Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur späder man till 1:80?

Produkter
(logga in för att koppla)
;-))

Precis, humor är kul.

Men ni kan ju byta ut alkoholen/spriten mot va tusan ni vill.
Tror ändå att ni fattar vad jag menar, kan bli lite knivigt att minska 1/1 med 1 för att få till det enligt Tonys modell. Jmf med 1:80 skulle bli nåt 1:80 minus en del =1:79 + 79:80 eller hur han fick till det.

ThomasR

Hur står det till med grundläggande mellanstadiematte här egentligen? Kolon är samma sak som divisionstecken, så 1:80 betyder 1/80. Ska man ha en åttiondel framkallare så måste rimligen resterande vatten vara sjuttionio åttiondelar om man ska få den mängd brukslösning som man avsåg att blanda till.

1+80 = 81, vilket innebär spädningen 1:81 eller 1,23%.
1:80 däremot är 1,25%.

När spädningen för Rodinal är 1+50 så blandar jag 10 ml koncentrat med 490 ml vatten om jag behöver 500 ml framkallare. För 1+25 blandar jag 20 ml koncentrat med 480 ml vatten.

Jag har inte sett någon rekommendera 9,80 ml respektive 19,23 ml koncentrat.

Men egentligen blir 1+25 sammanlagt 26 delar och 1+50 blir ju 51 delar.

Tack för den !

Jag vet att jag har rätt ! Nu gäller det att bevisa/förklara :-(

1:80 = 1/80 = 1 på åttio = 1 till åttio
En del ? till åttio delar vatten blir 81/80 färdig lösning. Om du då tar bort en del ? (1/80) så är du tillbaka till förhållandet 1/80 VSB

Ett annat exempel: Momsen i Sverige är 25% Klart. I slutpriset ska 25% vara moms. Klart
25% =1/4 =1:4 = en på fyra = en plus fyra Nu vill jag sälja en vara för 1 kr + moms = 1 kr 25 öre (=1+4) (JA jag vet att det finns inte tjugofemöringar)
Om nu kunden vill dra av momsen kan man ju inte dra bort 25% från 1,25 kr. 1,25 kr - 25% = 1,25 -0,3125 = 0,9375 kr vilket inte var mitt ursprungliga pris.
Man måste göra om 1,25 kr till ett bråk 1,25 kr =5/4 1 kr = 4/4 Momsen skulle ju vara 25% =1/4 Klart
5/4 - 1/4 = 4/4 > 4/4 +1/4 =5/4 VSB

För övrigt hade jag en 4 i matte på gymnasienivå (Matte E)

1+50 är för mig nånting annat än 1:50

Om det i faktabladet sägs 1+50 skulle jag ta exempelvis 1 dl koncentrat och blanda med 50 dl vatten. Slutresultat 5,1 liter färdig lösning.

Står det däremot 1:50 skulle jag ta 1 dl koncentrat och fylla upp till 50 dl, alltså med 49 dl vatten. Slutresultat 5,0 liter färdig lösning.

Samma sak

1+50 är för mig nånting annat än 1:50

Om det i faktabladet sägs 1+50 skulle jag ta exempelvis 1 dl koncentrat och blanda med 50 dl vatten. Slutresultat 5,1 liter färdig lösning.

Står det däremot 1:50 skulle jag ta 1 dl koncentrat och fylla upp till 50 dl, alltså med 49 dl vatten. Slutresultat 5,0 liter färdig lösning.

1:50 = 1/50 = 1 på femtio =en till femtio

Förhållanden

När spädningen för Rodinal är 1+50 så blandar jag 10 ml koncentrat med 490 ml vatten om jag behöver 500 ml framkallare. För 1+25 blandar jag 20 ml koncentrat med 480 ml vatten.

Jag har inte sett någon rekommendera 9,80 ml respektive 19,23 ml koncentrat.

Men egentligen blir 1+25 sammanlagt 26 delar och 1+50 blir ju 51 delar.

Den rätta blandningen ska vara 1/50 eller 1 till 50 eller 1+50
När du blandar 10 ml till 490 ml så blir ju förhållandet 1/49 = 1:49 = 1+49, eller hur ?
1 + 50 är ju ganska tydligt i mina ögon. Det du gör är att du förutsätter att den färdiga blandningen ska vara 500 ml, det är där det blir fel.

Photax´"lilla svarta"

Om något ska spädas med vatten 1:80

innebär det så här?
1 liter koncentrat + 80 liter vatten=81 liter brukslösning
1 dl koncentrat + 8 liter vatten=8,1 liter brukslösning
0.5dl koncentrat + 4 liter vatten=4.05 liter brukslösning

Hej,
Photax är ständigt en källa till kunskap. Vad gäller hur man skall läsa/tolka hur man späder kemi. Så skriver dom i den lilla svarta handboken www.photax.se/startinfo/Enhobbyfordig.pdf för blandning av framkallningskemi (s/v) så här:
"Späd ut framkallaren enligt dess bruksanvisning och temperera
den. (Oftast 20°C) Står det t.ex. 1+4 som spädning, betyder
det en del framkallare och fyra delar vatten. Bered även
stoppbad & fix så även de är klara. Kolla vilken tid filmen skall
framkallas i den framkallare Du använder."
Härligt att det inte blir att räkna utan man kan göra som gjort under alla år.
I övrigt kan du även få en tabell från deras hemsida. Den finns under tider för framkallningstider av film.

Lycka till i mökret.

Vad hade du själv för betyg ? ;-)

Hur står det till med grundläggande mellanstadiematte här egentligen? Kolon är samma sak som divisionstecken, så 1:80 betyder 1/80. Ska man ha en åttiondel framkallare så måste rimligen resterande vatten vara sjuttionio åttiondelar om man ska få den mängd brukslösning som man avsåg att blanda till.

1+80 = 81, vilket innebär spädningen 1:81 eller 1,23%.
1:80 däremot är 1,25%.

Tänk dej att du ska blanda röda å gröna sockerbitar i ett förhållande på 1/80. Då tar man 1st röd å lägger i burk tillsammans med 80 st gröna . Då har man blandningsförhållandet 1 till 80. (Totalsumman är 81/80)
Du tar ju inte upp en grön när du lägger i den röda eller hur ? För då blir det 1 mot 79, riktigt va ?
Vill du nu att det inte ska vara en blandning längre så tar du upp den röda (1/80) I burken ligger det nu 80 st gröna sockerbitar. (Totalsumma 80/80)
Vet inte om jag kan bli tydligare.
Tänk att det finns tydligen många som blandat fix å framkallare (helt) galet.
I min ungdom höll jag också på med de. Alltså med svartvitt ;-)
Sen finns det ju vissa labb jag inte skulle anlita;-) Ursäkta, kunde inte låta bli.

Lite enklare, vi blandar 1:5. Kan också skrivas 2:10 och det kan skrivas 20:100 = 20 %

Observera nu att det hela är 100. De två delarna är 20:100 resp. 80:100

Trevlig tråd!

Kan inte låta bli att blanda mig i (no pun intended).

1:80 däremot är ett bråk, d.v.s. samma sak som 1/80, eller en åttiondel, som anger korrekt koncentration (eller faktor). Så om det står 1:80 så ska resultatet vara 1/80 (en åttiondel) av totalen. På samma sätt som skalan på en karta anges till till exempel 1:1000 då varje cm på kartan är en tusendel av vad den motsvarar i verkligheten (10 meter).

På de dl juice koncentrat jag jag ibland köper står det istället att de ska spädas med vatten 1+4 (om jag inte minns fel) vilket alltså betyder 1 del koncentrat och 4 delar vatten.

1+80 = 1 del koncentrat och 80 delar spädning (vatten?)
1:80 = 1 del koncentrat av 80, dvs 79 delar spädning (vatten?)

Snart ger jag upp

Lite enklare, vi blandar 1:5. Kan också skrivas 2:10 och det kan skrivas 20:100 = 20 %

Observera nu att det hela är 100. De två delarna är 20:100 resp. 80:100

Trevlig tråd!

Strunta i vad totalen blir !
1 röd sockerbit mot 5 gröna läggs i en skål då är blandningsförhållandet
1:5 = 1/5 = 1+5 = 1 på fem där hoppas jag att vi är överens.
Ge nu tusan i hur många sockerbitar det är i skålen FÖR då blir det lätt fel !
Strunta i procent räkningen. Jag har ju försökt att visa att momsberäkning kan man lätt tänka fel i.
Det där med att dra av 25% mm..

Tycker också det är en kul tråd (förutom att vissa tar till lite lätt hånande kommentarer)

Kan inte låta bli att blanda mig i (no pun intended).

1:80 däremot är ett bråk, d.v.s. samma sak som 1/80, eller en åttiondel, som anger korrekt koncentration (eller faktor). Så om det står 1:80 så ska resultatet vara 1/80 (en åttiondel) av totalen. På samma sätt som skalan på en karta anges till till exempel 1:1000 då varje cm på kartan är en tusendel av vad den motsvarar i verkligheten (10 meter).

På de dl juice koncentrat jag jag ibland köper står det istället att de ska spädas med vatten 1+4 (om jag inte minns fel) vilket alltså betyder 1 del koncentrat och 4 delar vatten.

1+80 = 1 del koncentrat och 80 delar spädning (vatten?)
1:80 = 1 del koncentrat av 80, dvs 79 delar spädning (vatten?)

Helt enig! Vilket jag försökte förklara i inlägg #26

Det är ju det vi inte är. Vi är inte alls överens.

1:5 är inte samma sak som 1+5

Jo, det är det när man pratar blandningsförhållanden. 1 del koncentrat + 5 delar vatten det är väl 1+5
Blandningen innehåller då 1/5 koncentrat och 5/5 vatten.
Därför tog jag exemplet med sockerbitarna.
SÅ länge man håller sej till täljare å nämnare så blir det lättare.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Förhandsboka nya Fujifilm GFX100RF hos Götaplatsens Foto