Annons

Input till egen studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Existenz

Medlem
Hej,
jag planerar att bygga en egen studio då jag har en lokal till mitt förfogande som jag ändå inte använder. Jag kommer mest använda det till modellfoto men även annat.
Jag har skissat lite på hur jag tänkte bygga och vill ha lite input på vad jag bör tänka på samt om jag har tänkt rätt med det utrymme som jag har.

Sedan undrar jag vad jag ska måla väggarna i studion med för färg? Vad är era erfarenheter och rekommendationer?

iIkIW.gif

Bilagor

• Studio.jpg
    Studio.jpg
    11.5 KB · Visningar: 297
Några tips:
Bakgrunder är ju normalt 2.75 breda och det är bra att ha ca 1 meter extra på var sida om det går. Så jag hade gjort den lite bredare än 4m.

Ibland vill man ha ljuset uppifrån och då är 2.40 för lågt så skaffa stativ till bakgrunden så att du kan ställa den där du har tillräcklig takhöjd.

Jag hade målat vitt och satt upp svarta draperier längs sidoväggarna som man kan dra fram och på så sätt ta bort oönskat ljusspill från sidorna när man behöver det.

PS. man behöver inte allt perfekt från början. Kör igång och plåta så lär du dig hur dina grejer funkar i studion och du kan fixa till det efterhand.

Tack för tipsen, ska se om jag kan få ut lite mer bredd på studion. Hur är det med längden? Är 6,5m väl tilltaget eller är det lagom?

Går det bra med vilken sorts färg som helst till väggarna eller är det något speciellt märke man bör hålla sig till?

Sedan har du helt rätt i att det inte behöver bli perfekt direkt, men om man slår upp en vägg för att sedan komma på att man hade behövt en meter till i utrymme så kan man bli lite irriterad :p

6.5m funkar bra. Det är absolut inte för mycket!

Färg vet jag inget om. Det handlar nog bara om att det gärna skall vara neutralt, alltså inga nyanser inblandade. Samma gäller ju helst för golv och tak.

Du kan se hur jag har det ordnat i min studio. Jag har måtten 7x4meter.

Vad gäller längd i studion så är det bättre ju mer du kan ha.
Med Nikon D300 och 50mm/1,4 så får jag snygga helkroppsbilder på ca 4meters avstånd. Det ger mig 1,5meter bakom mig och 1,5meter mellan modell och bakgrund. Jag kan inte fota modeller på 170-175cm längd med 85mm/1,8 i helfigur.

Vad gäller takhöjd så klarar du dig precis med 2,40meter. Du kommer ju ändå att ha en bra höjd där blixtarna står placerade. Ljus bakom modellen är mest effektljus, hårljus osv och det behöver ju inte komma från högre höjd än 2,40meter.

Om du vill optimera så skall du sätta bakgrunden på kostsidan där du har 6,5meter så att du kan fota från 7meters. Du har väl tilltagna utrymmen för smink, dator och förråd. Justera lite och häng hellre upp "flexibla" väggar.

Jag målade med vattenburen mattvit väggfärg på väggar och i taket. Köp billigast möjliga då du inte kommer att slita på det precis. Se till att golvet är slätt och plant så att du inte sliter ut dina pappersbakgrunder. Jag har laggt "klickgolv" på den delen i studion som modellerna rör sig på. I övrigt har jag heltäckande nålfiltmatta.

Jag har spännt en wire längs väggarna och kan på den hänga upp svart Velour från Jysk Bäddlager. Det är billigt och absorberar ljus på ett bra sätt.

Tack för svaret, ska se om jag kan komma på något bra med duken mot andra väggen.

Jag kommer förmodligen bygga såhär:
ryp0A.gif
så struntar jag i egna rum för omklädning och dator till att börja med. Snickrar ihop några flyttbara moduler istället.

Gör det något att duken står en meter från en vägg i sidled utan att ha någon vägg på motsvarande sida?

Tack för svaret, ska se om jag kan komma på något bra med duken mot andra väggen.

ryp0A.gif
så struntar jag i egna rum för omklädning och dator till att börja med. Snickrar ihop några flyttbara moduler istället.

Gör det något att duken står en meter från en vägg i sidled utan att ha någon vägg på motsvarande sida?

Nej, det är helt OK. Ibland vill man sätta upp en svart skärm, ibland en reflexskärm. Bättre med platsen fri än att ha fasta väggar som begränsar kreativitet. Du kommer att uppskatta flexibiliteten när du kan fota ur många olika vinklar.

Flexibelt omklädningsbås kan man göra av gardinstänger som sitter fast eller hänger i kedjor från taket. Jysk svarta Velour funkar bra där också.

ryp0A.gif

Ett tips till:)

sätt ihop ett par v-flats, vita på ena sidan och svarta på andra. De kan du använda både som flyttbara väggar och till ljussättningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar