Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag behöver hjälp med grunderna samt objektivhjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

akeroe

Avslutat medlemskap
Jag skulle behöva hjälp med att reda ut en del saker som jag inte förstår, hade varit väldigt tacksam om någon vill lägga lite tid på att besvara mina frågor.

Jag är total nybörjare. Fick en Canon eos 500D (använder standard 18-55 objektivet) av min man i present när jag gick över tiden i graviditeten. Har ett stort intresse men jag kliar mig i huvudet ganska ofta eftersom jag inte riktigt förstår mig på kameran. Jag skriver mina frågor som punkter så är det kanske lättare att besvara dem.

* Om jag vill kunna fota porträtt, vad ska jag då skaffa för objektiv? Fick för mig att det skulle vara teleobjektiv för porträtt om man vill ha en "blurrig" bakgrund men idag testade jag ett EF 75-300 objektiv och det verkade inte göra bakgrunden suddigare än med mitt standardobjektiv.

* För naturbilder (närbilder) ska det vara ett makroobjektiv om man inte har helt fel för mig. Finns det någon objektiv som passar till både närbilder och porträtt?

* Jag har en liten dotter på 5 månader och jag vill kunna ta fina bilder på henne, Vilket objektiv rekommenderar ni för fotografering av barn?

* Jag har aldrig riktigt förstått vad bländaren är och vilken betydelse den har för bilden. Nybörjare som sagt...

* Hur gör jag för att fokusera manuellt? Jag brukar följa de röda prickarna som syns i sökaren men det är inte alltid de lyser där jag vill ha dem, hur får jag kameran att fokusera på rätt sak?

* Vad har ISO-värdet för betydelse för bilden och vilket ISO-värde är bra till vilken typ av bild?

* Vilket bildredigeringsprogram rekommenderar ni? Jag laddade hem picasa men har inte använt det så mycket.

* Jag tar hemskt gärna emot tips på objektiv men det känns ovärt att lägga mer än 5.000 eftersom jag kan så lite om det och det bara är en hobby. Finns det några prisvärda objektiv för de ändamål jag hade tänkt mig?

Egentligen har jag massor med frågor till men det är nog lättast att ta lite i taget så det hinner sjunka in.
 
Du skall använda det objektiv som ger dig det resultat du vill ha. Det finns inga "man SKA använda X öfr att göra Y".

Vill du ha en "blurrig bakgrund" så vill du ha ett objektiv med ett lågt F-värde, så att du kan få en stor bländaröppning.

Du har troligen 3.5-3.6 på de gluggar du testat? Det ger dig inte nån större kontroll av skärpedjupet. Prova något i stil med 50mm/1.8

Bändaren styr ljusinsläppet och påverkar därmed skärpedjpet (Jämför med pupillen i ditt öga).

Kika på http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2 så får du en visualisering.

ISO är din "filmkänslighet", ju högre du ställer in ISO desto mindre ljus behöver kameran för att uppnå en neutral exponering. Men ju mer du höjer ISO, desto mer "brus" får du i dina bilder.

Ett objektiv som ger dig stor kreativ frihet till små pengar är Canon EF 50/1,8 II

Jag vill även slå ett slag för: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PAG20962
 
Bländare är hur mycket ljus som släpps in, stor bländare = mycket ljus vilket är samma som litet bländartal (står det f,1.8 är det egentligen en stor bländare medans 5.6 är en liten bländare) Detta bestämmer ocskå bakgrundsoskärpan, större bländare ger mer bakgrundsoskärpa.

Iso är som en slags signalförstärkning, bilderna blir ljusare men med risk för att de även blir brusigare! För bästa kvalitet ska den inte stå på auto och den ska vara på antingen 100 eller 200 (vilket den nu står på från början) så ändrar du den själv vid behov. Sen ökar du den endast om det är för mörkt och du INTE använder blixten. (du kan öka den lite så bländar inte blixten lika mycket)
 
shit vad mycket frågor, nästan så du behöver gå en fotokurs, eller läsa manualen du fick med kameran, där förklarar dom med både bild&ord det du frågar med skärpedjupet tex.. jag läser alltid hela manualen när jag köper en ny kamera, ofta flera gånger i brist på annat när jag ska sova och vill bli trött, men lär sig gör man ändå
 
1. Nöj dig med att använda prylarna du redan har till dess du vet hur de fungerar, och varför.
2. Läs manualen från pärm till pärm till dess du kan allt. Be din man väcka dig mitt i natten och ställa frågor ur manualen, kan du inte svara, läs en gång till. Fota, läs, fota, testa, fota, läs, fota!
3. Används programmet Canon Digital Foto Professional som följer med gratis. Fota i RAW om du vill få bäst resultat ur dina bilder. Canon DPP är mycket bra!

Fortsättningskurs
När du hanterar allt enligt ovan kommer du att förstå varför du ogillar kitzoomar med dålig ljusstyrka, och att bilder alltid blir bäst med fasta objektiv, och att du klarar dig med två objektiv t.ex en Sigma 30/1.4 och en EF 85/1.8.

Allround är inte att kunna zooma från 15-300mm med f/6.3.
Allround är f/1.4-22.
 
Tror att ett stort fel vi nybörjare och riktiga amatörer gör att att vi vill lära oss allt på samma gång men vi har inte tid eller ork att träna och prova oss fram ;-)

I början tyckte jag allt annat än auto läget på kameran var övermäktigt för det känndes som så mycket intällningar, knappar o menyer. Börja med att testa en sak i taget och försök få hyfsad förståelse och testa nästa.

Jag började med att labborera med bländaren, testa olika inställningar och ta samma kort och se skillnaden själv. Man kan läsa sig till mycket men att testa ger förståelsen.

För att ta på småbarn så är en enkel blixt bra att ha så det inte blir direkt ljus på ungen och även ett fast objektiv som e ljusstarkt. Jag köpte Nikons billigaste blixt och det gör stor skillnad för lite pengar. Även ett fast 50 1,8 som är riktigt roligt att använda. 35mm är nog bättre för ändamålet men 50 var så billigt och otroligt prisvärt.

Sen så är det ganska lärorikt att läsa lite trådar här där andra frågar och får svar.
 
Jag gör ett försök med frågorna, men jag tycker att du ska ta bilder på samma föremål med lite olika inställningar, och när du sedan går igenom bilderna och läser av använda bländare mm så ser du vad detta gör för bilden.

* Om jag vill kunna fota porträtt, vad ska jag då skaffa för objektiv? Fick för mig att det skulle vara teleobjektiv för porträtt om man vill ha en "blurrig" bakgrund men idag testade jag ett EF 75-300 objektiv och det verkade inte göra bakgrunden suddigare än med mitt standardobjektiv.

Svar - Man brukar ange 70-100 för porträtt (kort-tele), teleeffektten trycker ihop bakgrunden något så du får med det en lite suddigare, under förutsättning att bakgrunden är en bit bort. Stor bländaröppning (litet tal) ger en diffus bakgrund. Så kombinationen korttele och en stor bländare är bäst


* För naturbilder (närbilder) ska det vara ett makroobjektiv om man inte har helt fel för mig. Finns det någon objektiv som passar till både närbilder och porträtt?

Svar - Ja, ett makro passar bra till porträtt, Canon har ett 100/2.8 (tillräckligt bra utan IS att börja med), det finns också Tamron 90/2.8, Tokina, Sigma mm i 70-100/2.8


* Jag har en liten dotter på 5 månader och jag vill kunna ta fina bilder på henne, Vilket objektiv rekommenderar ni för fotografering av barn?

Svar - 50/1.8 till 100/2.8


* Jag har aldrig riktigt förstått vad bländaren är och vilken betydelse den har för bilden. Nybörjare som sagt...

Svar - Bländaren är öppningen i objektivet, den som släpper in mängden ljus. Hur större öppning du har desto mer ljus kommer det in, och då måste du kompensera detta med kortare tid. Tänk på att fylla ett badkar under en viss tid, använder du en kopp (bländaren f/36) så kommer det att ta lång tid, använder du en hink (bländare f/2.8) så går det mycket fortare dvs en kortare tid. En stor bländaröppning (litet tal) ger ett kort skärpedjup och används för att framhäva något i bilden, mindre bländare används för att få stort skärpedjup, tex över en större landskap. Använd bländare från minsta tal som finns upp till f/16, över f/16 börjar skärpan att minska så här bör du enbart ligga om det inte går att justera med Iso eller tid pga att det är så ljust ute


* Hur gör jag för att fokusera manuellt? Jag brukar följa de röda prickarna som syns i sökaren men det är inte alltid de lyser där jag vill ha dem, hur får jag kameran att fokusera på rätt sak?

Svar - Jag har ingen Canon, men jag använder enbart en fokuspunkt (den i mitten), den punkten riktar jag mot objektet och låser avståndet och sedan kompenserar jag om bilden. För detta så måste man ha AF låsning på avtryck halvvägs eller att man använder AF/L knapp. Man kan också flytta fokuspunkt om man tycker det.


* Vad har ISO-värdet för betydelse för bilden och vilket ISO-värde är bra till vilken typ av bild?

Svar - Du ska ha så lågt som möjligt 100 eller 200, ökar du så får du mer brus. Men när det blir mörkare så måste du höja ISO för att få en rätt exponering. Jag börjar nästan alltid med bländaren och väljer den, så ser jag vad det blir för tid, blir den för lång så höjer jag iSO. Det är ISO, tid och bländare som ger exponeringen. Om vi går tillbaka till badkaret där det var en storlek på kopp/hink (bländare) och tid så kan man väl säga att om man ökar IS0 till det dubbla 100 till 200 så är det samma som att det är två stycken som fyller karet.


* Vilket bildredigeringsprogram rekommenderar ni? Jag laddade hem picasa men har inte använt det så mycket.

Svar - Jag använder Photshop Elements, är du intresserad av det så kan du få en lathud av mig. Men man måste lära sig alla program och man blir aldrig fullärd


* Jag tar hemskt gärna emot tips på objektiv men det känns ovärt att lägga mer än 5.000 eftersom jag kan så lite om det och det bara är en hobby. Finns det några prisvärda objektiv för de ändamål jag hade tänkt mig?

Svar - Som någon skrev, lär dig att förstå det du har. Men jag hade nog valt ett 50/1.8 och ett 100/2.8 makro till att börja med, kan du nog få begagnat för en 3000-3500:- totalt
 
Senast ändrad:
tack!

tack så mycket för alla era svar. Jag ska spara tråden och läsa igenom den många gånger, sen ska jag göra som ni föreslagit och lära mig de prylar jag har först. En fotokurs kanske hade varit något. Tack igen för era svar!
 
Förvånar mig att ingen tagit upp detta ännu; Canon har ett objektiv som heter EF-S 60/2.8 Macro, vilket är ungefär som ett 50/1.8 fast något ljussvagare, men det kan å andra sidan användas som macro, vilket verkar vara en egenskap du eftersöker.
 
Läs bruksanvisningen väl samt köp några läroböcker om fotografering gärna de från Scott Kelby som föreslagits i tidigare svar.

När du kan handa kameran kan du börja titta på vad som finns för ytterligare objektiv att köpa.
 
tack så mycket för alla era svar. Jag ska spara tråden och läsa igenom den många gånger, sen ska jag göra som ni föreslagit och lära mig de prylar jag har först. En fotokurs kanske hade varit något. Tack igen för era svar!

Jag håller med om fotokurs. Alla de frågor Du har är nästan omöjliga utan en kurs eller en god vän som kan förklara. Kamerans manual kan man luta sig mot när man redan vet vad man vill fota. Den berätta hur, men aldrig varför man skall ställa in på ett visst vis. Och det är varför man måste börja med. Man bör nog förstå grundpriciperna för hur fotograferandet fungerar. Annars förstår man inte varför man skall välja den ena eller det andra tekniken. En systemkamera blir ju om inte annat onödigt krånglig annars med alla de andra lägena på ratten vid sidan av "P".

Vad gäller bokvalet av Scott Kelby håller jag med i princip. Men man måste nästan ha lite mer bakgrund för att uppskatta och förstå, kan jag tycka efter att ha läst dem själv. Men i brist på andra alternativ är de nog det bästa som finns på marknaden idag. Definitivt prisvärda och man växer inte ur dem i första taget heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.