Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inom kort kommer Nikon vilja presentera något för dig.

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt tidigare inlägg i denna tråd

säljer Nikon 2 kameror per månad och Canon 1.
Då har vi givitvis inte tagit med de digitala.

/AnWi
 
Men såhär kan dom ju inte göra precis när jag bestämt mig för att uppgradera till D200, vill ju inte ångra mig om 2 veckor *brr* evil evil :)
 
En ljusstark DX normal skulle sitta fint (men inte för min plånbok).

Nikon AF-S 30/f1.4 Dx hoppas jag på, men det troligaste är väl en uppföljare till D-70s, Nikon måste ju matcha Canons 30D och Sonys Alfa.

Men är den bra så kanske jag köper den som andra kamera.

kent.
 
Re: Re: D80

inbyggd VR ska frälsa mig! :) Så fort en sådan kamera kommer blir mitt konto lättare med X antal tusen kronor.:)

_______________________________________________

Jag vill vända på ett resonemang ang bildstabilisator = spinnoff från tråden:

Varför tror ni att Nikon och Canon INTE har en CCD-platta (en av tre typer av bildstabilisatorer)?

1. För att de inte har råd att köpa "rättigheten" (men Pentax har ju köpt den...)

2. För att den inte är riktigt lika bra som optisk bildstabilisator?

Försök göra långa panoreringar med CCD-bildstabilisator, eller kör med långa telen (=framtungt), inte blir det lika bra som optisk bildstabilisator inte - enda anledningen är att CCD:en inte klarar tippningar, samt att den "slår i" vid panoreringar.

Men visst, ju mer alla önskar om inbyggd bildstabilisator, desto närmare kommer vi CCD-bildstabilisator hos Nikon och Canon. Men i proffskamerorna kommer det inte.

Men visst är det en ny DSLR som kommer, Canon har ju fått jobba som bara den med att försöka hejda D200:ans succetåg, men än har de inte lanserat en riktig konkurrent - men det kommer till Photokina. Men då passar lilla Nikon på att kila in en till kamera i konsumentsegmentet, vilket drag!:)

Man vet aldrig var framtiden bär i sitt sköte, man kan däremot göra som oss - spekulera!

Adam
 
punkt 3

Varför ha VR inbyggd i husen när man kan bygga dom i optiken och ta ut bra mycket mer £££ eller $$$ på dettavis???


--J--


Tyckaren skrev:
inbyggd VR ska frälsa mig! :) Så fort en sådan kamera kommer blir mitt konto lättare med X antal tusen kronor.:)

_______________________________________________

Jag vill vända på ett resonemang ang bildstabilisator = spinnoff från tråden:

Varför tror ni att Nikon och Canon INTE har en CCD-platta (en av tre typer av bildstabilisatorer)?

1. För att de inte har råd att köpa "rättigheten" (men Pentax har ju köpt den...)

2. För att den inte är riktigt lika bra som optisk bildstabilisator?

Adam
 
Re: punkt 3

lacrits68 skrev:
Varför ha VR inbyggd i husen när man kan bygga dom i optiken och ta ut bra mycket mer £££ eller $$$ på dettavis???


--J--


Det var något som Konica-Minolta började med, antagligen för att dem låg efter Canon & Nikon och behövde något vettigt argument för att folk skulle välja deras kameror.
 
När jag diskutterade detta med Minolta så var deras linje att optiskt stabilisering klarar högre förskjutning, alltså är denna bättre på långa telen, likt Canons 400, etc. Iaf vad gäller DSLR-kameror. På de mindre digitalkamerorna är sensorn mindre och det finns följaktligen mer yta att spela på.



Tyckaren skrev:
Varför tror ni att Nikon och Canon INTE har en CCD-platta (en av tre typer av bildstabilisatorer)?
[/B]
Alltså, jag vill bara påpeka att CCD inte är typen av bildstabilisator, utan typen av sensor. De flesta kameror idag har sensorer av typen CCD eller CMOS, men det finns även Fujis SuperCCD samt Foveon i vissa kameror. Detta har ingenting om vilken typ av stablisering kameran använder, optiskt, eller att den flyttar på sensorn.

Minolta använder piezoelektriska element i sin AS för att flytta en platta som sensorn är monterad på. Piezoelektriska element ändrar fysiskt storlek när de utsätts för en spänning. De optiska typerna av stabilisering använder idag EMD-motorer i olika tappningar. EMD-motorerna funkar likt högtalare. Spole, spänning och magnetfält.
 
Vissa säger att man ska slå av VR/IS när man inte behöver det för att det kan ha negativ inverkan på oskärpan - och jag kan väl säga att jag i viss mån har upplevt detta själv.

Jag kan tänka att ett system som bygger på att flytta sensorn inte lider av dessa problem.


Sen undrar jag vilken tillverkare som kommer bli först med 3d-VR/IS, att kameran fokuserar om objektivet något under exponeringen för att motverka skakningar även mot/från motivet.
 
verkar inte vara jättespännande med de lockorden iaf :/ attans, vill ju verkligen se IS (eller vad det nu heter på Nikon-språk) i huset
 
mill skrev:
IS (eller vad det nu heter på Nikon-språk) i huset

VR..


ja men jag tycker den är ganska intressant ändå.. en konkurrent till 30D är ju inte helt fel då den just nu ligger precis emellan två klasser med luddiga gränser.

eftersom den kommer senare än 30D så måste vi ju hoppas på att den blir bättre än 30D.
en principsak liksom.

ge canon ett slag i magen vettja ;)
 
Både Canon och Nikon kommer nog att kämpa hårt mot Sony. Det kan bli en mycket svår konkurrent !! Det här är bara ett steg i en naturlig utveckling. Sony's koncept kommer nog snart att vara ledande. Dessutom optik från Minolta som inte var fy skam och ännu värre - zeiss. Hoppas bara att Nikon hänger med, eller ska jag byta nu ?
 
Jag hoppas att det blir som dpreview.com säger, att det blir en uppföljare till D70/s. För isåfall, så passar det utmärkt in till dess att jag fått mina pengar att köpa kamera för =)
 
Arleklint skrev:
Vilka fasta saknar du?
Telegluggar kan nog inte fysiskt bli så mycket mindre även om de görs i DX-version.

Vidvinklar är ju ganska nätta oasett.

DX eller inte, varför inte slå till med ett 400/5,6 VR..? Det skulle stå högt på min lista..
 
Staffan skrev:
Hoppas bara att Nikon hänger med, eller ska jag byta nu ?
Det är många som tror att Sony kan gå om Nikon om satsningen lyckas, tänk även på att Sony tillverkar Nikons sensorer...

För övrigt så ska du inte byta, du ska ut & fotografera & vara glad över att du har en fin utrustning!

jag är själv en bov i dramat här i teknikfrågorna men vill höja ett varningens finger, tänk bild & fotografera. Utrustning & märke är en bisak. Många ondgör sig över att vissa tillverkare inte har ett tillräckligt stort optikutbud, jag vet inte vad dessa, ofta unga amatörer saknar & hur mycket pengar dom tänkt plöja ned i optik?

Har sett vissa som klagat på Nikons optikutbud & är själv helt frågande? Kör själv KM & är mycket nöjd med det jag kan få tag på, både begagnat men mest nytt då tredjeparttillverkarna gör så mycket bra idag...

L-optik i all ära men den är för dyr för mig & inte alltid optiskt bättre än mina mycket billigare piratobjektiv, ja ibland faktiskt sämre...

//Larsa
 
.Z. skrev:
För övrigt så ska du inte byta, du ska ut & fotografera & vara glad över att du har en fin utrustning!

jag är själv en bov i dramat här i teknikfrågorna men vill höja ett varningens finger, tänk bild & fotografera. Utrustning & märke är en bisak. Många ondgör sig över att vissa tillverkare inte har ett tillräckligt stort optikutbud, jag vet inte vad dessa, ofta unga amatörer saknar & hur mycket pengar dom tänkt plöja ned i optik?


banne mig ngt av det klokaste som sagts i denna tråd larsa! :)
ser själv fram emot nikons nya (min d70 föll ju ihop ganska så nyligen) men diskussionen kring märken är ibland bra överdriven. när det gäller bra foto är det ju fotografen som är huvudpersonen. tänk på alla sköna bilder som görs med äldre kameror utan alla dessa moderna småtekniska manicker.

VR eller inte ... jag är ganska så säker på att om du som fotograf inte tänker så kommer dina bilder bli dåliga ändå.

jag är dessutom ganska nöjd med det utbud som finns. behöver bara skaffa eget istället för att låna vänners :D

- farid
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.