Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mooncruise magazine's sida är en sida som jag tycker är en av de bättre sidorna när det kommer till fotografier. Den är stilren, hela sidan bygger på att bilderna är i fokus, vilket jag tycker är viktigast att komma ihåg.

Ibland lite jobbigt när den laddar rätt ofta, men det är ändå bättre än att vänta flera minuter i början.

Här är en länk:

http://www.mooncruise.com/
 
Flash

Flash tycker jag är den enda riktigt snygga sättet att göra bildspel på. Dessutom är inte laddningstiderna specielt långa. Det går att läsa in t.ex bilder dynamiskt, dvs bilderna laddas som på en "vanlig" hemsida, och vips, så försvann långa laddnings tider.

en snygg foto sida ska innegålla alla element som en vanlig snygg sida gör. Men det är viktigt att hålla sig till 3-klicks metoden, dvs aldrig mer än 3 klick för att komma dit man ska.
 
Jag själv har stängt av flash och alla andra plugin, även gif animationer, all reklam är otroligt störande.

Men nu till nåt viktigare, det är eventuellt olagligt att lägga upp bilder på personer utan deras tillstånd på sin hemsida om du är en proffesionell fotograf.
Se denna tråd.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=41931&highlight=reklam+portr%E4tt

Kort sammanfatting är att om du ska använda bilder på personer som reklam MÅSTE du ha deras tillstånd.
 
alltså några regler:

1. ingen flash etc. som någon redan påpekat. Oftast störigt med rörelse på en sida som besökaren inte kan kontrollera. Dessutom tidsödande om en meny först ska svinga runt på sidan!

2. aldrig aldrig lägg sidan på en gratisplats som Spray eller Passagen. Först o främst så vet man aldrig när tjänsten läggs ned, sedan lägger dessa ofta upp reklam etc. (t.ex. passagen i den övre ramen på sidan). Betala de knappa 500 spännen det kostar per år för utrymme och domän genom ett av de många respektabla svenska företagen.

3. aldrig musik, aldrig film såvida användaren själv inte har klickat sig till det o det är något du "säljer" eller har gjort själv

4. Alla sidor ska kunna nås från en o samma meny (som ser likadan ut), oberoende av vilken delsida man för tillfället besöker. Det är jäkligt jobbigt att använda bakåt knappen för att kunna komma åt kontaktinfo!

5. Lägg aldrig bilder kant mot kant. Tala om att skylta med en dålig grafisk smak! =) nån snygg ram, gärna påminnande om t.ex. en film eller en diaficka. Men aldrig något annat än en enkel vit eller svart paspartou (rättstavat?) såvida den "effektfulla" ramen är helt stilren och oplottrig. Bättre enkelt än halvdant och extra!

6. går inte sidan att ladda på mindre än typ 20 sekunder från en 500kbps uppkoppling, då är det något fel på hosten (dvs. spray eller vad det nu kan vara) alt något fel på hur du kodat sidan. Många är vi som skiter i o besöka en sida om den inte är färdigladdad inom en 5-10 sekunder.

7. använd aldrig pop-up fönster såvida det inte är absolut nödvändigt. Javascript för att förstora fönstret till fullskärm, för att om användare valt en annan sida medans din laddar ändra tebax till din etc... ska man inte heller använda. otroligt störande! själv har jag tvingats använda mig av pop-up fönster på min sida till själva galleriet då upplösningen är stor som en normal 17tum skärm dvs. alternativet scrollinglister överallt eller pop-up.

trallala det var lite snabba tips från en som gärna ser lite hyggligare sidor på nätet i framtiden!


http://www.naturfotografier.se var ju för övrigt riktigt trevlig sida! =)


/Peder - http://www.hejhopp.com (Afrikafoton)
 
Sluta skriv "ingen flash" som om det vore en vedertagen regel. Möjligt att den är vedertagen i små techienerdsubkulturer, men inte för median-internetanvändaren.

Har tappat tålamodet när man försöker göra sina egna åsikter till generella regler. Pah.
 
sflow skrev:
Sluta skriv "ingen flash" som om det vore en vedertagen regel. Möjligt att den är vedertagen i små techienerdsubkulturer, men inte för median-internetanvändaren.

Har tappat tålamodet när man försöker göra sina egna åsikter till generella regler. Pah.

ända anledningen till att använda flash är att göra rörlig grafik. Rörlig grafik upplever de flesta som störande. Frågan i rubriken var hur en fotografs hemsida ska se ut. Den bör inte innehålla flash, såvida fotografen inte vill avstöta en mängd besökare o på så sätt minska kundkretsen. I fallet när man vill få så många besökare som möjligt att acceptera och ta till sig en hemsida och dess innehåll, bör man rätta sig efter så många åsikter som möjligt. Eftersom det inte finns en enda internetanvändare (så vitt jag vet) som vägrar o besöka icke-flash-sidor, samtdigt som det finns en mängd besökare som faktiskt inte vill besöka flashsidor, så bör man rätta sig efter den senare gruppen.

enkelt va? =)

/Peder
 
Det som också stör är små filstorlekar. Vissa lägger upp bilder som är 600-800px breda och som är 23kB. JPG-kompression kan förstöra hela bilden.
 
ImCHEETAH skrev:
alltså några regler:

1. ingen flash etc. som någon redan påpekat. Oftast störigt med rörelse på en sida som besökaren inte kan kontrollera. Dessutom tidsödande om en meny först ska svinga runt på sidan!

Kvalificerat trams - Det hänger på hur flashsiten är gjord. Dessutom försvårar flash kopiering av fotografens bilder. Detta är en av anledningarna till att många fotografer med självbevarelse-drift nyttjar flash.

Men visst - För mycket lull lull kan också vara irriterande


Öppna aldrig en ny instans av webläsaren så fort man trycker på en avdelning. Otroligt irriterande.
 
stoltz skrev:
Kvalificerat trams - Det hänger på hur flashsiten är gjord. Dessutom försvårar flash kopiering av fotografens bilder. Detta är en av anledningarna till att många fotografer med självbevarelse-drift nyttjar flash.

Men visst - För mycket lull lull kan också vara irriterande



Öppna aldrig en ny instans av webläsaren så fort man trycker på en avdelning. Otroligt irriterande.



för det första så är det bara att ta en skärmdump för o kopiera ett foto av en flashsida. inga problem.

sen på din andra kommentar så har du helt klart inte läst mina tidigare inlägg i tråden, men du kanske helt enkelt bara ville få något klaschigt o säga? =)

Till sist så måste jag få hålla med Jonne – hög upplösning är att föredra. Är man rädd för att bilden kopieras, så ska man inte lägga upp den alls. sen bör det tycker jag alltid finnas ett miniatyrgalleri där man klickar på de bilder man vill visa i stor storlek, så att man slipper ladda hem allting ifall man sitter på seg uppkoppling! =)
 
ImCHEETAH skrev:
ända anledningen till att använda flash är att göra rörlig grafik. Rörlig grafik upplever de flesta som störande. Frågan i rubriken var hur en fotografs hemsida ska se ut. Den bör inte innehålla flash, såvida fotografen inte vill avstöta en mängd besökare o på så sätt minska kundkretsen. I fallet när man vill få så många besökare som möjligt att acceptera och ta till sig en hemsida och dess innehåll, bör man rätta sig efter så många åsikter som möjligt. Eftersom det inte finns en enda internetanvändare (så vitt jag vet) som vägrar o besöka icke-flash-sidor, samtdigt som det finns en mängd besökare som faktiskt inte vill besöka flashsidor, så bör man rätta sig efter den senare gruppen.

enkelt va? =)

/Peder

Man gör det enkelt för sig när begår samma misstag gång på gång ...

"Rörlig grafik upplever de flesta som störande."

Är det empiriska fakta, eller är det din egen sanning du påtvingar andra?
 
@nn@ skrev:
Man gör det enkelt för sig när begår samma misstag gång på gång ...

"Rörlig grafik upplever de flesta som störande."

Är det empiriska fakta, eller är det din egen sanning du påtvingar andra?


Det ar en vedertagen sanning.

/Lina (fil.kand. i multimediepedagogik)
 
linaphoto skrev:
Det ar en vedertagen sanning.

/Lina (fil.kand. i multimediepedagogik)

Det är inte en vedertagen sanning.

Känns lite löjligt att försöka underbygga ett påstående med argument som att du är fil kand i multimediapedagogik. Hänvisa hellre till en undersökning som visar detta.

Hela min poäng med återinträde i denna tråd handlar inte om flash, för jag kan leva med att vissa missar flash's charm. Vad jag inte kan leva med är när det kommuniceras åsikter som fakta. Jag tycker man bör vara _jävligt_ tydlig med att det är personliga åsikter.

/Björn Järnankar (Art Director på diverse Webbkonsultföretag. Kampanjer för Vodafone, Apoteket, Mitsubishi, PPM, Telia etc. Mer än 3 år mediarelaterade studier och 5 år i branschen. Självklart så vill alla dessa varumärken använda flash helt felaktigt om det är en vedertagen sanning, eller?)

PS. Om man orkar bry sig om att föra en vettig dialog så borde man inse att det INTE handlar om flash eller ej, utan HUR man använder verktyget och i vilket sammanhang.

(felaktigt inloggad på sambons konto)
 
Flash eller ej

Gud vad ni bråkar :) det är ju sol ute!

Jag har iallafall gjort om min sida lite grann för er som är intresserade.Layouten och designen har gjorts om litegrann, men det känns ändå som om mkt behöver göras.

Och jag skulle behöva lite tips, är inte helt 100 % nöjd med gallerierna, funderar på att lägga till pilar bredvid dom stora bilderna för att ta sig till nästa bild respektive föregående, eller funkar det som det är nu??
Är kluven till max. Men dock inget flash, kan inte det där med flash, verkar svårt.

wwww.jhphotoart.net


Mvh/ Jim
 
Ett första tips: Länkar som leder till "Not available yet" är störande. Plocka bort länken och lägg in igen när det finns något på sidan. =)
 
Not available yet

Ok, jag tänkte att det kan vara skönt att ha det gjort så har jag mindre att göra sen!

Men du har kanske rätt, inget mer?

/ Mvh( Jimboooooooooooooooooooooooo
 
nej gör sidan nu och skriv när det tänkta innehållet kommer att finnas tillgängligt. på så sätt kanske besökare som är intresserade av det kommer tillbaka på det datumet! =)

Jim: jag skulle ta bort välkommen-sidan – bara ytterligare en knapptryckning utan anledning. Sen skulle jag också låta huvudmenyn ligga kvar, även när man besöker ett galleri. Annars blir det två knapptryckningar istället för en mellan Galleri o Kontakta t.ex... det är lite onödigt! =) Sen vore det fint o ljus upp på något sätt... förstår att du vill ha mörkt också med tanke på att många bilder är tagna i mörkt ljus. Men kanske en ganska tjock ljus ram runt bilderna eller runt själva sidan, på kanske en cm eller två...gärna större bildformat också det vore roligt o kunna se fler detaljer på dina bilder! =)

Låt också en logotyp för JHPhoto ligga med på alla sidor, kanske i menyn som hem-länk?

Sen skulle jag också ta bort räkneverket o se till så att man slipper scrolla upp o ned på sidan när det ändå inte är nödvändigt. har 1024x768 upplösning o då finns en scroll pga några radbryt o räknaren längst ned på sidan.
 
Senast ändrad:
Jag ser att du förutom foton även har kolteckningar på din webbplats. Det som syns på förstasidan är dock ett fotografi så jag antar det är dina fotografier som i första hand står i fokus för dig. Jag skulle länka även bilden på förstasidan till http://www.jhphotoart.net/PhotoMenu.htm

Rent instinktivt kan den otålige surfaren först klicka på bilden innan han/hon börjar läsa vilka länkar som finns. I alla fall om man redan i förväg vet att man är på väg att besöka en fotografs webbplats.

Lägg till en länk för kontakt så den syns oavsett på vilken sida man befinner sig. Gör det lätt för presumtiva kunder och andra intressenter att kontakta dig!

Personligen skulle jag sortera dina menyval i följande ordning:

* Photo gallery
* Drawings
* Projects
* Bio/Contact
* Guest book
* Links

Om du nu bestämt dig för att du behöver alla de valen. =)

Ställer mig fortfarande mycket tveksam till att behålla länkar till sidor som inte innehåller substans (Not available yet) även om de innehåller "releasedatum". Många håller dessutom inte de datum de lovat -- man blir som besökare väldigt irriterad om man återkommer på eller efter utsatt datum och inget har hänt.

En logotyp vore också snyggt.

Gör räkneverket osynligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.