Advertisement

Annons

Hur länge kommer analog foto att finnas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kim, om jag frågar så här då: Finner du någonting alls negativt med digitalt?

Hälsningar Johan. En som finner för- och nackdelar med båda sätten.

NixXxoN skrev:
Kim, om jag frågar så här då: Finner du någonting alls negativt med digitalt?

Japp, att projektorna är så dyra..och har så låg upplösning.

Men det kan jag leva med..använde inte projektorn så mycket iaf så.

sagan skrev:
Jag har alla bevis jag behöver, tackar som frågar.

Var då så god och visa dem för oss.

Nu är jag den enda som lagt fram hårda bevis (referenser till mutade journalister är fortfarande bara åsikter, inte bevis), och så länge det inte finns något som visar annorlunda så är det mina bevis som gäller. Eller?

Torbjörn: Jag finner att diskussionen inte tillför tråden något, därför klarar jag hellre upp detta utanför tråden.

Kim, [email protected]

Jag har sett en del papperskopior printade från det digitala minneskortet, gjorda i fotoaffär här i staden. Och de var mycket fina, faktiskt bättre än kopior från negativfilm. Detta gäller speciellt för bilder tagna i svagt ljus.

Och jag har sett förstoringar i svart-vitt, så kallade Fine Print Art, gjorda i det kemiska mörkrummet från mellanformatsnegativ, av fotografer som John Sexton, Helmut Newton och andra. Kvaliteten var outstanding, helt makalösa.

Dessutom har jag sett svart-vita förstoringar på Konsthallen i Malmö i Georg Oddners utställning.
De stora svart-vita bilderna var digitala utskrifter från hans negativ. De var också mycket bra, bättre än väntat, men de hade ändå inte samma fina kvalitet som ovannämnda analoga Fine Print Art.

dsandlund skrev:
Var då så god och visa dem för oss.

Nu är jag den enda som lagt fram hårda bevis (referenser till mutade journalister är
fortfarande bara åsikter, inte bevis)

Allt som inte passar in i din världsbild är mutade journalister? (praktisk inställning)

Du ser inte att med en sån inställning som du har är det omöjligt att diskutera frågan överhuvudtaget?

dsandlund skrev:

och så länge det inte finns något som visar annorlunda så är det mina bevis som gäller. Eller?

Eftersom allt som inte passar i din världsbild består av mutade journalister (enligt dig) så är det ju rätt meningslöst att visa dig något överhuvudtaget.

Kims inlägg bör nog inte tas på alltför stort allvar. Häromdagen var digitala B/W bilder i paritet med eller bättre än B/W film beträffande dynamik och tonomfång. Om inte annat efter sammanläggning av flera alternativa exponeringar. (Det där är en gammal analog mörkrumsmetod som kan tillämpas för vissa motivgrupper - stilleben ffa - och med film då ger ytterligare nyanser, bör helst göras på platinapapper). Detta trots att alla vet att i bästa fall motsvarar det digitala mediet negativ färgfilm -ungeför 5 steg - mot det dubbla för B/W film. Redan hans gamla 7i var lika bra som storformat med film vill jag minnas......
Det där är en gimmik han kör med.
Us

Senast ändrad:
Sonnaren skrev:
Kims inlägg bör nog inte tas på alltför stort allvar. Häromdagen var digitala B/W bilder i paritet med eller bättre än B/W film beträffande dynamik och tonomfång.

Då läste du inte särskilt noga..i nivå med DIA skrev jag (och i 1Ds fall något bättre).

Och att med hjälp av alternativexponering/lager-på-lager går det att få samma dynamik som med negativ film.

Det är rena fakta.

Sonnaren skrev:
Redan hans gamla 7i var lika bra som storformat med film vill jag minnas......
Då minns du ovanligt dåligt då.
Har aldrig jämfört 7i med annat än småbild.

Senast ändrad:
Sonnaren skrev:
Kims inlägg bör nog inte tas på alltför stort allvar. Häromdagen var digitala B/W bilder i paritet med eller bättre än B/W film beträffande dynamik och tonomfång. Detta trots att alla vet att i bästa fall motsvarar det digitala mediet negativ färgfilm -ungeför 5 steg - mot det dubbla för B/W film. Redan hans gamla 7i var lika bra som storformat med film vill jag minnas......
Det där är en gimmik han kör med.
Us

Du har nog en poäng.

sagan skrev:
Då läste du inte särkilt noga..i nivå med DIA skrev jag (och i 1Ds fall något bättre).
Du läser inte särskilt noga vad du själv skriver. Du svarade på Ulfs inlägg som överhuvudtaget inte handlade om dia, utan negativ svartvit film.
sagan skrev:
Och att med hjälp av alternativexponering/lager-på-lager går det att få samma dynamik.
Att det går tvivlar jag inte på, men hur lätt är det? Jag har lyckats få ett naturligt resultat med ca +2 stegs omfång genom laminering av digitala bilder. Har du någon enkel supermetod så får du gärna redovisa den.

sagan skrev:
Då läste du inte särkilt noga..i nivå med DIA skrev jag (och i 1Ds fall något bättre).

Och att med hjälp av alternativexponering/lager-på-lager går det att få samma dynamik.

Det är rena fakta.

Då minns du ovanligt dåligt då.
Har aldrig jämfört 7i med annat än småbild.
Nej Kim jag minns inte dåligt, det finns/fanns en sida där någon engelskspråkig fotograf hade jämfört storformat, mellanformat, och 135-formatet med digitalkamera, den då bästa coolpixen. Du tyckte - kanske med viss rätt - att Coolpix var för dålig kamera och att Minoltans resultat var i paritet med storformatet.
Us

Sonnaren skrev:
Nej Kim jag minns inte dåligt, det finns/fanns en sida där någon engelskspråkig fotograf hade jämfört storformat, mellanformat, och 135-formatet med digitalkamera, den då bästa coolpixen. Du tyckte - kanske med viss rätt - att Coolpix var för dålig kamera och att Minoltans resultat var i paritet med storformatet.
Us

Det får du gärna visa mig.

jimh skrev:
Du läser inte särskilt noga vad du själv skriver. Du svarade på Ulfs inlägg som överhuvudtaget inte handlade om dia, utan negativ svartvit film.

Det tyckte jag inte framgick från början.

jimh skrev:
Att det går tvivlar jag inte på, men hur lätt är det? Jag har lyckats få ett naturligt resultat med ca +2 stegs omfång genom laminering av digitala bilder. Har du någon enkel supermetod så får du gärna redovisa den.

Ingen aning, jag har inte testat.

Vet att andra gjort det dock.

sagan skrev:
Det får du gärna visa mig.
Nej Kim, du kräver alltid bevis - men ger aldrig några själv. När du får bevis tolkar du dem som fan läser bibeln så det är ingen större idé.
Du får själv leta dig tillbaka i hävderna här på sidan om du vill hitta detta.
Us

Sonnaren skrev:
Nej Kim, du kräver alltid bevis - men ger aldrig några själv. När du får bevis tolkar du dem som fan läser bibeln så det är ingen större idé.

Jag har inte krävt några bevis.

Ger aldrig några själv? jag har ju visat otaliga bevis för massor av påståenden! (fast då kallas de för mutade journalister tydligen)

Sonnaren skrev:
Du får själv leta dig tillbaka i hävderna här på sidan om du vill hitta detta.
Us

Jag tänker inte leta efter något som inte finns..känns rätt meningslöst.

Sonnaren skrev:
Us

Var det denna sida du tänkte på? http://www.clarkvision.com/imagedetail/scandetail.html

Ursäkta att jag stör. Jag kan med 100% säga att ni inte kommer att komma ngn vart i denna tråden. Jag säger detta av erfarenhet, samtidigt som jag tycker att det är beklagligt..

Däremot skulle jag tycka att det var enormt intressant att låta en sån diskussion och med samma deltagare överföras och slutföras som en debatt i riktiga livet. Jag undrar om alla deltagare hade varit lika kaxiga då!?

Analogt och digitalt - Två skilda världar helt enkelt!

Att jämföra CD:n med Vinylskivor går ju inte, vinylen låter ju inte bättre än CD-skivan. Möjligen kan man tycka om ljudet från en LP-skiva men att hävda att detta är bekvämare eller tekniskt bättre är ju löjligt.

Kvalitén på en papperskopia kan man fortfarande anse vara mycket bra och till och med bättre än på en bildskärm. Sedan kan man ju gilla formatet, fiberkvalitén eller tonen på pappret.

Att sedan smidigt kunna distribuera den digitala bilden lätt via mail är ju kanon.

Men som sagt - skilda världar. Jag ser glädje med båda världarna, men mina vädefullaste minnen sparar jag just nu på analog film...

Mvh.
Andreas

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar