Annons

HUR fotograferar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

murdoc

Aktiv medlem
Den något ospecifierade frågan kräver kanske lite mer förklaring. =)

Det jag undrar på är hur ni gör när ni fotograferar?
Tar ni kameran i näven och tänker "Att nu ska jag ut och fotografera!", eller har ni med er kameran "I fall att nåt dyker upp?".
Planerar ni ert fotograferande eller är det ögonblicksbilder?
Naturligtvis gör man väl lite av varje men överlag?

Tycker själv att det ibland kan bli lite krystat när man beslutar sig för att sticka ut och fotografera. De bästa bilderna (i mitt tycke) har jag tagit när kameran "ändå var med" och ÄNDÅ så lägger jag ner mer tid på planerad fotografering än oplanerad.

Att press, dokumentär och tex. studiofotografer planerar mycket av sitt fotograferande är ju självklart men ni andra, som gör det för nöjes skull, hur gör ni?

/Tommy - som senaste fotosvängen tog 4 bilder på ungefär lika många timmar.

För min del är det väldigt blandat....Många gånger har jag ett bestämt mål i sikte och har med allt i min "fotoägo" ....Trots det är det inte sagt att det blir så mycket till fotoresultat.....

Jag har också alltid en liten kompaktkamera i väskan - den har ALDRIG hitintills kommit fram...jag törs liksom inte =)

hmm - inte mkt till svar!

MVH Romana

Jag brukar planera mitt foto på det sättet att jag i förväg bestämmer var och vad jag skall fotografera.

Jag ser ofta ett problem att fota bra när jag kommer till en plats första gången eftersom jag då inte kan ha några närmare planer och tankar i förväg.

Bäst blir om jag fotograferar på en plats där jag varit tidigare, då får jag möjlighet att planera fotot bättre.

Jag har i princip aldrig kameran med mig "ut i fall att" det skulle dyka upp nått.

Det optimala för mig skulle vara att reka en plats utan kamera innan jag ger mig dit med kamera, men jag kan sällan avstå från att ta med kameran redan första besöket.

Jag planerar nästan aldrig själva fotograferandet. Däremot företas det en del utflykter med just målet att fota något särskilt, men HUR det ska fotas vet jag aldrig.
Jag har också ofta med mig kamera och ett objektiv om jag är ute och promenerar, eller som idag och igår, cyklar.
Det får bli vad det blir liksom. När jag promenerar kan jag ha kameran runt axeln hela tiden, bara för att slippa gräva fram den ur väskan, och ändå kanske jag inte tar en enda bild. Chansen är dock större att jag tar bilder än om den är nedpackad, eller inte ens med.

För hålla med Janne här. I princip alltid inser jag efteråt att "ah, den där vinkeln skulle jag ju använt istället" eller "varför tog jag inte en närbild där istället" eller så efter en fotoutflykt till ett nytt ställe.

Första gången rekar man (jag), andra gången tar man (jag) bra bilder.

Jobbbilderna blir alltmer planerade och klara i huvudet innan kameran packas upp, medan de allt mer sällan tagna naturbilderna blir till lite mer spontant.
Försöker även att inte regissera familjemedlemmarna alltför hårt ;-)
/Martin

Jag ger man oftast ut med kameran med intentionen att fotografera. Däremot har jag sällan någon egentlig "plan". Jag ger mig ut och ser lite vad jag hittar. Sen händer det ju, ibland, att jag kommer på något annat jag borde provat eller så och då händer det att jag återvänder till samma ställe och "gör om, gör rätt".

Det är inte så jätteofta jag har med kameran "ifall". Om jag har det blir det oftast inte så mycket bilder ändå. Jag ger mig oftast ut när jag känner mig någorlunda inspirerad.

Jag dokumentärfotograferar av rent nöje. Precis som andra i tråden brukar göra så har jag av olika anledningar bestämt mig för att åka till en plats som verkar vara intressant. Oftast för att jag åkt förbi vid något tillfälle utan kamera. Men ibland, som i går till exempel, kan det ju bli rätt när jag råkar köra fel på fel dag...

Jag brukar ofta också bestämma mig för vilken typ av bilder jag ska ta. Svartvitt eller dia är bara första valet. Sen handlar det också om vilken stil och uttryck bilderna ska ha.

jag har i stort sett alltid med mig min kamera. även om jag inte alltid brukar ha med mig mer än det objektiv jag har sittande på. min bästa investering är nog min kameraväska då jag annars skulle ha väldigt ont i axlarna. det är ju ingen lätt sak men då man får chansen att just de där unika bilderna som bara händer en enda gång, då vill det sig att man faktiskt har med sig kameran.

jag har massor av mentala bilder lagrade i hjärnan då jag inte hade min kamera med mig, och jag vill inte ha flera. ibland beror de på att kanske vädret är unikt för tillfället, eller att motivet inkluderar en person på en specifik plats. det är iaf de bilderna som jag är på jakt efter, de bilder jag främst vill fånga.

Jag sitter i lastbil hela dagarna och har alltid kameran med mig. Försöker hålla koll på vad jag passerar och bilda mig en uppfattning om hur saker och ting skulle bli på bild, men det är inte många gånger kameran kommit fram.
Ofta finns det inget bra ställe att stanna på, eller så är det inget vidare fint väder. Dock håller jag utkik efter lämpligt ställe för lastbilen till nästa gång jag passerar.
Nu under vintern har det inte varit många dagar med bra väder (vid rätt plats/tillfälle), men jag har flera platser inbokade till fina vår- och sommardagar :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto