apersson850
Aktiv medlem
Du har nog missförstått något, för evaluerande mätning (kallad matris ibland) tillsammans med ansiktsigenkänning är en sak. Spotmätning mäter en liten fläck och det är en annan sak. Man kan inte ha spot och matris på en gång. Det är som stor och liten samtidigt.Matris mätning med ansiktsigenkänning samt spotmätning ( inte säker på varför jag ställt det så, blir till att läsa pp hur det fungerar).
Då jag fotar raw så trodde jag att det inte var så noga med iso och i de flesta fall funkar der bra. Men är det riktigt ljust ute kan jag märka att det är svårt att få till exponeringen rätt, en del färger blir konstiga.
Har du bottnat exponeringen i pixlarna tappar du information som du inte kan återskapa, även när du använder RAW.
En extremt gammal regel säger att vid solsken från molnfri himmel fungerar bländare f/16 och tiden 1/ISO. Alltså 1/100 s vid ISO 100 och så vidare.
Vill du köra med f/5,6 blir det då ungefär 1/1000 s.
Alltså kan du inte köra med 1/1000 sekund och f/2,8 och tro att bilderna blir bra i solsken på ISO 100. Delar av bilden, som i vanliga fall ligger två steg lågt exponerade, blir utmärkta, de som annars blivit rätt blir ganska ljusa men de som annars blivit ljusa blir helt utfrätta och kan inte återskapas.