Annons

Hur tycker du en fotografs hemsida ska se ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt dom punkterna är relativa med. :)
Speciellt det med navigering och den målgrupp man riktar sig till.

Dock håller jag med om texten, får ingen fason på det, men det jobbas på.
 
Jag har gjort om min hemsida från flash till html.

Jag gjorde det av två stora anledningar.
Dels så behärskar jag lite php och då kan jag enkelt göra min sida tvåspråkig. Texterna lägger jag i en xml-fil som jag sen kan parsa via php.

Sen använder jag även xml för att lägga till nya bilder. Med andra ord kan jag mycket enkelt uppdatera mina gallerier och lägga till nya utan att behöva göra något annat än att ändra i en xml-fil.

Jag vet att man kan göra det här i flash med, men då jag inte kan det utantill, låter jag bli. Jag vill ju faktiskt fotografera.

Dock gillar jag inte själva layouten utan tycker den känns för billig och enkelt ut (även om jag älskar då det är enkelt)

http://lellou.com

/ Marcus
 
Jamas skrev:
Dock håller jag med om texten, får ingen fason på det, men det jobbas på.
Men hur viktig är texten?
Jag hade nog avstått från de där pytterutorna upptill i varje kategori när de ändå inte syns och sedan funderat på att slopa texten även under bilderna (fast det beror ju på vem man riktar sig till förstås.) Infotexten är svår p.g.a bakgrundsbilden, men det kanske går att lösa snyggt med lite transparens på den och annan färg än vit på texten?

Hur som helst skulle jag inte klaga på navigeringen. sidan är lättnavigerad och antalet bilder är lagomt för att chansa på då tummarna inte visar så mycket av dem. Hade du haft hundratals utan hela tummar hade jag bojkottat den, men till ditt antal var det helt ok.

Men varför ljudet vid öppningen? Det störde ju den vackra musiken jag lyssnade på..
 
Senast ändrad:
piami skrev:
Vad jag menar är att det är inte ett absolut måste att ha ramar (*ler* själv har jag också ofta I-frames). Huvudsaken är att man inte behöver fladdra upp och ner och åt sidorna på skärmen... om navigeringsknapparna ligger på exakt samma ställe på varje sida och det är lätt att ta sig tillbaka dit man vill spelar det inte så stor roll hur många klick det är.
Personligen tycker jag att skillnaden mellan ett och två klick för att nå målet är kännbar.
Samma placering av knappar och menyer ser jag som en självklarhet oavsett vilken teknik man valt att bygga i.
http://bellapictura.info.se (frames+html)
http://lottaelofsson.com (iframes+xhtml)

(Fast sen är ju inte ramar enda lösningen för att slippa många klick, fast ofta är det en mer lättuppdaterad lösning eftersom inte alla sidor behöver ändras för minsta lilla tillägg.)
 
Jamas skrev:
Ett steg att få uppmärksamhet. :)
Jadu;) men jag som blev störd av det kanske blir rädd att det upprepas vid varje ny sida jag klickar vidare till och vänder (men just idag var jag modig trots allt;))
Ett tips: sätt på Joy Divison innan du går in på din sida nästa gång så förstår du nog irritationen rätt lätt:)
 
Jamas skrev:
Är inte min lättnavigerad då? :)

www.tobiasjansson.tk

Det avr en mkt snygg sida men man orkar inte mer än öppna den inna man stänger den. Åt helvete för mkt eftekter. Du framhäver designen av sidan för mkt är det bilderna du vill framhäva måste sidan förenklas MYCKET så man direkt fattar vad den vill förmedla.
 
edion skrev:
...har fått för mig att den är enkel och lättnavigerad men jag kan ha fel
Jo då. Så länge man nöjer sig med att titta på de små bilderna så, men du borde nog lägga in en blädderpil eller någon typ av navigering även i popupen. Med det skulle den bli mer lättnavigerad.
 
oj .. vad sent jag kom in då ..

Det mesta är väl sagt, men för mig är det viktigast att sidan är -snygg- utan krimskrams. Snygga bilder, gärna med någon slags struktur. Usch och fy för popups. Stilrent är viktigt när det gäller bilder..

ett bra exempel är min egen sida (tycker jag) ;-)
- ingen flash (subjektivt usch och fy)
- valideras utan problem på w3.org
- stilren och snygg (även här väldigt subjektivt)
- lättnavigerad
- funkar på alla webbläsare jag har stött på hittills i alla fall. (äntligen)

www.martimguerrasilva.com
 
ok då komemr ju frågan om man nu inte behärskar ett script språk som t.e.x php och asp hur fanken gör man då en snygg och lättnavigerad sida
 
man lär sig..

det är faktiskt mycket enklare än man tror. kan man lära sig html, kan man lära sig asp. i det här fallet handlar koden bara om att ladda in bilder från en katalog. All "design" är ren html+css..
 
edion skrev:
ok då komemr ju frågan om man nu inte behärskar ett script språk som t.e.x php och asp hur fanken gör man då en snygg och lättnavigerad sida
xhtml och css.

Jag har samma ideer om hur sidor ska funka som martim listade ovan och anser också att min är lättnavigerad (utan php eller asp)
Det går.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.