Arleklint
Aktiv medlem
Bokeh är svårt att snacka om här efter som DoF är så stor. Att CCD finns med i bildskapandet vet vi eftersom det är KG´s bildmipert skrev:
Skall försöka...
Bokeh, CCD, DoF, bla, bla...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bokeh är svårt att snacka om här efter som DoF är så stor. Att CCD finns med i bildskapandet vet vi eftersom det är KG´s bildmipert skrev:
Skall försöka...
Bokeh, CCD, DoF, bla, bla...
Jag ändrar mig, Bokeh är ju en konstig term eftersom det inte finns i bilden...mipert skrev:
men -enligt min mening- inte konstig.
Arleklint skrev:
Fakta, skrivande och teoretiska resonemang kring bilder är inte mycket för mig, och inget jag tycker känns viktigt. Jag saknar bara utbyte av tankar hur vi upplever bilder i högst amatörmässiga/personliga ordalag.
Arleklint skrev:
Bilden får mig att tänka på en stressad storstad, där någon rusat iväg och lämnat kvar sin tidning. Bara jag står ensam kvar.
mipert skrev:
Denotativt innehåll.
Det (entydiga)innehåll i bilden som vi är överens om finns där, det är inte mycket att snacka om.
En tidning ligger på marken. Ytan är grå.
Konnotativt innehåll.
Nu påverkas vi av vår bakgrund och vår kunskap, vi ser olika saker i bilden. En del ser storstadsstress, andra ser ensamhet. En tredje ser Stockholm, andra ser Emmaljunga.
Tolkningen är mångtydig.
Jamas skrev:
Janne, det där är exakt såna beskrivningar man satt termer på bara, det är ju det jag skrivit med.
Varför?Arleklint skrev:
Bilden får mig att tänka på en stressad storstad, där någon rusat iväg och lämnat kvar sin tidning. Bara jag står ensam kvar.
Nej, jag förstod inte varför du känner så.Arleklint skrev:
Fast du förstod mig ju utan dessa termer
Niclasfoto skrev:
Ett Rikt språk är ett Utvecklat språk. Klart att det rika språket skall få plats på fotosidan, till allas utvecklande nytta och glädje!
Mvh Niclas,
Jamas skrev:
Man behöver det orden för att kunna uttrycka det bilderna säger.
Arleklint skrev:
Frågan är om du behöver dom för att bli förstådd.
Jag föredrar att använda mitt eget simpla språk, och jag kan inte garantera att jag kommer fatta vad du snackar om.