Innan jag startade denna tråd och ville ha olika medlemmars egna ord om Nikon D500 så hade jag redan kollat upp och granskat de olika möjligheterna. Tittade på Nikon, Canon, Sony, Olympus och Pentax. Pentax använder jag fortfarande så här har jag redan det mesta jag behöver. Men jag behövde förnya mina kameror där jag oftast använder olika telen och här har jag massor av Nikonobjektiv redan. Så Nikon låg ju nära till hands. Men ville ju titta på eventuellt fullformat och de nya spegellösa som "hallelujakören" skrivit upp så mycket, inte minst här på Fotosidan.
Som vanligt gör jag alltid mina egna bedömningar. Spegellöst föll bort rätt så snabbt nära jag testade flaggskeppen till Nikon, Sony och Olympus (Canon var inte närvarande på mässan). De var helt enkelt inte "my cup of tea". För mycket som grovt störde mig. Valet föll på D500, som då låg närmast till. Därav min tråd.
Givetvis blev det lite "halvlivat" här i tråden, vissa hade svårt att förstå varför jag inte valde annat - kanske för att de inte förstod att jag redan hade rekat klart och visste på ett ungefär. Men jag var inte fullkomligt övertygad, men blev det. Så nu är det D500 som gäller för mig. Kommer skaffa in några hus till, då jag gillar att arbeta enhetligt med samma kameramodeller men med olika brännvidder.
Vad som däremot är bäst generellt, den frågan lämnar jag över till andra att fortsätta diskutera. Vad som var/är bäst för mig - ja, det är ju mitt val. Självklart!