Annons

Hur länge kommer analog foto att finnas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Graal skrev:
fast dammkornen på de digitala var nog från alla scanningar som gjorts.

Scanna digitala bilder för att göra dem sämre?? hmmm... har faktiskt tänkt scanna några av mina utskrifter. Om scannern gör sitt jobb hyfsat bra så kommer det att visa att allt brus som syns på skärmen är som bortblåst när labbet printat bilderna... jag vet egentligen inte vad som skulle kunna bli bättre.

/kg som e löjligt nöjd

Loj skrev:
Ett blindtest skulle vara intressant. Låt båda "läger" framställa så bra kopior som möjligt och låt fotointresserade och allmänhet försöka bedöma om de kommer från analogt eller digitalt!

mvh Janne

Vilket är svårt, i a f om man vill projicera.

För att testet ska fungera och vara rättvist på FS är det väl scannade utskrifter som gäller. Både färg och svartvitt. Det vore faktiskt riktigt intressant. Och kul. Om respektive läger väljer "fel" bilder ...

Enligt texten så var den digitala bilden scannad minst två gånger och ursprunget var ett analogt negativ. Jag får inte ihop det!?

Graal skrev:
Enligt texten så var den digitala bilden scannad minst två gånger och ursprunget var ett analogt negativ. Jag får inte ihop det!?

ha ha, de fotograferade av den digitala bilden på skärmen o sen gjorde de den otroligt dåliga utskriften... digitalt suger! *asg*

Inte ofta det händer så där genast o på en gång, men jag måste säga mej vara enig med Kim om "testets" kvalitet.

Joker skrev:
För att testet ska fungera och vara rättvist på FS är det väl scannade utskrifter som gäller.

Håller med. Men då ska den analoga vara en svartvit mörkrumskopia som scannas, inte ett inscannat negativ som skrivits ut digitalt. Och den digitala ska vara en utskriven digitalt fotad bild som sedan scannas in igen.

men då tillförs ju massor av felkällor... utskrift, scanning o inte minst åskådarnas olika skärmar... vojne, snacka om test utan värde... när jag tittar på mina utskrivna kopior blir jag rörd till tårar över hur bra de är, det räcker för mej. Sen kanske nån analogfantom (eller DSLr dito) med en 30000 kronors kamera med 122.000 kronors optik kan få fram ytterligare nån grad skärpa. Det är honom/henne väl unt isåfall!

Kanske inte riktigt hör hemma här men
Vid klubbens utställning ifjol gjorde jag en bild på handgjort akvarellpapper och med flytande emulision penslad på det.
När vi sedan har pressvisning säger kulturskribenten något i stil med "där ser man vad man kan göra med den nya tekniken"
Känner mig lätt förolämpad.

Lägger upp en Lithkopierad bild på photosig
"and clearly you've been photoshoppinng ;-)"

"Paris sera toujours Paris ! Nice PhotoShop Work !"

Förolämpad igen =)

Senast ändrad:
Joker skrev:
Vilket är svårt, i a f om man vill projicera.

För att testet ska fungera och vara rättvist på FS är det väl scannade utskrifter som gäller. Både färg och svartvitt. Det vore faktiskt riktigt intressant. Och kul. Om respektive läger väljer "fel" bilder ...

Visst, du har helt rätt!

Jag kan se tre sätt att att jämföra de båda teknikerna (kanske finns fler...?):

* Papperskopior
* Projicerade på duk
* I digital form på t.ex. monitor.

Jag tänkte i första hand på på papperkopior när jag skrev inlägget, men även de andra är ju intressanta.

Och ja, visst vore det festligt om man väljer "fel" bilder...

/Janne

KGS skrev:
men då tillförs ju massor av felkällor... utskrift, scanning o inte minst åskådarnas olika skärmar... vojne

Jo det var just därför jag föreslog att man ska träffas och titta på resultatet på papper. Men om man nu vill göra en test och visa resultatet på fotosidan så bör den göras så.

festfotografen skrev:
Kanske inte riktigt hör hemma här men
Vid klubbens utställning ifjol gjorde jag en bild på handgjort akvarellpapper och med flytande emulision penslad på det.
När vi sedan har pressvisning säger kulturskribenten något i stil med "där ser man vad man kan göra med den nya tekniken"
Känner mig lätt förolämpad.

Lägger upp en Lithkopierad bild på photosig
"and clearly you've been photoshoppinng ;-)"

"Paris sera toujours Paris ! Nice PhotoShop Work !"

Förolämpad igen =)

Ja, då skulle man inte vara särskilt glad. Men jag ska försöka få dig på bättre humör: GRATULERAR till framgången i Fotos MÄSTARTÄVLAN! Vad jag förstod så var det dina fina bilder som juryn mest gillade efter den segrande kollektionen. Jättekul! Och jag tror, som du nog också gör, att analogt svartvitt kommer att leva ännu ett bra tag.
Hälsn, Nils.

Detta är ett test (som är en uppföljning av en helt annan tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=17292).
Testet som gjorts, är på det analoga mörkrummet kontra det digitala ditot. Det är alltså ingen test av det digitala arbetsflödet kontra det analoga, som helhet. Det är ingen jämförelse mellan kameror osv.

Syftet är att städa upp lite i debatten "digitalt vs analogt", genom att utföra ett enkelt test som täcker en enda punkt: svartvita papperskopior. Att bevisa att det ena är bättre än det andra i allmänhet, finner jag omöjligt.

Ett svartvitt negativ har stoppats i en analog förstoringsapparat och en papperskopia har gjorts.

Sedan har samma negativ stoppats i en negativscanner och scannats i 3200 dpi och 48-bit färg. Det har behandlats i ps av en van hand och sedan skickats (i okomprimerat TIFF-format) till Colormailer som har gjort en papperskopia (på Agfa Prestige Digital papper).

Jag har tusentals timmar i ps under bältet, så de skillnader som syns i mina exempel kommer från begränsningar i medierna som använts.

Båda papperskopiorna har till sist scannats sida vid sida. Med andra ord så har båda kopiorna, både den som gjorts digitalt och den som gjorts analogt, kopierats i samma antal generationer. Källan är densamma för de båda papperskopiorna, och det beror på att testen här gällde kopiering till papper.

De största skillnader man ser, är i (1) färgstick, (2) gradation, (3) högdagrarna, (4) lystern och (5) skärpan/upplösningen.

(1). Färgsticket är från Colormailer. Det finns inte i bildfilen. Vill man ha neutrala svartvita bilder så har man ett problem med Colormailer. Den analoga kopian är bäst för svartvitt.

(2). Titta på kaffekoppen och följ den upp mot handen. Titta på både den analoga och den digitala kopian. I den analoga kopian syns övergången från vitt till svart som en jämn och vacker gråskala. I den digitala kopian saknas nästan gradation helt och hållet. Från vitt går gråskalan i ett hack direkt till någon slags gulton för att i handen falla till en grå-magenta sörja. Från mörkgrå gör den sedan ett hack direkt ner till helsvart, på ett sätt som liknar det från vitt till ljusgrått. Den analoga kopian är bäst.

(3). Jag berörde detta lite i ovanstående punkt: På den digitala kopian går högdagrarna från helvitt till något gulaktigt grått, allt detta i en väldigt hård och ful kant som jag personligen uppfattar som typisk för digital fotografi. På den analoga kopian går de absolut ljusaste tonerna över i helvitt på ett extremt jämnt sätt.

(4). Den digitala kopian är inte i närheten av lika ljus som den analoga kopian. De överlägsna högdagrarna i den analoga kopian bidrar till den varma och kraftiga lyster som uppstår när man tittar på den, speciellt i verkligheten.

(5). Negativet scannades i 3200 dpi, eller i det här fallet 33 megapixlar. Den skickades i okomprimerad TIFF-fil till Colormailer. Grötigheten du ser i den digitala bilden är således helt en följd av den teknik Colormailer använt för att överföra bilden till papper. Det finns långt mer information i originalfilen än vad som syns på den digitala papperskopian.

Vi är säkert överens om vilken kopia som ser bäst ut allt som allt.

Slutsats: Digitalt är bra till mycket, men det duger inte till svartvita papperskopior från Colormailer (eller till projicering, fast det var inte någonting som testades i det här fallet). Papperskopior i färg har jag inte tagit upp i denna test.

Fler tester liknande denna efterlyses dock!

Länkar:
http://www.colormailer.com
http://files.jordgropen.com/2004-02/analogt-digitalt/

Angående min scanners prestanda: http://www.digit-life.com/articles2/epson3200/
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Scanners/Epson_3200/page_7 .htm

(redigerat kl 23.04 av dsandlund)

Jim Heikkinen, hoppas du inte misstycker till att jag ger svar på tal. Isåfall vet du min email.

Bilden du visar på D100 mot Ilford svartvit film är ett inlägg i debatten jag uppskattar.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Ilford svartvit film, men kornet förefaller grynigt och inte lika nsyggt som Kodak TMAX100?

Eventuella teknikaliteter åt sidan så är min personliga uppfattning att den vänstra bilden förefaller elektronisk, något som jag personligen har svårt för.

dsandlund skrev:
men kornet förefaller grynigt och inte lika nsyggt som Kodak TMAX100?

Eventuella teknikaliteter åt sidan så är min personliga uppfattning att den vänstra bilden förefaller elektronisk, något som jag personligen har svårt för.
Tänk på att bilderna är interpolerade. I 100% är kornet inte lika iögonfallande och dessutom skarpare. Jag håller med dig om det syntetiska intrycket.

dsandlund skrev:
Jan Arvidsson, "vad är felet med ditt hår? du ser ju ut som en råtta!", eller hur vill du att jag ska svara på sån skit som står i ditt inlägg?

