Liax skrev:
Om man ska gå efter xhtml strict är det dessutom ganska stora skillnader i hur man skriver koden. Så helt jämförbart är det inte.
Nu blir jag nyfiken. Vari ligger dessa stora skillnader? Jag har i alla fall inte stött på dem, och de är inte så stora att webbläsare som bara stöder HTML 4.01 får problem. Jämför inte MSIE HTML med XHTML Strict -- i så fall bör man nog snarare jämföra HTML 4.01 Strict med XHTML 1.1 Strict. Och då är skillnaderna som jag stött på när jag handknackat kod och kört den genom W3s validator mycket små (mest ett snedstreck extra efter taggar som inte har någon naturlig avslutning, så img-taggen blir img.../ istället). Innan jag tittade närmare på saken så trodde jag att skillnaderna skulle vara avsevärt större än vad de faktiskt var.
XML är snarare ett sätt att beskriva hur innehållet ska struktureras än hur det ska visas på skärmen, vilket är hur HTML/XHTML vanligen används. Jag skulle vilja säga att XML är mer släkt med SGML (som om jag inte missminner mig helt används för att skriva DTD:erna) än HTML, medan XHTML är en implementering av XML för att definiera en variant av HTML. Det finns många implementeringar av XML, exempelvis XHTML, MathML och OpenOffice.org's filformat.
Men teknobabbel är egentligen fullständigt ointressant. Det som faktiskt är av intresse för besökaren är ju om sidan ser bra ut, och då gäller det inte bara att den ska vara estetiskt tilltalande på upphovsmannens/-kvinnans dator utan också på mottagarens, oavsett vad den som tittar på sidan väljer att använda för verktyg för att göra det. (Vanlig grafisk eller textbaserad webbläsare, talsyntes, braille, osv osv.)
Det är vad jag bryr mig om när jag skapar en hemsida. CSS och XHTML råkar bara vara väldigt väl lämpade för uppgiften.
Stöd för HTML i vanliga webbläsare lär heller knappast försvinna över en natt.