Annons

Hur får vi in bilden i forumet...

Produkter
(logga in för att koppla)
Här snor ingen något, vi bara ger varandra inspiration.

Nej men allvarligt så tror jag vi alla har nytta av att dela med oss lite av hur vi tänker. Allt kan inte vara hemligt.

För mig så är en kreativ bild väldigt kopplat till en viss uppgift eller en viss förutsättning. Jag tror att det är svårt att tala om kreativa bilder ryckta ur sitt sammanhang. Det finns nog undantag, men om man tänker sig en bild på en gran så skulle jag förmodligen inte betrakta den som kreativ i sig, om jag inte visste att den tolkade ordet klänning. Tex.

Så tänker jag om kreativitet

Arleklint skrev:
Ser du något gemensamt i bilderna i den No Word du skapade. Jag ser det som väldigt olika och splittrad tolkning av "kreativt". Det är kul och bra!

Om du lagt det som arbetsuppgift hade det varit roligare, för då hade vi kunnat flika in frågor och kommentarer.
Jag lade den i "No Words" för att visa att folk enbart med bilder kan visa hur de tolkar detta ord. En tråd i Arbetsuppgifter hade vart dunder kul då det även är av intresse att höra hur folk tänkte. Men jag tänker då inte skapa en liknande tråd och jag tror ändå folk har lättare att visa sin kreativitet än att beskriva den :)
Jamas skrev:
Kan ju inte klämma ur sig all idéer här, risken är ju att man har nån bra som nån snor. ;)
Jag ger bort mina bästa ideér, de jag behåller för mig själv är de som är så vansinigt tokiga att man kanske kan tjäna nått på dem.

Iofs kan man kanske tänka sig att man kan se kreativitet i en bild, ryckt ur sitt sammanhang, man kan se att fotografen har tänkt och är uppfinningsrik och att det finns "smarta" och bra lösningar inbakade

Men mmm...jag e tveksam:)

Anna kan hitta orden.

Vad är kreativt om det inte är relaterat till något.

No Word tråden är en lösryckt tråd i tom luft där det sägs kreativt. Det är ungefär likvärdigt med att skapa en tråd som heter "Konstruktivt"

I förhållande till vad?

Nekomy skrev:
Jag lade den i "No Words" för att visa att folk enbart med bilder kan visa hur de tolkar detta ord. En tråd i Arbetsuppgifter hade vart dunder kul då det även är av intresse att höra hur folk tänkte. Men jag tänker då inte skapa en liknande tråd och jag tror ändå folk har lättare att visa sin kreativitet än att beskriva den :)

Men ingen kan väl vara kreativ om man inte vet vilken uppgift som skall lösas?

Arleklint skrev:
Anna kan hitta orden.

Vad är kreativt om det inte är relaterat till något.

No Word tråden är en lösryckt tråd i tom luft där det sägs kreativt. Det är ungefär likvärdigt med att skapa en tråd som heter "Konstruktivt"

I förhållande till vad?
I förhållander till hur man tolkar ordet "Kreativt".
Hur man än tolkar det var folk kreativa nog att ta sig an denna utmaning och det blev många intresanta bilder i vad man skulle kunna kalla fri konstnärlig anda.

Vist är ordet lösrykt, men den mänskliga kreativiteten hindras inte av sådana bagateller :)
Arleklint skrev:
Men ingen kan väl vara kreativ om man inte vet vilken uppgift som skall lösas?
Men de som sände upp bilder viste vad som gälde och de hade inget problem med detta, så vad är problemet?
Tänk kreativt :)

Som jag ser det kan man vara kreativ i ett lösande av ett problem, i att finna vägen fram i en uppgift, men kreativ för kreativitetens skull i ett vakum inser jag inte hur det ser ut. Det måste nog relateras.

Konstnärlig, om det är det du egentligen menar. Då är jag på plan.

Nekomy skrev:
I förhållander till hur man tolkar ordet "Kreativt".
Hur man än tolkar det var folk kreativa nog att ta sig an denna utmaning och det blev många intresanta bilder i vad man skulle kunna kalla fri konstnärlig anda.

Vist är ordet lösrykt, men den mänskliga kreativiteten hindras inte av sådana bagateller:)

Lösryckheten är väl bara till fördel i No Words trådarna, så att var och en kan tolka. Fast med poolerna kanske det är lite annorlunda? Där är ju inte det primära syftet att man ska tolka begrepp. Tror jag inte iaf. Där är ju syftet att man gör sammanslutningar inom genrer/inriktningar där det känns meningsfullt och lämpligt att göra det.
I det här fallet göra en grupp med kreativa fotografer som tar kreativa bilder.

ariadne skrev:
Lösryckheten är väl bara till fördel i No Words trådarna

Men en "No Words"-tråd Kreativt ger inget om man inte vet ursprunget. Här krävs någon form av bakgrund för att kunna tolka tanken.

Det är som att bara se bilder typ "Fyndigt"... vadå fyndigt... vilken var uppgiften som löstes fyndigt?

Arleklint skrev:
Men en "No Words"-tråd Kreativt ger inget om man inte vet ursprunget. Här krävs någon form av bakgrund för att kunna tolka tanken.

Det är som att bara se bilder typ "Fyndigt"... vadå fyndigt... vilken var uppgiften som löstes fyndigt?

Jo, jag menade bara att man kanske inte ska jämföra no words och pooler(?)

En sådan har jag redan föreslagt fast mer specifik... typ konstnärligt naturfoto, men fått nobben på för att man tycker konst är just "flummigt"

Så vi är ense där oxå. Konstnärlighet är något som måste införlivas i foto, och foto bör införlivas i konst.

Arleklint skrev:

Jag kan ge dig ett litet tips och råd om hur man kan tänka kreativt. "No Words" handlar om hur man tolkar ett ord och ordet i detta fall är nu "Kreativt".

I detta fall kan du antingen vara kreativ och skapande när du gör bilden eller så kan du ta en bild på någon som har ett kreativt ykre eller som håller på med nått kreativt.

För kreativt kan översättas som "att ha förmågan att komma med nya idéer och förverkliga dem" men även "frigörelse från etablerade perspektiv" som NE skriver så målande.

2Man kan emellertid också ge termen `kreativ´ en mer allmän tolkning som syftar på individens sätt att uppleva sig själv och omvärlden".

P.S Ge mig ett exempel på ett tydligt pool namn så skall jag se om jag kan ifrågasätta det :)

Är jag kreativ om jag gör en oskarp bild.... ja det kanske jag är, men vilken situation har jag löst på ett nytt sätt? Har jag uppfunnit ett nytt sätt att fota rent allmänt, eller vad är nytt?

Om jag fladdrar med kameran när jag exponerar? Är det kreativt? Har jag hittat på något nytt då?

Jag har inget emot oskarpa bilder eller bilder med skakningar. Dom kan vara oerhört effektfulla. Jag gillar många sånna bilder när jag ser tanken i bilden, men de är inget nytt och inget kreativt.

Att be folk tala om vad som är kreativt är som att be folk tala om vad som är snabbt....

Vadå snabbt? Snabbt på 100m löpning eller snabbt på en Formel-1 bana?

Nekomy skrev:
P.S Ge mig ett exempel på ett tydligt pool namn så skall jag se om jag kan ifrågasätta det :)

När det gäller pooler. Ett tydligt namn på en pool skulle kunna vara macrofoto. Jag säger inte att vi skall ha en sådan, men det skulle funka rent praktiskt eftersom macro är ett entydigt begrepp. Avbildningsskala 1:1 eller mer.

Arleklint skrev:
När det gäller pooler. Ett tydligt namn på en pool skulle kunna vara macrofoto. Jag säger inte att vi skall ha en sådan, men det skulle funka rent praktiskt eftersom macro är ett entydigt begrepp. Avbildningsskala 1:1 eller mer.
Men du måste inse att det är stor skillnad mellan tele-makro och vidvinkels-makro och man skall inte blanda dessa då det rör sig om två skilde sätt att fotografera. Sedan är det ju risk att man misstolkar makro som närbildsfotografering om man inte sätter upp bra regler redan från början.
Själv är jag modellfotograf, jan fotograferar byggmodeller och då är det mycket viktigt att man skilljer mellan makro, närbild och miniatyrfotografering.

Lustigkurre där :)

1:1 = 1:1 Det är en mycket tydlig regel som inte kan missförstås. Där i ryms mycken variation.

Jag uppfattar dig så att du gillar att skapa diskussion för diskussionens egen skull genom att sätta dig på tvären av rent hobbymässiga skäl.

Jag har inte samma intresse, och avstår från vidare diskussioner kring detta.

ANNONS