Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur späder man till 1:80?
- Trådstartare Dajo
- Start datum
T.Risberg
Aktiv medlem
Otvetydigt
Det är precis detta jag försökt förmedla. Tack Man anger på koncentratförpackningar förhållandet koncentrat vs vatten (eller annan vätska/ämne)
Detta var underhållande läsning.
X:Y kan faktiskt feltolkas, beroende på vad man låter X och Y stå för:
Alt 1: koncentrat:vatten
Om jag tydit det någon skrev om Kodak ovan rätt så anger de det så här. Man tar t.ex. 2.5dl koncentrat och 2.5dl vatten. Man får då 5dl blandning med ett förhållandet mellan koncentrat och vatten som är 1:1.
Alt2: koncentrat:slutgiltig blandning.
Man tar t.ex. 2.5dl koncentrat och 2.5dl vatten. Man får då en 5dl blandning med ett förhållande mellan koncentrat och slutgiltid blandning som är 1:2.
I bägge fallen (som ju ger samma blandning) tycks det mig dock tydligare att skriva 1+1.
Det är precis detta jag försökt förmedla. Tack Man anger på koncentratförpackningar förhållandet koncentrat vs vatten (eller annan vätska/ämne)
holycrap
Aktiv medlem
Denna tråd bevisar väl i allra högsta grad att det är tvetydiga. Och jag anser fortfarande att det är koncentrat:blandning (med andra ord önskad koncentration).
T.Risberg
Aktiv medlem
Håller med helt! Det är fullt naturligt, när man pratar exempelvis skalor och förstoringsgrader så är kolon ett vanligt substitut för divisionstecken!
Skala 1:1 betyder då att 1mm på sensor/kartbild motsvarar 1mm i verkligheten, och inget annat! Alltså 100%.
Att det här i kemi skulle ha någon annan betydelse är helt befängt!
Förklara för mej hur blandningsförhållandet 1:1 kan bli 100% Ta 1 L vatten å blanda med 1L glykol till din bil
Fyller du då 100 %ig glykol i bilen ????? Skulle inte tro det.
ThomasR
hallberj
Medlem
Förklara för mej hur blandningsförhållandet 1:1 kan bli 100% Ta 1 L vatten å blanda med 1L glykol till din bil
ThomasR
Om man tar blandningsförhållandet 1:1 så tar man inte 1L glykol och 1L vatten. Man tar då endast glykol och har således fyllt på med 100%-ig glykol i bilen. Det du har gjort med dina 1 + 1 liter är att blanda spolarvätska som har en koncentration som är 1:2, dvs 50% glykol.
T.Risberg
Aktiv medlem
Denna tråd bevisar väl i allra högsta grad att det är tvetydiga. Och jag anser fortfarande att det är koncentrat:blandning (med andra ord önskad koncentration).
Visst får du tro det. Men om tillverkaren anger t ex 1/80 å folk blandar 1/79 blir väl inte resultatet så bra.
FilipAhlander
Aktiv medlem
ThomasR
1:1 = 1/1 = ett av ett
alltså av totalt en del skall en del vara koncentrat.
Visst får du tro det. Men om tillverkaren anger t ex 1/80 å folk blandar 1/79 blir väl inte resultatet så bra.
1+79 blir totalt 80 delar
1 del koncentrat 79 delar vatten
hallberj
Medlem
Om tillverkaren anger 1/80 och nån blandar till 1/81 så är det väl inte heller så bra?
T.Risberg
Aktiv medlem
Om man tar blandningsförhållandet 1:1 så tar man inte 1L glykol och 1L vatten. Man tar då endast glykol och har således fyllt på med 100%-ig glykol i bilen. Det du har gjort med dina 1 + 1 liter är att blanda spolarvätska som har en koncentration som är 1:2, dvs 50% glykol.
Jo, 1:1 eller 1/1 är ett förhållande vätskor imellan Fyller du ren glykol har du ju inte blandat nåt.
WebDog
Aktiv medlem
X:Y anger ett förhållande mellan X och Y, frågan är ju vad man menar med Y...
Efter att ha diskuterat med mina kollegor, är det inte helt klart vad som avses!
Antingen anger man att Y är en delkomponent eller slutlig mängd för att säkerställa resultatet.
Sen kan man ju tjafsa hur mycket man vill om vilket som är mest rätt
Efter att ha diskuterat med mina kollegor, är det inte helt klart vad som avses!
Antingen anger man att Y är en delkomponent eller slutlig mängd för att säkerställa resultatet.
Sen kan man ju tjafsa hur mycket man vill om vilket som är mest rätt
hallberj
Medlem
Jo, 1:1 eller 1/1 är ett förhållande vätskor imellan Fyller du ren glykol har du ju inte blandat nåt.
Blandat och blandat... jag har en blandning som består av 100% av koncentrat. Visst, man kan påstå att det inte är en blandning, men det är ju det här med ytterligheter som vi pratade om förut, ville du inte ha det för att bevisa att du hade rätt?
T.Risberg
Aktiv medlem
Blandat och blandat... jag har en blandning som består av 100% av koncentrat. Visst, man kan påstå att det inte är en blandning, men det är ju det här med ytterligheter som vi pratade om förut, ville du inte ha det för att bevisa att du hade rätt?
Tror du att Kodak i sina produktblad skriver blandningsförhållande 1:1 om dom egentligen vill att folk ska använda det outspätt? ( Se #38) Jag tror inte det.
Ni får gärna blanda hur ni vill, jag kommer då att fortsätta att läsa på förpackningar å blanda enligt deras rekommendationer, enligt min egen teori om hur det går till.
Jag kämpade väl å länge å hoppas att ni övriga haft en kul stund vid datorn.
I rest my case, som det heter på utrikiska.
Matte å fysik var mina favorit ämnen, med betyg 4 resp 5 på gymnasienivå så var jag väl inte helt korkad ;-)
Hoppas Drogen återkommer med svar på frågan !
skogsbaronen
Aktiv medlem
Detta var underhållande läsning.
X:Y kan faktiskt feltolkas, beroende på vad man låter X och Y stå för:
Alt 1: koncentrat:vatten
Om jag tydit det någon skrev om Kodak ovan rätt så anger de det så här. Man tar t.ex. 2.5dl koncentrat och 2.5dl vatten. Man får då 5dl blandning med ett förhållandet mellan koncentrat och vatten som är 1:1.
Alt2: koncentrat:slutgiltig blandning.
Man tar t.ex. 2.5dl koncentrat och 2.5dl vatten. Man får då en 5dl blandning med ett förhållande mellan koncentrat och slutgiltid blandning som är 1:2.
I bägge fallen (som ju ger samma blandning) tycks det mig dock tydligare att skriva 1+1.
Det är lurigt det där, men du har helt rätt =)
För övrigt:
Låter konstigt att man skulle skriva 1:1 på en färdig blandning/koncentrat. Fast å andra sidan skulle man aldrig göra det hur som helst - det skulle stå färdig brukslösning e.d.
gravityse
Medlem
Spädning vs blandning
Om du ska göra en blandning på, 1:1 = 1+1 eller en volymdel saltsyra och en volymdel mQvatten, ingen hänsyn tas till slutvolymen. (1volymdel lösning och 80 volymdelar lösning2)
Om du ska späda en lösning: 1:1000 = 1/1000 eller en 1ml stamlösning till 1000ml i slutvolym. Spädes till en bestämd slutvolym.
Om du ska göra en blandning på, 1:1 = 1+1 eller en volymdel saltsyra och en volymdel mQvatten, ingen hänsyn tas till slutvolymen. (1volymdel lösning och 80 volymdelar lösning2)
Om du ska späda en lösning: 1:1000 = 1/1000 eller en 1ml stamlösning till 1000ml i slutvolym. Spädes till en bestämd slutvolym.
hallberj
Medlem
Tror du att Kodak i sina produktblad skriver blandningsförhållande 1:1 om dom egentligen vill att folk ska använda det outspätt? ( Se #38) Jag tror inte det.
Ni får gärna blanda hur ni vill, jag kommer då att fortsätta att läsa på förpackningar å blanda enligt deras rekommendationer, enligt min egen teori om hur det går till.
Matte å fysik var mina favorit ämnen, med betyg 4 resp 5 på gymnasienivå så var jag väl inte helt korkad ;-)
Anledningen till att jag tog ett exempel med 100% koncentrat var för att du själv tyckte att vi skulle använda ytterligheter för att fastställa vad som var rätt. Och när jag sedan gör det så ifågasätter du varför?
Då jag i mina mattebetyg har VG och MVG istället för 4 och 5 så skulle jag tro att mina matematikkunskaper är lite mer aktuella, speciellt som jag dessutom har läst en hel del matte på universitetsnivå de senaste åren. Men visst, vi kommer nog knappast längre här...
Tonyeagle
Aktiv medlem
Misstag
Tror inte du är mindre duktig på matte än många andra. Däremot förväxlar du saker och ting. Ett blandningsförhållande är inte samma sak som utspädning. Om du läser de första sidornas inlägg lite mer noggrannt kanske du upptäcker ditt misstag. Säkert ingen mening att jag tar det igen (Många andra har redan förklarat det så bra). Ahh, vad katten, vi tar det igen:
Om du ska späda ett koncentrat till 1:4 (25% utspädning tror jag du håller med om eftersom 1 dividerat med 4 är 0,25) så tar jag t.ex. 1 dl koncentrat och 3 dl vatten. Jag får då en 25% lösning (1/4 koncentrat och 3/4 vatten). Jag kunde också ha skrivit "späd 1 + 3" Detta måste väl även i dina öron och ögon stämma med den matte du lärt dig? Bra, då är alltså inte 1:4 samma sak som 1 + 4 vilket du envist hävdade för ett tag sedan!
Tror inte du är mindre duktig på matte än många andra. Däremot förväxlar du saker och ting. Ett blandningsförhållande är inte samma sak som utspädning. Om du läser de första sidornas inlägg lite mer noggrannt kanske du upptäcker ditt misstag. Säkert ingen mening att jag tar det igen (Många andra har redan förklarat det så bra). Ahh, vad katten, vi tar det igen:
Om du ska späda ett koncentrat till 1:4 (25% utspädning tror jag du håller med om eftersom 1 dividerat med 4 är 0,25) så tar jag t.ex. 1 dl koncentrat och 3 dl vatten. Jag får då en 25% lösning (1/4 koncentrat och 3/4 vatten). Jag kunde också ha skrivit "späd 1 + 3" Detta måste väl även i dina öron och ögon stämma med den matte du lärt dig? Bra, då är alltså inte 1:4 samma sak som 1 + 4 vilket du envist hävdade för ett tag sedan!
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nej det är korrekt att man inte blandat ngt.Jo, 1:1 eller 1/1 är ett förhållande vätskor imellan Fyller du ren glykol har du ju inte blandat nåt.
Men det är ett matematiskt sätt att beskriva att det inte är blandat.
J. Patric
Aktiv medlem
Blandar man kaffe och mjölk med förhållandet 1:1 får man hälften mjölk och hälften kaffe i en blandning som består av 1:2 kaffe.
Blandar man däremot kaffe och mjölk med förhållandet 1:2 får man en dryck som består av 1:3 kaffe, alltså dubbelt så mycket mjölk som kaffe.
Förvirrningen uppstår när man förväxlar dom två typerna av divisioner som skrivs på samma sätt.
Så här alltså:
Bilagor