Du har gjort ditt s.k. test för att bevisa din tes, inte för att förutsättningslöst undersöka ett faktiskt förhållande. Därigenom förlorar det all relevans.

Det påverkas inte av min frisyr - eller brist på sådan.

dsandlund skrev:

Så visa lite j**la respekt.

Visst, visst...
Man blir ju bemött med den respekt man visar andra, läste jag alldeles nyss...

dsandlund skrev:
Kim, svaren får du finna själv.

Jag minns diskussionerna i "Framkallat svart-vitt?"-tråden där det togs upp om en svartvit kopia gjord i mörkrum möjligtvis kunde vara något bättre än en svartvit kopia gjord digitalt.

Självklart är digitalt minst lika bra eller bättre, gastade nästan samtliga (med glasartad blick) i den tråden.

Jag, som vet sanningen, kan inte annat än må illa. Nedan följer en länk till sanningen:

Så skrev du när du hänvisade till länken, Daniel. Och här jämför vi digitalt fotograferade bilder (inte analogt fotograferade bilder som digitaliserats) med analogt fotograferade bilder . Ser man detta som en test på detta så är jämförelsen idiotisk, det vidhåller jag fortfarande. Trots att jag, som du, hellre föredrar att göra mina svartvita bilder i mörkrum från analogt fotograferade negativ.

Då verkar ju Jim Heikkinens test vara betydligt bättre (för att åskådliggöra vad vi jämför). Kanske borde du förklara bättre vad det är du vill visa när du länkar till tester, så att vi andra förstår.
Hälsn, Nils.

Graal skrev:
Så skrev du när du hänvisade till länken, Daniel. Och här jämför vi digitalt fotograferade bilder (inte analogt fotograferade bilder som digitaliserats) med analogt fotograferade bilder . Ser man detta som en test på detta så är jämförelsen idiotisk, det vidhåller jag fortfarande. Trots att jag, som du, hellre föredrar att göra mina svartvita bilder i mörkrum från analogt fotograferade negativ.

Då verkar ju Jim Heikkinens test vara betydligt bättre (för att åskådliggöra vad vi jämför). Kanske borde du förklara bättre vad det är du vill visa när du länkar till tester, så att vi andra förstår.
Hälsn, Nils.

"om en svartvit kopia gjord i mörkrum möjligtvis kunde vara något bättre än en svartvit kopia gjord digitalt"

Jag tycker det står helt klart att det var digitala vs analoga KOPIOR det handlade om.

Och även om det inte var fallet så försvarar det aldrig ditt ordval, för den delen.

Men nu när vi rett ut det, vad har du för åsikt i frågan?

Spammar med ett gammalt test som jag gjort för ett tag sedan, (för de som inte sett det).

Kodak EPY 120 (Ectacrome Tungsten) 64 ISO och Lightphase H20. Har fotat samma upplägg och sett till att jag fått med exakt lika mycket av upplägget. Först med H20:s CCD (40x40mm) sedan med filmbakstycke (60x60mm). Har sedan interpolerat den digitalt fotade bilden 100% (8000 x 8000 px), och scannat in filmen i exakt samma storlek på en Imaco Flextight. Inga filter eller liknade har lagts till på någon av bilderna.

http://www.gothiareklamfoto.se/Dekorbilder/test.jpg

Vad jag har hört från en mängd säljare så har filmförsäljningen minskat markant, och själv tror jag få yrkesfotografer (reklam, mode och press) fotar film om 5-6 år. Det är effektivare och mer lönsamt med digitalt om man fotar mycket.

Senast ändrad:
Jag har faktiskt en bild i två varianter som jag skall försöka hitta tid till att lägga ut som ytterligare en jämförelse på liknande sätt som Daniel gjort. Ge mig en dag eller två om intresse finns?

En bild är inskannad från en papperskopia gjord från negativ.
En bild är utskriven hos ProPrint från inskannat negativ.

Ett problem med med daniels jämförelse (jag vill faktiskt inte kalla det test eftersom det finns en del osäkra faktorer) är att skannern (Epson 3200) inte är lämpad för att använda till småbildsoriginal (med kvalitetskrav av högre klass).
Det framgår inte heller om negativet är skannat som 8-bitar eller 16.
16 bitar är ju nödvändigt för att få användbara original.

Någon nämnde för länge sedan i denna tråd att denne inte kan se skillnad mellan analogt/digitalt original på skärm.
I beg to differ.

För 18 månader sedan började det dyka upp fler och fler bilder tagna med D100.
Jag roade mig då (skulle ju köpa en D100) med att titta på galleribilder och se om jag kunde pricka in vilka som var gjorda med D100 och hade rätt till 90%.
Syntes framförallt på avsaknaden av korn.
Samt någonting odefinerbart med färgtonerna, kanske en viss efterlängtad mjukhet, avsaknad av råhet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar