Annons

Hur får vi in bilden i forumet...

Produkter
(logga in för att koppla)
På samma sätt som jag tycker det är praktiskt om man i bilddiskussioner använder ord som de flesta förstår, tycker jag också att man skall använda begripliga ord i andra sammanhang. Alla vill vi väl bli förstådda, och alla vill vi väl förstå.

Så jag formulerar om mig.

Utseendet på oskärpan är svårt att tala om i denna bild eftersom skärpedjupet räcker över hela bilden. Att bilden är digital förstår vi eftersom KG gjort den.
 
Arleklint skrev:
Fakta, skrivande och teoretiska resonemang kring bilder är inte mycket för mig, och inget jag tycker känns viktigt. Jag saknar bara utbyte av tankar hur vi upplever bilder i högst amatörmässiga/personliga ordalag.

Det ena utesluter ju dock inte det andra. Att utestänga resonemang som innehåller "svåra ord och begrepp" blir lika dumt som att utestänga det omvända.

Du kanske inte menade att utestänga, men om man "bara" håller sig till "det som den stora massan med största sannolikhet förstår" så begränsar man sig tycker jag.

Nej, allt möjligt tror jag på. I en salig blandning. Det ena måste inte vara bättre än det andra. Bara olika.
 
Vad kul, en bild i forumet!
Med vild fantasi kan vad som helst tolkas in i den, inte sant? Ju enklare bild ju större utrymme för tolkning, eller är det tvärtom?
 
Jag tror att om man ska få igång en diskussion så måste man först ha en intressant fråga ( och vad som är intressant varierar förstås från person till person)

Gärna ihop med bildexempel, kanske inte nödvändigt, men det gör hursomhelst diskussionen mer levande.
 
Det finns väl en del såna trådar, Terjes kompositionsdiskussioner tänker jag på och så tror jag den gode Arleklint har dragit igång en del trådar om enstaka bilder. En del av dem har lett till livliga diskussioner, så nog finns det utrymme för bild o bildprat bland allt det tekniska. Tycker jag.

Vi kanske skulle ha en "Lots of words" för att väga upp "No words".
 
Arleklint skrev:
Bilden får mig att tänka på en stressad storstad, där någon rusat iväg och lämnat kvar sin tidning. Bara jag står ensam kvar.

Janne, det där är exakt såna beskrivningar man satt termer på bara, det är ju det jag skrivit med. :)

Sen kan man utveckla det med, varför känner du så inför bilden? Vilka bild element är det så framkalla dom klänslorna?

Men man kan börja mer från grunden och diskutera. Terje gör det lite svårare genom att inte visa exempel från början.
 
mipert skrev:
Denotativt innehåll.
Det (entydiga)innehåll i bilden som vi är överens om finns där, det är inte mycket att snacka om.
En tidning ligger på marken. Ytan är grå.
Konnotativt innehåll.
Nu påverkas vi av vår bakgrund och vår kunskap, vi ser olika saker i bilden. En del ser storstadsstress, andra ser ensamhet. En tredje ser Stockholm, andra ser Emmaljunga.
Tolkningen är mångtydig.


Javisst, så är det. :)

Sen kan man försöka beskriva bilden mer grundligt, vad vi ser, innan man försöker tolka det man ser.

Först att det är en mängd formar i bilden. Gråkvadrater som fyller bilden. En vit i vänstra hörnet. m.m
 
Jag har av vissa personer här på fs fått klagomål både via mail och i disskurser gällande mitt språk, som ibland enligt några är svårt att förstå.

Jag förstår inte de som klagar på orden i trådar. Man använder helt enkelt ord som i sammanhanget känns mest naturligt och som beskriver det som skall sägas.

Det värsta är när man kommer med termer som är konkret och direkt beskrivande för tex en konstnärlig företeelse och sedan får neg kritik för det. En term, ett begrepp används eftersom ordet har ett stort och vessäntligt innehåll!

Begrepp som är hämtade ur historiens eller nutidens innersta rum inom konstens arenor generellt bör inte klankas ned på. Då hämmas en del av kraften som för oss alla vidare.

Jag förstår inte hur folk som ivrigt söker sig vidare i sitt eget skapande till en så stor grad kan avsäga sig dessa avgörande begrepps rellevans. Jag får det i alla fall inte att gå ihop.

Slå hellre upp orden eller fråga rätt ut.

Vart skall ribban ligga,, många förstår inte vad ett "bildelement" är, många förstår inte vad "visuellt budskap" innebär...

Låt oss hålla språkbruket fritt och rellaterat till ämnet. Det för oss vidare i sökandet efter förståelse och skapandekvalitet!

;)

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Bilden får mig att tänka på en stressad storstad, där någon rusat iväg och lämnat kvar sin tidning. Bara jag står ensam kvar.
Varför?

Arleklint skrev:
Fast du förstod mig ju utan dessa termer
Nej, jag förstod inte varför du känner så.


Du verkar inte vilja förstå att det inte är termerna som är intressanta, det är begreppsvärlden. Jag är övertygad om att du redan har en stor förståelse för denna begreppsvärld, den som handlar om orsak och verkan i processen hos dig själv att uppsnappa saker i en bild. Men kan du enkelt och effektivt formulera detta? Inte bara formulera resultatet av denna process?

Termerna gör det inte krångligare. De kan göra det enklare att förmedla ditt "tänk" till andra, förmedla hur din inre bildbearbetning går till. Vi klarar oss utan termerna. Men vi klarar oss inte utan "tänket".


Förstå att termerna är ointressanta, "tänket" är allt.
 
Roger, jag tror att vi alla har mycket att lära här. Kan du inte starta en ny tråd där du presenterar en(!) term/begrepp (och eller tänk) och förklarar just denna. Sedan kan vi diskutera och fylla på med bilder som illustrerar just det?
 
Precis Roger! Termerna i sig själva är det knappast energin värt att focusera sig blind på utan bakgrunden till att de faktiskt existerar. Det gör de till stor del för att göra livet lite lättare.

Ett Rikt språk är ett Utvecklat språk. Klart att det rika språket skall få plats på fotosidan, till allas utvecklande nytta och glädje!

Mvh Niclas,
 
Du är inte ensam om att inte bli förstådd eller ifrågasatt. Mitt språk är dåligt av vissa anledningar och det är irriterande att få höra att man stavar dåligt istället för få svar på t.ex. innehållet. Men det är en sak som är värre och det är just denna idiotiska modefluga att ifrågasätta var ord och kräva en förklaring på dem.

– Vad är obearbetat?
-Vad är konst?
– Vem bestämmer det?
-Varför kan inte rosa anses som rött?

osv.

Men även att man ifrågasätter liknelser med att de inte har nått med saken att göra ungefär som en liknelse grönsaker inte får förekomma i en debatt om bilder eller så, eller att folk ifråga sätter en liknelse som t.ex. -vem var det som sade "Varför kan inte rosa anses som rött"?

När man då föreslår en pool för rena fotografier finns det alltid någon som skall ifrågasätta vad fotografi är innan man äns kan tänka sig att diskutera en liknande idé.

Då börjar man inse svårigheten när man skall diskutera bilder och mer filosofiska begrepp som känslan i en bild eller djupet i bilden.

Folk är helt enkelt för amatörmässiga och nu får ni gärna ta åt er om ni vill. Men av alla de medlemmar som finns på Fotosidan så är det ett fåtal som har en proffisionell inställning till fotografering. Det finns en grupp duktiga bildskapare som använder kameran som första steget i att skapa en bild och redan här stöter man på en konflikt om man talar om rena fotografier. Denna grupp blir då arg och ledsen att inte deras bilder inte kallas för rena fotografier. Här talar man på helt olika våglängder och folk vill inte fatta att det är en liten skillnad mellan fotografier och skapta bilder men att det konstnärliga värdet inte förändras pga det.

Det är som när man säger att dator gjorda bilder inte är ett hantverk, trots att man då beskriver ordet hantverk så är folk så enträget sura och griniga att de vill att nått som inte är ett hantverk skall räknas som ett hantverk bara för att man tror att detta skall höja den konstnärliga statusen.

Nå, varför drar jag upp allt detta tjafs? Jo det är för att man aldrig kommer få in bilden i forumet eller ens diskussioner om bilder om vi äns inte försöker tolka vad vi menar utan alltid kräver exakta formuleringar som på inget sätt går att tolka. Vi måste helt enkelt bli av med språkpoliser och ord märkare så att vi kan tala på en folklig nivå och där man själv har ansvaret för hur man tolkar orden.

Jag kan ha fel, men det är i alla fall vad jag tycker.
 
Niclasfoto skrev:


Ett Rikt språk är ett Utvecklat språk. Klart att det rika språket skall få plats på fotosidan, till allas utvecklande nytta och glädje!

Mvh Niclas,

Exakt! Varför kan vi inte diskutera bilder med de termer som används i såna sammahang? Man behöver det orden för att kunna uttrycka det bilderna säger.

Tekniktermer finns det ju i miljoner här och det är det väl då som klagar på.. :)
 
Arleklint skrev:
Frågan är om du behöver dom för att bli förstådd.

Jag föredrar att använda mitt eget simpla språk, och jag kan inte garantera att jag kommer fatta vad du snackar om.


Behöva dem för att bli förstådd på ett basic plan tror jag inte MEn om du inte använder vissa begrepp för ngt konkret som du ändå önskar att uttrycka i sammanhanget och då måste förklara i vardagliga ordalag,, skulle du då orka läsa de uppsattserna Janne? Tror inte det.

Är inte du intresserad att även verbalt kunna uttrycka dig på ett sätt som står i rellation med uttrycket i dina bilder?

För mig så handlar det om en helthet. Som skapande individ så ställs man ofta inför den situationen att man behöver uttrycka sig verbalt. Då gäller det att träffa rätt inför den individuella gruppen/individen som lyssnar.

Du och många fler önskar att förmedla naturen konstnärligt i det fotografiska mediumet, hur blir det då om man inte har orden för att rellatera det man skapar till det existerande större konstnärliga sammanhanget?
Detta är enligt mig mycket viktigt, man måste ju göra det man kan för att underbygga trovärdigheten i det man skapar och inte underminera med att ignorera.



Man kan tycka att vi som kommunicerar via visuella medium inte skulle behöva orden för att kommunicera verbalt men det är delvis helt fel.

Att förstå begreppsvärlden som omger det kreativa skapandet hjälper den skapande att verbalt träffa rätt, just för att hjälpa den aktuella omgivningen till en viss förståelse. Det handlar ju om att "verbalisera" det man försöker förmedla visuellt, och i vissa speciella lägen är inte enbart en visuell konfrontation med bilden nog (tex intervju med journalist eller i vernisagen där man håller ett tal,,,).

Nu låter som att detta riktar sig helt och endast till Janne A men det är fel, bara så att det är sagt;)

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Niclas:

För mig låter det faktiskt väldigt främmande att jag skall lära mig ett nytt språk för att beskriva och berätta om mina bilder. Om folk inte förstår vad jag säger när jag snackar som jag brukar så förstår dom inte mer för att jag lär mig ett annat språk. Så konstiga är inte mina bilder.

Det är mina tankar. Jag respekterar er som vill uttrycka er annorlunda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.