ANNONS
Annons

Hur får vi in bilden i forumet...

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Det jag är ute efter är att vi litegrann kan byta tankar med varandra vad vi vill åstadkomma med våra bilder. Vilka drivkrafter, idéer och syften har vi med de bilder vi gör. Vad vill vi säga? På samma sätt kan vi utbyta tankar kring hur vi uppfattar bilder.

Fast det här känns väldigt abstrakt och

I bildkritiken talar vi bild, men det är ju faktiskt ganska ytligt.

Jag vet ju förstås att det är väldigt mycket svårare att formulera tankar kring skapande och betraktande av bilder, men jag tror det skulle vara lärorikt att höra hur vi alla tänker när vi gör bilder. Vad vill vi?

Jag vet inte, men jag tror att även om kommentarerna blir åt det ytliga hållet, så är det ändå där det börjar och det kan sätta igång nåtning, en fundring eller fråga. Som man kanske sedan kan starta en tråd om " Jag såg en bild som fick mig att tänka på.." osv. Jag tror är svårt att helt fritt diskutera kring bild om man inte har något mera handfast och konkret att utgå ifrån. Sen kan man flumma iväg och bli abstrakt efter det:)

Det är ju ett utmärkt förslag på hur man kan få till det jag frågar efter. Hur vi får in bild i forumet....

Kanske en speciell forumavdelning för detta skulle peppa?

Jag kan hålla med om att det vore trevligt me en ny avdelning. Nu känns det lite som att allt utanför rent tekinska frågor hänvisas till "fritt forum"
Lite överdrivet, men lite så.

Men det är svårt. Svårt att veta den avdelningen skulle heta eller stå för och bestå av. Man måste ju tro på att det blir aktivitet i den också tycker jag.

Jo, jag vet om svårigheterna, men låt oss tänka på hur vi kan få till det. Och kanske andra oxå.

Nu skall jag sova lite. Godnatt och tack för ikväll :)

Nån hade ett förslag för ett tag sen om att göra ett slags omvänt no words. Man lägger in en bild och så får man associera till den.

Ett förslag som jag tyckte verkade kul.

Arleklint skrev:
Jo, jag vet om svårigheterna, men låt oss tänka på hur vi kan få till det. Och kanske andra oxå.

Nu skall jag sova lite. Godnatt och tack för ikväll :)

Redan?

Javisst ja, det finns folks om har normala dygnsrytmer.

Sov gött

Det låter riktigt kul. Jag minns det när du säger det. Där får vi ju just möjlighet att läsa och förmedla tankar. Jag är för!

Natti!

Det finns en anledning att man inte vill tala om bilder i här och det är att om man inte har samma åsikter som andra blir man ofta djävligt illa bemött.

Jag har en annan syn på bildskapande, bildform och bildspråk men får mycket ont för detta. Mer av min tid går åt att försvara mina åsikter eller förklara varför jag har dessa åsikter och syn på bild språket än till att diskutera skapande eller bilder.

I ett sådant klimat vill folk knappast diskutera nått som kan vara nytt eller det som kan anses bryta skapanderegler som några anser som obrytbara. Man skall inte ifrågasätta redan invanda mönster och föråldrat tänkande och därför kommer bilden inte få så stor plats som den borde ha i nått forum.

Tar man upp analogt så vill någon pressa in det digitala i detta och hävda att det inte är analogt för man skannade i sista led. Tror man inte på kompositionsläror så får man veta att just dessa är rätt för att man alltid har gjort så.

Nytt, annorlunda och banbrytande skrämmer. Därför blir det bilder på blommor och blad och en och annan Slitz bild. Det är redan bestämt och skall inte ifrågasättas.

Därför är det viktigt att forum eller pooler för de som inte accepterar dessa gamla invanda mönster till fullo skapas.

Att skapa en pool för kreativa bilder och kritik skulle vara kul. Detta skulle och kommer ganska fort visa skillnaden mellan kreativa människor och folk mer relativt kantigt tänkande.

P.S Ursäkta för all eländig och ovälkommen kritik.

Now you´re talking Jim, en pool för kreativa bilder, då närmar vi oss bilder igen, istället för (ännu) en pool baserad på teknik...

Sen kommer naturligtvis inte alla att dela allas syn på vad som är kreativt, men det e ju som det ska vara.

