtade ut den bara för någon timme sedan, har bara bränt av några stycken på kartongen den kom i för att kolla att allt funkar. Testade 20bps lite snabbt också, och det verkade funka bra. Förstorat på kamerskärmen såg bildkvliteten mycket bra ut, men har inte flyttat något till datorn och kolat på riktigt, det är det jag skall göra i påsk :)

Roligt! Jag tycker det vore mycket intressant att se en upplösningnsjämförelse mellan 10 och 20 med en bra glugg. Mycket snack om att optiken inte klarar 14 mp, vilket jag tror att den gör.
 
Skall testa med FA*85/1.4 F8 och FA50/1.4 F8 tänkte jag när det gäller maximal prestanda. Skall nog plocka med DA40 också så man får med ett digitalanpassat objektiv. Men mest är jag intresserad av prestandan i dålig belysning.
Men nu skall jag ta och lägga mig tidigt och läsa igenom manualen, som var typ dubbelt så tjock som till K10. Men det säger ju inte så mycket, K10s manual tycker jag var urusel, hoppas denna är bättre och inte bara tjockare.
 
papi skrev:
Och om någon har K20 och K10 är jag intresserad av om ställtiden innan SR lampan tänds är snabbare?

Hej allesammans,
Jag jämförde K10 med K20 och märker ingen skillnad i ställtid, c:a 0,7s på bägge (manuellt läge,ej AF, 40mm brännvidd).

...och några undrade om slutar-/spegelljudet var tystare på K20 jämfört med K10.
Ja, till viss del, K20 är mer dämpad i spegelns upp och nergång, men slutaren verkar inte vara tystare.
Allt som allt upplever jag K20 som tystare än K10, men det är inte mycket.Utan en K10,hade jag inte märkt någon skillnad.

Jag är ganska nöjd med K20D, och då fram för allt att upplösningen har blivit bättre utan att bruset ökat (t.o.m. minskat på höga ISO).Har dock råkat ut för en bugg, då kameran har låst sig ett par gånger och det enda som hjälpt har varit att ta ut och sätta i batteriet.Någon annan med detta problem?
Mvh,
Jan
 
quarc skrev:
Skall testa med FA*85/1.4 F8 och FA50/1.4 F8 tänkte jag när det gäller maximal prestanda. Skall nog plocka med DA40 också så man får med ett digitalanpassat objektiv......
5,6 bör vara bättre än f8, DA40 låter bra....
På FA50/1,4 och K10D fick Photozone bästa mittskärpa på f4...
 
Bofoto2 skrev:
5,6 bör vara bättre än f8, DA40 låter bra....
På FA50/1,4 och K10D fick Photozone bästa mittskärpa på f4...
Ja det är riktigt. Vid mina egna skärpetester på 85an och 50an för något år sedan kom jag fram till att 85an börjar blir riktigt skarp redan vid 2.8 och vid 4 är man nästan på max, men 5.6 är aningen bättre. 50an däremot behöver 5.6 eller 8 för att nå sitt maximum.

Idag blev det bara fotande med 85an. Bländare mellan 1.4 och 5.6
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.