Annons

Hur får vi in bilden i forumet...

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Lustigkurre där :)

1:1 = 1:1 Det är en mycket tydlig regel som inte kan missförstås. Där i ryms mycken variation.

Jag uppfattar dig så att du gillar att skapa diskussion för diskussionens egen skull genom att sätta dig på tvären av rent hobbymässiga skäl.

Jag har inte samma intresse, och avstår från vidare diskussioner kring detta.
Jo. Men denna gången varnade jag i förväg för att visa att man kan ifrågasätta allt. Jag saknar en konstnärlig pool och skulle inte ha nått emot en konstnärlig pool med natut tema.

Jag är sådan att jag än så länge inte har stött på någon poolide som jag inte har velat se. De pooler jag inte gillar kommer jag givetvis inte att använda :)
 
Ohhh.... jag har försökt läst den här tråden och ibland måste jag gå tillbaka för att förstå vad huvudfrågan verkligen var. Det är inte lätt att hänga med i svängarna! Jag vill gärna återknyta till grundfrågan om jag kan.

Vi har nog alla egna svar på vad vi vill förmedla med bilder. Vad jag och andra i min närhet upptäckt är att dokumentära historiska bilder är väldigt engagerande och en källa till många diskussioner om "hur det var och hur det såg ut". Jag och en vän har diskuterat hur viktigt det är att dokumentera vardagen som den är idag, hur oviktig den än kan synas, eftersom allt förändras snabbt (snabbare än vi tror). När jag växte upp hade vi köksskåp som 'lutade' och hade skjutdörrar i masonit, men tyvärr har jag ingen dokumentation.

Jag älskar de fotografer som dokumenterade min barndoms vardag så att jag kan komma ihåg och försoka förstå hur det var på den tiden jag inte fanns.

Om jag ska vara krass så tror jag att de som kan dokumentera vardagen på ett fångande sätt är de som 'lever' längst. En vacker blomma kan man fota när som helst.... Jag tillhör tyvärr de som bara fotar blommor *S*

Så Janne, jag tror på dokumentärfoto fast jag inte kan det själv
 
Nån som fått någon idé om hur vi får in mer "bild" i tjötet här på FS? Mina egna naiva försök här senaste tiden har lixom självdött.

Kan man tänka sig någon form av virtuell studiecirkel? Man sätter upp ett tydligt mål, och sen hjälps vi åt att nå dit. Gärna flera parallella cirklar så det finns valfrihet för olika smakriktningar.

En studiecirkel kan ju innebära att man tar på sig små uppgifter att ta reda på fakta och skriver en liten redogörelse om någon detalj i ämnet. Cirklarna ska naturligtvis vara öppna för alla att läsa, även om man inte är deltagare. Man ska kunna hoppa in i cirkeln när man känner för det och ta på sig en uppgift.

Forumet "Arbetsuppgift" är väl något ditåt men verkar lite ostyrigt. Går det att styra upp?
 
Jag håller förnärvarnade på att lägga upp i min bildlärarestudier lägga upp hur man kan jobba med bildanalys/tolkning.
För att få igång riktiga bildanalys diskussioner, krävs ju lite mer kunskap bakom, iaf från några. Jag tror det är viktigt då att man träffas på riktigt och tar med bilder och visar.

Det är ganska jobbigt att behöva läsa långa utlägg om bilder, som man vill titta och känna själv. Personligen vill jag skilja lite på den klassiska texten och mer gå in på bildspråket. Man ska inte behöva läsa så mycket, bättre att diskutera.

Men man kan ju diskutera utifrån olika sätt. Kanske man skulle börja mjukt med enklare bilder, olika sorters bilder, tex tidningsbilder, reklam och sen gå vidare?
 
müsli skrev:
En studiecirkel kan ju innebära att man tar på sig små uppgifter att ta reda på fakta och skriver en liten redogörelse om någon detalj i ämnet. Cirklarna ska naturligtvis vara öppna för alla att läsa, även om man inte är deltagare. Man ska kunna hoppa in i cirkeln när man känner för det och ta på sig en uppgift.

Fakta, skrivande och teoretiska resonemang kring bilder är inte mycket för mig, och inget jag tycker känns viktigt. Jag saknar bara utbyte av tankar hur vi upplever bilder i högst amatörmässiga/personliga ordalag.
 
Arleklint skrev:
Fakta, skrivande och teoretiska resonemang kring bilder är inte mycket för mig, och inget jag tycker känns viktigt. Jag saknar bara utbyte av tankar hur vi upplever bilder i högst amatörmässiga/personliga ordalag.

Skrivandet, kan man skippa enligt mig, däremot är fakta och teoretiska diskussioner en grund för bilddiskussioner, lika väl som "amatörmässiga/personliga" resonemang. Det går hand i hand. För det teoretiska är just ord för det som vi upplever och känner med bild, innehåll och uttryck, dennotationer och konnotatioer, ord för att beskriva sådant bara.
 
Jamas skrev:
Skrivandet, kan man skippa enligt mig, däremot är fakta och teoretiska diskussioner en grund för bilddiskussioner, lika väl som "amatörmässiga/personliga" resonemang. Det går hand i hand. För det teoretiska är just ord för det som vi upplever och känner med bild, innehåll och uttryck, dennotationer och konnotatioer, ord för att beskriva sådant bara.

Jag begriper inte vad dennotationer och konnotatioer är. Men jag kan diskutera hur jag känner för och upplever bilder ändå. Det är ok för mig.
 
Jag skrev ju vad det var ord för samma saker med. :) Det är bara teoretiska ord för vad vi känner för bilder, amatörer eller proffs.
 
På det här sättet får vi inte in mer bilddiskussioner i forumet iaf. :)

Starta upp en tråd med bild, jag eller någon annan, så kan jag dra igång en viss sorts bilddiskussion i från den.
 
Arleklint skrev:
Ja, skrivande där vi utbyter tankar. Uppgifter med skriftliga redogörelser om fakta i bildlära, bildanalys och annan teori känns mindre viktigt.
Allt skrivande är väl utbyte av tankar.

Menar du att du tycker att du redan har förståelsen för varför du känner något inför en bild? Att du kan identifiera de saker i en bild som gör bilden till det den är för dig?

Att du redan har orden för att kunna förmedla varför du känner något inför en bild?

Att du redan kan beskriva för en fotograf varför dennes bild ger dig något?
 
Jag menar att jag inte vill lägga energi på att lära mig ett visst sätt att prata och diskutera kring bilder. Jag vill göra det på mitt sätt.
 
Det var nya ord för mig med, Janne. De verkar betyda ungefär:

Dennotationer - Det omedelbara i bilden, det uppenbara, de objekt bilden avbildar.

Konnotationer - Det man kan läsa in i dennotationen utöver dennotationen i sig själv.

Det verkar även vara så att detta fungerar rekursivt, dvs konnotationen kan fungera som bas för en ny konnotation, osv.

Så har man ändå lärt sig nåt nytt idag.
Tack Tobias! ;)
 
Arleklint skrev:
Jag menar att jag inte vill lägga energi på att lära mig ett visst sätt att prata och diskutera kring bilder. Jag vill göra det på mitt sätt.
Jag tycker inte det handlar om ett sätt att prata och diskutera.
Jag tycker det handlar om att förstå, att kunna formulera för sig själv varför man reagerar som man gör.
 
HDFS) (KGS skrev:
Denotera o konotera den här bilden ;-)
Denotativt innehåll.
Det (entydiga)innehåll i bilden som vi är överens om finns där, det är inte mycket att snacka om.
En tidning ligger på marken. Ytan är grå.
Konnotativt innehåll.
Nu påverkas vi av vår bakgrund och vår kunskap, vi ser olika saker i bilden. En del ser storstadsstress, andra ser ensamhet. En tredje ser Stockholm, andra ser Emmaljunga.
Tolkningen är mångtydig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.