Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur späder man till 1:80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, det är det när man pratar blandningsförhållanden. 1 del koncentrat + 5 delar vatten det är väl 1+5
Blandningen innehåller då 1/5 koncentrat och 5/5 vatten.
Därför tog jag exemplet med sockerbitarna.
SÅ länge man håller sej till täljare å nämnare så blir det lättare.

Summan blir väl 6 och inte 5? Då får du 1/6-del respektive 5/6-delar.

Jag lägger ner detta...

Jag, Makten, kemisten och hon som jobbar i labb är överens om att 1:5 inte är samma sak som 1+5

Ha en bra dag!

Att 1:X anger ett blandningsförhållande verkar de flesta vara överens om. Problematiken verkar ligga i vad förhållandet avser.

Jag och flera andra hävdar att värdet anger förhållandet mellan koncentratet och den slutliga blandningen. Då skulle alltså X delar blandning innehålla 1 del koncentrat.

De som inte håller med oss i denna definition menar istället förhållandet som avses är det mellan koncentrat och spädning.

Det förstnämnda, och alltså det som jag själv tror på, skulle då ange vilken koncentration av produkten i fråga som ska användas. Inte helt långsökt i sammanhanget koncentrat. Det känns som en mer logiskt tolkning att man beskriver den mängd koncentrat som ska användas i termer av slutprodukt än som en jämförelse med mängden spädningsvätska.

"Använd en blandning med en åttiondel koncentrat i" tycker jag är en mer logisk tolkning än "Använd en åttiondeldel så mycket koncentrat som du använder vatten".

Intressant frågeställning. Jag jobbar på ett labb, dock ej så mycket med våtkemi så jag lägger ingen värdering i vad som är rätt eller fel. I en teknisk beskrivning här på labbet hittade jag dock definitionen att spädning t.ex. 1:5 (ett till fem) betyder att man tar koncentrat med volymen ett och för över det till ett kärl med den kända volymen fem. Sedan fyller man upp till totalvolymen fem. 1:5 skulle då betyda att en del koncentrat samt fyra delar vatten blir totalt fem delar.

Jag gjorde en snabb enkät bland sex kemister här på labbet, helt utan bakgrund eller ledande frågor. Fyra svarade direkt samma som ovan, en svarade 1+5, och en var tveksam. Frågan är om de som skriver instruktionerna ens vet vad som är rätt…

Ställ denna fråga ;-)

Intressant frågeställning. Jag jobbar på ett labb, dock ej så mycket med våtkemi så jag lägger ingen värdering i vad som är rätt eller fel. I en teknisk beskrivning här på labbet hittade jag dock definitionen att spädning t.ex. 1:5 (ett till fem) betyder att man tar koncentrat med volymen ett och för över det till ett kärl med den kända volymen fem. Sedan fyller man upp till totalvolymen fem. 1:5 skulle då betyda att en del koncentrat samt fyra delar vatten blir totalt fem delar.

Jag gjorde en snabb enkät bland sex kemister här på labbet, helt utan bakgrund eller ledande frågor. Fyra svarade direkt samma som ovan, en svarade 1+5, och en var tveksam. Frågan är om de som skriver instruktionerna ens vet vad som är rätt…

Be dom blanda förhållandet 1:1 DVS 50% ig blandning. Hur gör dom nu då ??????

ThomasR

Förmodligen finns det olika konventioner i olika länder. Om något synsätt råkar vara särdeles gammalmodigt kan man vara nästan säker på att det används i USA.

Kollade i SMÅ KORN utgiven av Kodak. Ibland skriver man 1:3, på ett annat blad i samma publikation står det 1+3.

Ilfords GÖR DINA SVARTVITA BILDER SJÄLV använder genomgående det senare alternativet.

Bilagor

• 7829D15F.jpg
    7829D15F.jpg
    18.9 KB · Visningar: 317
Nej Thomas, jag ville enbart påvisa bristen på konsekvens.

1:3 är en tredjedel (Lär Dig att använda ordet AV - en AV tre)
1+3 är tillsammans 4

Juice man köper i koncentrat brukar ju blandas exempelvis 1+4 för att få en liter.
Paketen rymmer 2dl.
En del koncentrat och fyra delar vatten blir en liter färdig dryck blandat 1+4 eller 1:5.

Suck

Kan du förklara hur du resonerar då du ska blanda en 50% ig lösning.
I mitt huvud så är blandningsförhållandet 1:1=1+1
Om du tar 1 L mjölk å blandar med 1 L vatten då har du väl blandat 1:1 =1+1
Ja, du har 2 L blandning ,å det har ingenting med blandningsförhållandet att göra.
Förhållandet mellan vätskorna är fortfarande 1:1 och för att få detta förhållande blandar du 1+1 L av olika saker.
Enligt ditt resonemang skulle en 50%ig blandning var 1 L av nåt blandat med 2 L av nåt annat, eller hur?

Med en dåres envishet så vidhåller jag att 1:1 =1+1 vid blandningsförhållanden. Liksom 1/80 =1:80=1+80

ThomasR

ANNONS