alltså några regler:
1. ingen flash etc. som någon redan påpekat. Oftast störigt med rörelse på en sida som besökaren inte kan kontrollera. Dessutom tidsödande om en meny först ska svinga runt på sidan!
2. aldrig aldrig lägg sidan på en gratisplats som Spray eller Passagen. Först o främst så vet man aldrig när tjänsten läggs ned, sedan lägger dessa ofta upp reklam etc. (t.ex. passagen i den övre ramen på sidan). Betala de knappa 500 spännen det kostar per år för utrymme och domän genom ett av de många respektabla svenska företagen.
3. aldrig musik, aldrig film såvida användaren själv inte har klickat sig till det o det är något du "säljer" eller har gjort själv
4. Alla sidor ska kunna nås från en o samma meny (som ser likadan ut), oberoende av vilken delsida man för tillfället besöker. Det är jäkligt jobbigt att använda bakåt knappen för att kunna komma åt kontaktinfo!
5. Lägg aldrig bilder kant mot kant. Tala om att skylta med en dålig grafisk smak! =) nån snygg ram, gärna påminnande om t.ex. en film eller en diaficka. Men aldrig något annat än en enkel vit eller svart paspartou (rättstavat?) såvida den "effektfulla" ramen är helt stilren och oplottrig. Bättre enkelt än halvdant och extra!
6. går inte sidan att ladda på mindre än typ 20 sekunder från en 500kbps uppkoppling, då är det något fel på hosten (dvs. spray eller vad det nu kan vara) alt något fel på hur du kodat sidan. Många är vi som skiter i o besöka en sida om den inte är färdigladdad inom en 5-10 sekunder.
7. använd aldrig pop-up fönster såvida det inte är absolut nödvändigt. Javascript för att förstora fönstret till fullskärm, för att om användare valt en annan sida medans din laddar ändra tebax till din etc... ska man inte heller använda. otroligt störande! själv har jag tvingats använda mig av pop-up fönster på min sida till själva galleriet då upplösningen är stor som en normal 17tum skärm dvs. alternativet scrollinglister överallt eller pop-up.
trallala det var lite snabba tips från en som gärna ser lite hyggligare sidor på nätet i framtiden!
http://www.naturfotografier.se var ju för övrigt riktigt trevlig sida! =)
/Peder -
http://www.hejhopp.com (Afrikafoton)