Låter trist om du blivit "djävligt illa bemött". Själv tycker jag att det finns utrymme för de flesta åsikter, men jag kanske hör till de där kantigt tänkande *s*

Avslutar med ett kreativt (??) porträtt. Imorgon kanske världen har fått en ny härskare... eh... USA menar jag förstås...

Bilagor

• kreativtmini.jpg
    kreativtmini.jpg
    29.1 KB · Visningar: 121
Nekomy skrev:
Det finns en anledning att man inte vill tala om bilder i här och det är att om man inte har samma åsikter som andra blir man ofta djävligt illa bemött.

Jag har en annan syn på bildskapande, bildform och bildspråk men får mycket ont för detta. Mer av min tid går åt att försvara mina åsikter eller förklara varför jag har dessa åsikter och syn på bild språket än till att diskutera skapande eller bilder.

I ett sådant klimat vill folk knappast diskutera nått som kan vara nytt eller det som kan anses bryta skapanderegler som några anser som obrytbara. Man skall inte ifrågasätta redan invanda mönster och föråldrat tänkande och därför kommer bilden inte få så stor plats som den borde ha i nått forum.

Tar man upp analogt så vill någon pressa in det digitala i detta och hävda att det inte är analogt för man skannade i sista led. Tror man inte på kompositionsläror så får man veta att just dessa är rätt för att man alltid har gjort så.

Nytt, annorlunda och banbrytande skrämmer. Därför blir det bilder på blommor och blad och en och annan Slitz bild. Det är redan bestämt och skall inte ifrågasättas.

Därför är det viktigt att forum eller pooler för de som inte accepterar dessa gamla invanda mönster till fullo skapas.

Att skapa en pool för kreativa bilder och kritik skulle vara kul. Detta skulle och kommer ganska fort visa skillnaden mellan kreativa människor och folk mer relativt kantigt tänkande.

P.S Ursäkta för all eländig och ovälkommen kritik.

Inte för att detta har med tråden att göra, men om du inte vill bli ifrågasatt så kanske det är lönlöst för dig att diskutera.
Att bli illa bemött ska man ju dock klart inte behöva bli.

Menar om jag kommer med ett påstående så kanske jag inte ska bli förvånad om någon frågar efter grunden till mitt påstående. Inte för att anklaga (eftersom du talar om försvar)

ariadne skrev:
Inte för att detta har med tråden att göra, men om du inte vill bli ifrågasatt så kanske det är lönlöst för dig att diskutera.
Att bli illa bemött ska man ju dock klart inte behöva bli.

Menar om jag kommer med ett påstående så kanske jag inte ska bli förvånad om någon frågar efter grunden till mitt påstående. Inte för att anklaga (eftersom du talar om försvar)
Jag vill bli ifrågasatt men inte illa bemött. Jag vill att folk sakll slå mot mina åsikter och inte mot mig som person.

Jag vågar gå mot gällande tro och ifrågasätta. Jag litar inte på teorin "att det som de flästa tror på är rätt" och kan därför gå mot majoriteten om jag tvivlar nått tills de lyckas komma med bevis för det majoriteten påstår.

Det gör att några känner sig upprörde och ofta börjar inlägg med en ganska nedlåtande ton gentemot mig bara för att jag vägrat att inte godtagit den gällande normen i någon fråga.

Strunt samma. Jag är van och blir ofta tröstad av snälla e-mail från folk som säger att de faktiskt fåller med mig i många frågor.

Men en pool för kreativa bilder. Jag undrar hur det kommer att bemötas. Jag hade väntat mig att några skulle vara okreativa nog att fråga vem som skall bedömma vad som är kreativt bilder på samma sätt som man ifrågasättar meningen på de flästa förslag på pooler med samma löjliga argument.

Vem skall bedömma det? Ungefär som man behöver en dommare för allt och att man själv inte har förmåga att bedömma nått.

En pool för omanipulerat. De flästa med någon form av begåvning skulle kunna tolka detta, men ändå blev det genast en diskution. Man väntade inte till poolen kom, utan man irfågasatte allt redan när det bara var ett löst förslag här på forumet.

Det lilla minsta som kräver någon form av kreativt eller själständigt tänkande ifrågasätts och även när det gäller frågor om fotografering med kameran så ifrågasätts det om man skall ha pooler för enbart detta.

Sverige har fått en fotosida där fotografering inte verkas uppskattas lika mycket som digital efterbehandling och där bildskapande har hamnat i första hand framför det genuina fotograferandet.

Jag har inget mot efterbehandling och bildmanupulation; det är bara det att jag saknar en motpol till dessa. På samma sätt som vissa artister ibland spelar unpluged för att visa att de kan spela bra utan teknik så vill många fotografer visa hur de kan hantera sin kamera utan att efterbehandla bilderna.

Bla, bla bla. Jag svamlar nu.

Klart bra bild KG.

Nekomy skrev:

Men en pool för kreativa bilder. Jag undrar hur det kommer att bemötas. Jag hade väntat mig att några skulle vara okreativa nog att fråga vem som skall bedömma vad som är kreativt bilder på samma sätt som man ifrågasättar meningen på de flästa förslag på pooler med samma löjliga argument.

Vem skall bedömma det? Ungefär som man behöver en dommare för allt och att man själv inte har förmåga att bedömma nått.

Själv tycker jag det är ett rätt konstigt poolförslag. Eftersom det bygger på en värdering och man kan då tänka sig även pooler för "bra bilder" "dåliga bilder" "intressanta bilder" " tråkiga bilder"

Så tänker jag.

Även en konstpool skulle göra detta, men ligger i en gränszon tycker jag, då konst ändå finns som en genre och som begrepp på ett annat sätt.

Medan tex en efterbehandlingspool inte skulle ha det problem( om man def. den) eller en pool för analaga tekniker, en pool för porträtt osv. Det ligger ingen värdering i detta.

ariadne skrev:
Själv tycker jag det är ett rätt konstigt poolförslag. Eftersom det bygger på en värdering och man kan då tänka sig även pooler för "bra bilder" "dåliga bilder" "intressanta bilder" " tråkiga bilder"

Så tänker jag.

Även en konstpool skulle göra detta, men ligger i en gränszon tycker jag, då konst ändå finns som en genre och som begrepp på ett annat sätt.

Medan tex en efterbehandlingspool inte skulle ha det problem( om man def. den) eller en pool för analaga tekniker, en pool för porträtt osv. Det ligger ingen värdering i detta.
Men allt är en värdering och även "alternativa mörkrumsteknikr" är det. För om jag under hela mitt liv framkallat bilder genom att pensla rumpan mad framkallare och sedan sitta på bilderna så är det andra kallar normalt en alternativ teknik för mig.

Men meningen med denna pool var inte att den skulle bli verklighet utan mer den skulle ta upp detta med att folk alltid kritiserar förslag på nya pooer geno att framhävda att man inte kan skapa dem för att nått råkar vara en tolknings fråga.

När man tänker på detta sätt kommer bilden i andrahand och tolkningen av ord i förstahand och man utgår ifrån att folk inte själv kan tolka detta ord.

Nekomy skrev:

Men meningen med denna pool var inte att den skulle bli verklighet utan mer den skulle ta upp detta med att folk alltid kritiserar förslag på nya pooer geno att framhävda att man inte kan skapa dem för att nått råkar vara en tolknings fråga.

Ok, då har jag inget att tillägga. Har inte hängt med i den debatten. Och det känns inte som jag är sugen på att ge mig in i den heller

Senast ändrad:
Nekomy skrev:
Jag vill bli ifrågasatt men inte illa bemött.
----
Jag hade väntat mig att några skulle vara okreativa nog att fråga vem som skall bedömma vad som är kreativt bilder på samma sätt som man ifrågasättar meningen på de flästa förslag på pooler med samma löjliga argument.
----

...så vill många fotografer visa hur de kan hantera sin kamera utan att efterbehandla bilderna.

Jag har ju varit med i många av "dina" diskussioner o jag kan inte hitta nåt exempel där du blivit illa bemött, däremot blir dina åsikter bemötta o inte alltid accepterade, precis som du skriver att du vill att det ska vara...

Vem är nedlåtande när han skriver

"Jag hade väntat mig att några skulle vara okreativa nog att fråga vem som skall bedömma vad som är kreativt bilder på samma sätt som man ifrågasättar meningen på de flästa förslag på pooler med samma löjliga argument"

den enda som hunnit diskutera poolidén dittills med dej var jag så det är väl jag som är okreativ o framför "löjliga" argument. Jag skulle kunna ta det som nedlåtande behandling... men jag antar att du var trött.

Det kan hända att många fotografer vill visa att de kan utan dator, men jag (jag alltså, utan krav på att du tänker likadant) räknar slutresultatet. Det som flashar upp på min skärm. Gillar jag det så gillar jag det. Oavsett ursprunget. Jag kräver inte att du tycker lika o tycker inte att du är "löjlig" om du tycker annorlunda än jag. Inte ens fyrkantig. Kör igång poolen o se vad som händer.

ariadne skrev:
Ok, då har jag inget att tillägga. Har inte hängt med i den debatten. Och det känns inte som jag är sugen på att ge mig in i den heller
NEJ! Ge dig in i den, var inte rädd, säg din mening. Ditt svar väckte nyfikenheten i mig och jag använde "No Words" forumet för att se hur folk skulle reagera, behandla och tolka en tråd med den kryptiska rubriken "Kreativt".

Folk kom genast med olika tolknings förslag som dock var lite styrda av min första bild, men om det går ett tag kommer vi troligen sa andra former och tolkningar av "Kreativt". Jag har redan fått mycket insperation av de bilderna som dök upp och jag skall snart ut och se om jag kan använda kameran för att skapa andra sorters bilder som jag inte är van vid att göra.

Nekomy skrev:
NEJ! Ge dig in i den, var inte rädd, säg din mening. Ditt svar väckte nyfikenheten i mig och jag använde "No Words" forumet för att se hur folk skulle reagera, behandla och tolka en tråd med den kryptiska rubriken "Kreativt".

Folk kom genast med olika tolknings förslag som dock var lite styrda av min första bild, men om det går ett tag kommer vi troligen sa andra former och tolkningar av "Kreativt". Jag har redan fått mycket insperation av de bilderna som dök upp och jag skall snart ut och se om jag kan använda kameran för att skapa andra sorters bilder som jag inte är van vid att göra.

Du har nog missförstått mig kanske.
Med värdering menade jag inte "hur man tolkar"

Jag menade att "kreativ" är en egenskap till skillnad mot tex " svartvitt" "porträtt" " mode"
osv osv
Att man skulle tolka begreppet olika är ju förvisso sant, men det var som sagt inte det jag menade.

ariadne skrev:
Du har nog missförstått mig kanske.
Med värdering menade jag inte "hur man tolkar"

Jag menade att "kreativ" är en egenskap till skillnad mot tex " svartvitt" "porträtt" " mode"
osv osv
Att man skulle tolka begreppet olika är ju förvisso sant, men det var som sagt inte det jag menade.
Jo, men ordet kreativt tolkas olika och i No Words verkar det som man tolkade det som konstnärligt skapande med kameran där färg och form är viktigare än självaste bilden.

Men kreativt är i första hand (som du säger) en egenskap hos människan. Men det är även en filosofisk aspekt i form av kreativa tankar, kreativa lösningar och kreativa.

När man då startar en pool eller forum med så kryptiska namn som "kreativt" så får dessa pooler och forum ett eget liv utan att man behöver förklara vad det går ut på.

Vad jag ville ha sagt med detta är att diskutioner som t.ex "vad är omanipulerade bilder" inte behöver förekomma då folk oftast hittar en ordning som passar och som efter ett tag kommer kännas självklara.

Jag viste tex att ordet "kreativt" var en egenskap hos mäniskan, men jag bevisade även att det folk har förnuft att själv tolka ordet och att flera tolkade det ungefär likvärdigt.

Jag tror, att de människor som slängde sig in i denna tolkning utan att egentligen tänka sig för är konstnärligt begåvade och mycket kreativa. De skapar andan i tråden och de som kommer efter kommer att se på ett ungefär vad det handlar om och de kommer ta till sig av denna kreativitet.

Jag tror pooler oavsätt vad de heter är bra även de råkar ha oklara och kryptiska rubriker.

Jag tycker det är bra att du ifrågasätter, det skapar en nyttig diskution om kreativitet och kreativtbildskapande.

Nekomy skrev:
Jo, men ordet kreativt tolkas olika och i No Words verkar det som man tolkade det som konstnärligt skapande med kameran där färg och form är viktigare än självaste bilden.

Ser du något gemensamt i bilderna i den No Word du skapade. Jag ser det som väldigt olika och splittrad tolkning av "kreativt". Det är kul och bra!

Om du lagt det som arbetsuppgift hade det varit roligare, för då hade vi kunnat flika in frågor och kommentarer.

Oavsett vad de heter? Det var inte illa

:)

Skulle du kunna tänka dig pooler som " Snygga bilder
" Intressanta bilder" "Smarta bilder"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar