Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
edion skrev:
ok då komemr ju frågan om man nu inte behärskar ett script språk som t.e.x php och asp hur fanken gör man då en snygg och lättnavigerad sida

Om det är någonting man undrar över så kan man ju alltid fråga en kompis.

Att titta på liknande exempel är nog det bästa sättet att lära sig och nätet är verkligen fullt av både php och asp sidor som dedikerat sig åt just sådant.


FILM) (ulltand skrev:
Toppen! Enkel, snygg, snabb...
Sidan fungerar även utmärkt på skärmar med låg upplösning.

Jag kan inget annat än hålla med. Enkel, lättförstålig och den sätter det man vill visa upp, bilderna, i focus. Inget annat mumbojumbo som bara irriterar. Den ringa individuella bildstorleken inbjuder dessutom till att man ser mer till bildens innehåll och språk än till den tekniska perfektionen som så ofta kantar dagens bilder (*visslar (tyvärr) oskylldigt*)
 
edion skrev:
ok då komemr ju frågan om man nu inte behärskar ett script språk som t.e.x php och asp hur fanken gör man då en snygg och lättnavigerad sida
Du behöver inte avrken ASP eller PHP för att göra snygga, lättnavigerade sidor. Det räcker med HTML. CSS gör en del av arbetet med designen lättare, men de kan man, om man inte vill lära sig CSS, fixa på andra sätt, fast det kräver i så fall lite arbete.

PHP/ASP underlättar egentligen bara om du har en stor site, då det är enklare att använda en 'central' sida som plockar in rätt innehåll beroende på vilken länk surfaren klickat på. Det skulle gå att använda bara HTML istället, men det kan lätt bli ohållbart många sidor man måste göra (och underhålla också!).
 
Uffe_Nordholm skrev:
PHP/ASP underlättar egentligen bara om du har en stor site, då det är enklare att använda en 'central' sida som plockar in rätt innehåll beroende på vilken länk surfaren klickat på. Det skulle gå att använda bara HTML istället, men det kan lätt bli ohållbart många sidor man måste göra (och underhålla också!).

precis. jag skulle kunna ta bort all asp från min sida. Det enda som skulle hända är att området där bilderna ligger skulle ersättas med ett blankt fält. I detta fält skulle jag lätt kunna lägga in bilder manuellt i html, men det skulle bli mycket mer omständigt..
 
Flash!

Flash, eller inte flash?

Jag kör flash, punkt. Bl.a därför att SimpleViewer är ett av de snyggaste, enklaste och mest lättarbetade flashgallerin jag sett (jag är total novis på webdesign).

Första sidan (index menyn) är dock vanlig html, som jag gjort i Photoshop och sedan länkat de olika delarna med ImageReady.

Mycket nöje!

http://www.jeroenhartings.tk
 
Re: Flash!

Scratchen skrev:
Flash, eller inte flash?

Jag kör flash, punkt. Bl.a därför att SimpleViewer är ett av de snyggaste, enklaste och mest lättarbetade flashgallerin jag sett (jag är total novis på webdesign).

Första sidan (index menyn) är dock vanlig html, som jag gjort i Photoshop och sedan länkat de olika delarna med ImageReady.

Mycket nöje!

http://www.jeroenhartings.tk

Enda nackdelen är väl att gamla datorer inte klarar av Flash smärtfritt alltid. Min gamla dator klarar det nätt och jämnt (det hackar lite när jag väljer bland bilderna i galleriet), men det fungerar helt ok! För övrigt är datorn en celeron 500 MHz, 192 MB ram... Inget monster med andra ord! ;)

Måste säga att det var fina bilder du hade! Jag längtar tills efter studenten (nu om några veckor). Då kan jag gå in mer helhjärtat för fotograferingen och planera lite mer omfattande fotoprojekt och sådant.

Mvh Andreas
 
Simpleviewer hade varit en höjdare om det inte vore för att du måste ladda upp thumbs själv... då löser jag det enklare med FSO, aspupload och aspjpeg tyvärr... synd för det är en riktigt frän grej de har på gång...
 
hailstorm skrev:
Simpleviewer hade varit en höjdare om det inte vore för att du måste ladda upp thumbs själv... då löser jag det enklare med FSO, aspupload och aspjpeg tyvärr... synd för det är en riktigt frän grej de har på gång...
Du behöver inte ladda upp thumbs själv med Simpleviewer.
 
Re: Flash!

Scratchen skrev:
Flash, eller inte flash?

Jag kör flash, punkt. Bl.a därför att SimpleViewer är ett av de snyggaste, enklaste och mest lättarbetade flashgallerin jag sett (jag är total novis på webdesign).

Första sidan (index menyn) är dock vanlig html, som jag gjort i Photoshop och sedan länkat de olika delarna med ImageReady.

Mycket nöje!

http://www.jeroenhartings.tk

En grej som inte är 100% med din sida är när man öppnar ett nytt fönster... Jag vet inte om det har med programmeringen eller mn dator att göra.

Simpleviewer har en funktion att den automatiskt skalar ner bilden om rutan är för liten för att visa orginalstorlek. Det resulterar i klart sämre bildkvalitet med taggiga konturer m.m.

Finns det inget sätt så att fönstret man klickar upp (galleriet) automatiskt anpassar bildfönstrets storlek till det optimala?

Mvh /Peter
 
Re: Re: Flash!

peter_wahlström skrev:
En grej som inte är 100% med din sida är när man öppnar ett nytt fönster... Jag vet inte om det har med programmeringen eller mn dator att göra.

Simpleviewer har en funktion att den automatiskt skalar ner bilden om rutan är för liten för att visa orginalstorlek. Det resulterar i klart sämre bildkvalitet med taggiga konturer m.m.

Finns det inget sätt så att fönstret man klickar upp (galleriet) automatiskt anpassar bildfönstrets storlek till det optimala?

Mvh /Peter
Nu är jag inte helt hundra på hur du menar, "öppnar ett nytt fönster". Den ska inte öppna ett nytt fönster på nån av länkarna, och har inte heller gjort så på alla de datorer jag testat sidan på!
Vad sitter du med för upplösning på skärmen? Ända ner till 1024x768 har jag testat, och då har det sett bra ut. Själv sitter jag med 1280x1024.
 
Re: Re: Re: Flash!

Scratchen skrev:
Nu är jag inte helt hundra på hur du menar, "öppnar ett nytt fönster". Den ska inte öppna ett nytt fönster på nån av länkarna, och har inte heller gjort så på alla de datorer jag testat sidan på!
Vad sitter du med för upplösning på skärmen? Ända ner till 1024x768 har jag testat, och då har det sett bra ut. Själv sitter jag med 1280x1024.

Alltså... när jag klickar på länken här ovna till din sida så öppnar den i en storlek som datorn själv har valt. (senaste fönstret jag stängde?)

Jag skulle vilja att sidan anpassar sig till optimal storlek för att allt ska visas korrekt. Förstår du hur jag menar? Kräver sidan t.ex 900x755 pixlar, så ska fönstret bli exakt så stort.

Jag kör med 1600x1200 på min dator och kan förvisso öppna till helskärm, men det gör jag aldrig.

Jag har inget exempel på en sådan sida nu, men jag ska återkomma om jag hittar en för att förklara ännu tydligare hur jag menar.

//Peter
 
Re: Re: Re: Re: Flash!

peter_wahlström skrev:
Alltså... när jag klickar på länken här ovna till din sida så öppnar den i en storlek som datorn själv har valt. (senaste fönstret jag stängde?)

Jag skulle vilja att sidan anpassar sig till optimal storlek för att allt ska visas korrekt. Förstår du hur jag menar? Kräver sidan t.ex 900x755 pixlar, så ska fönstret bli exakt så stort.

Jag kör med 1600x1200 på min dator och kan förvisso öppna till helskärm, men det gör jag aldrig.

Jag har inget exempel på en sådan sida nu, men jag ska återkomma om jag hittar en för att förklara ännu tydligare hur jag menar.

//Peter
Aha, nu förstår jag.

Jag kör alltid helskärm :) Saken är den, att jag är totaaaaal novis på webdesign, och jag kan inte ens koda den simplaste HTML, så om du vet hur man gör så att fönstret anpassas, får du gärna skicka mig ett mail eller nåt!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Flash!

Scratchen skrev:
Aha, nu förstår jag.

Jag kör alltid helskärm :) Saken är den, att jag är totaaaaal novis på webdesign, och jag kan inte ens koda den simplaste HTML, så om du vet hur man gör så att fönstret anpassas, får du gärna skicka mig ett mail eller nåt!

Jag har ingen aning =o)

Samma problem på min sida och 99% av alla andra sidor jag surfar runt på i den här tråden också... Och på andra ställen också för den delen. Grymt störande tycker jag!

Eftersom det är väldigt få sidor som är optimerade efter 1600x1200 så blir det väldigt mycket luft på min dator om jag skulle surfa med helskärm. Då väljer jag istället att ha flera fönster uppe.

Dock ska det vara ganska enkalet att programmera in såna villkor på fönsterstorlek, men jag vet dock inte alls hur man gör.

Mvh /Peter
 
Anderzon skrev:
Tjeena,

Jag hoppar in i diskussionen nu...

Vad tycker Ni om min sida figjam.se ???

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh // Martin Andersson

Lite jobbigt i gallerierna där varje ram-del verkar laddas som ett separat objekt. Det var runt 500 objekt som IE ville hämta.
 
Håller med Robert......lite segt när den först laddar bilderna och sen laddar ramarna.

I övrigt en stilren och ganska snygg hemsida.

Gillar inte din autograf på bilderna, den är för stor och utmärkande, hälften så stor och smalare linjebredd skulle vara snyggare, enl.mig.

Då jag vill bläddra i sidledd i galleriet så måste jag trycka en gång för varje bild. Skulle vara bättre om galleriet åkte i sidled så länge man håller inne knappen.

Mvh
Andreas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.