Annons

Inom kort kommer Nikon vilja presentera något för dig.

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Vilka fasta saknar du?
Telegluggar kan nog inte fysiskt bli så mycket mindre även om de görs i DX-version.

Vidvinklar är ju ganska nätta oasett.
Tja, jag tänkte ju inte direkt på telen. Snarast nån fin normal, och kanske ett par vidvinklar. Alltså typ 30/1.4, 17/2.8 och kanske nån tokvidvinkel... Borde gå att frambringa i liknande format som småbildsobjektiven. Sigma 30/1,4 funkar ju uppenbarligen, och det är märkligt att inte Nikon och Canon gör nåt eget liknande.

Edit: Det finns ju mängder av fina gluggar för småbildsformat som funkar fint till DX-formtet, men när man går nedåt i brännvidd så är det rätt skralt om priserna ska vara humana och om man inte vill släpa på mer än ett halvt kilo glas åt gången.
 
Re: D80

Damm på sensorn skrev:
Klart det är en ny D70 dvs D80. Samma upplösning som D200, samma sensor. 3fps, mindre sökare och byggd som D70.
Hehe, precis de egenskaperna jag värdesätter högst.:) CAM dit och hit, pixlar, fps spelar ingen roll för min fotografering. Sökare, vädertättning och inbyggd VR ska frälsa mig! :) Så fort en sådan kamera kommer blir mitt konto lättare med X antal tusen kronor.:)


Sabud skrev:
Jag fotar utan problem i lite duggregn med min D70s.
Man kan ju undra hur många som förespråkar D200:ans vädertätningar som verkligen använder kameran när det börjar rinna efter hus och optik.

När det börjar rinna skyddar man naturligtvis kameran och objektivet även om de är vädertättade. Annars får man vatten på frontlinsen.

Däremot immar kameran inuti om det är för fuktigt i luften och det kan man inte skydda den mot med en ett överdrag av en plastpåse.

Dammiga miljöer tror jag inte heller att de är särskilt hälsosamma för en kamera även om jag inte sett direkta bevis på det än.

Alltså vissa vill ha (mig inkluderat) en kamera som man kan lita på även i taskiga väderförhållanden. Även om D70 håller ett tag vet man aldrig när den lägger av.
 
liten sidofråga, hur mkt nytta har man av ett vädertätat hus om inte objektiven är det? nu har jag inget av vardera, men "måste" man ha båda vädertätade? dvs är det helt meningslöst annars?
 
mill skrev:
liten sidofråga, hur mkt nytta har man av ett vädertätat hus om inte objektiven är det? nu har jag inget av vardera, men "måste" man ha båda vädertätade? dvs är det helt meningslöst annars?
Det är klart att det är bra att ha all utrustning vädertättad men tycker inte ändå att det är helt meningslöst att ha enbart huset vädertättat. Jag har råkat ut för situationer då huset immat igen men objektivet höll fortfarande.

Nikon för resten märker inte sina gluggar med något vädertättningsmärke. Det finns inga "L-objektiv" hos Nikon. Så långt jag vet är det omöjligt att avgöra vilka av deras objektiv tål mer än andra. Officiellt alltså. Man kan ju gissa att ju dyrare ett objektiv är desto bättre håller det mot oväder. :)
 
Usch, alldeles för spännande! Jag som precis lyckades bestämma mig för en D70s med 18-70 objektiv. Nu får jag fundera på om det är värt att vänta på "D80" eller ej ;)

"Den som väntar på något gott väntar alltid för länge"
 
Ingen idé att vänta på vad det nu än är som Nikon tänker lansera. Det brukar ta rejält med tid mellan lansering och leverans (historiskt i alla fall). Behöver du en kamera nu, så köp nu.
 
Jag skulle vänta på att Fuji släpper sin S4, som jag hoppas på är en D200 fast med en Fuji sensor på 9 Mpix, samma egenskaper som min S3:a...åhh vilken våt dröm...eller ännu bättre....Nikon släpper en D3.a med FF sensor från Fuji, åhhhhh
 
I Jens Assurs sista mail från Brasilien, längst ner finns ett meddelande från Nikon att dom vill presentera något och att klicka där.
 
Hmmm, mitt första intryck var att det skulle vara programvaran, capture NX eller va den hette...

...Men om man nu får önska så önskar jag att de släpper en helt ny typ av kamera som man opererar in i skallen och tar bilder genom ögonen när man knäpper med fingrarna. ;)

Vi får väl se, men om man ska vara realistisk så vore en ny optik det jag önskar mest.
 
Slowfinger skrev:
Man undrar ju lite om det är så att både D70 och D50 kommer att bytas ut i höst när man läser en sådan här tråd:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=19165826

spekulation:
kan hända fusionerar Nikon d50 och d70 till en enda modell d60, d80 eller vad den nu kommer att heta,
anledning: många som tidigare skulle valt d70 väljer nu d200 istället, likaså väljer många hellre d50 än d70 pga att den är billigare, d70 hamnar i ett ingenmansland.

Apple gjorde en liknande bantning av modellprogrammet för ibook 12', 14' och powerbook 12' som blev ett - macbook 13,3'

färre modeller lägre kostnader,
 
Låter ju inte helt osannolikt. Liknar ju mer Canons upplägg: instegsdigital-semipro-pro i tydliga grupper utan större inbördes konkurrens.

Har själv alltid undrat varför Nikon valt att ha både D50 och D70 som ligger så oerhört nära varandra i prestanda och pris.

Gissar också att Nikon presenterar en fullsensormodell inom ett år, men det är säkert inte den här gången.
 
Tänk om...

...Nikon gör som sist och släpper ett nytt analogt hus! F7 :)
De har visserligen sagt att det inte blir flera men alla har väl rätt att ändra sig.
Tänk vilken plats i pressen de skulle få och så förbluffade alla skulle bli.

/AnWi (som just nu har en F100 på ingång. D200an behöver en fotokompis.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.