Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Canon 5D mark 4

Produkter
(logga in för att koppla)
Kameror som har inbyggda sändare brukar vara de som fungerar med optisk styrning. En kamera med inbyggd blixt kan då styra slavblixtar optiskt från den inbyggda blixten.
Det är den enda inbyggda sändarlösning jag har sett. Min 7D var den första kamera jag hade med den funktionen.
 
Jag har för mig att Nikon har sändare/trigger i huset på D40 och uppåt. Jag kan ha fel, men är nästan säker.

För en in shoe-blixt är det mycket pengar, men jag jämför med större blixt-system som ibland används i studio.

Nej, det finns ingen radiosändare i Nikons hus, i vart fall inte än, och allra minst i lastgamla D40. Ska man köra med SB-5000 (den enda originalblixten med radio) så behöver man den lilla transceivern som sätts i kamerans tillbehörskontakt på en tillräckligt ny kamera. Sedan kan sakerna manövreras från kameran meny.

Däremot har många Nikon med inbyggd blixt stöd för CLS med densamma, dvs IR-styrning. Dock gäller detta inte de enklaste modellerna och inte heller (av förklarliga skäl) de fräsigare som saknar inbyggd blixt. Alternativet om man vill ha IR-styrning då är att sätta en blixt med commanderläge i blixtskon eller en SU-800. Jag har saknat möjlighet till IR-styrning ett bra tag på grund av avsaknad av inbyggd blixt (iaf om jag inte tar fram min gamla D700), men köpte en begagnad SU-800 för ett tag sedan (den är oproportionerligt dyr ny, om man hittar en lös numera). Vill man inte ha blixt i blixtskon är den mycket smidigare i storlek och drivs med ett CR-123A, så den väger inte så mycket heller. Sedan slipper man eventuella problem med oavsiktliga reflexer när kontrollblixten slår.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.