Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får vi in bilden i forumet...

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Bilder jag tagit som barn.

Patlou skrev:
Jag har precis flyttat och då tittade jag igenom gamla album där jag tagit bilder som barn. Där kan man få många fina idéer. Jag har planer på att åteskapa flera av dessa bilder.. Kolla gamla foton!! Det finns helt otroliga bilder som man tagit utan att tänka.

Jag satt för ett halvår sedan och tittade på bilder jag gjort på en skolresa i 9:an. Alltså 30 år sedan...

Inte mycket kompisar och tjo och tjim på dom bilderna. Det var torn på en gammal borg i Saltzburg, det var fasader, det var blommor och det ena och det andra.

Jag hade fått med mig min då nyss dödda farmors gamla föregångare till instamatic.

Jag minns att mina kompisar på den tiden, när vi tittade på våra bilder undrade varför jag inte fotat dom, och svaret finns nog i att jag även då ville göra BILDER utan att jag hade någon som helst kunskap.

Men! och där är min poäng! Bilderna är helt dugliga, och jag skall nog scanna dom en dag och lägga upp dom utan att tala om vilken utrustning som använts.
 
HDFS) (KGS skrev:
Analogfotografer är goda kulturbärare, såna ska vi vara rädda om! Men när deras alster visas på internet är de ändå digitaliserade o vad spelar ursprunget då för roll?

Det är ganska ofta som mina svartvita bilder på fotosidan får kommentarer kring mörkrumsarbetet. Även om man inte kan se hur bilden fotograferats så kan en van bedömare av den inscannade mörkrumskopian ändå se om arbetet är skickligt utfört eller ej.

Jag kommenterade tidigare ikväll en svartvit bild i poolen för Avancerad kritik. Hade jag vetat om bilden varit digtalt fotograferad eller om det varit en traditionell mörkrumskopia hade jag kunnat ge ytterligare råd om vissa saker.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Bilder jag tagit som barn.

Arleklint skrev:
Inte mycket kompisar och tjo och tjim på dom bilderna. Det var torn på en gammal borg i Saltzburg, det var fasader, det var blommor och det ena och det andra.

Om jag hade haft tillgång till kamera på våra skolresor (fattar inte varför jag inte hade det!?) så hoppas jag att jag hade plåtat den där snygga tjejen i 8b o inte några jämra fasader! *s*
 
Arleklint skrev:
Skulle råden egentligen behöva vara olika?

Ja det skulle dom. Om bilden är digitalt framställd skulle jag ge rådet att försöka helt ta bort fönstret i övre vänstra hörnet och se hur bilden blir då. Denna operation skulle vara näst intill omöjlig i mörkrummet.
 
Aha! Det var en främmande tanke för mig eftersom jag inte jobbar så i ps, fast jag är digital.

Och om man jobbar så är det ju möjligt att ta bort fönstret även om bilden från början är analog.

På fs är vi alla digitala. Arbetssättet behöver inte skilja beroende på om ursprungsbilden är analog eller digital. Arbetssättet skiljer av andra skäl.
 
Jovisst blir allt digitalt här men ursprunget (det verk jag skapar) är i fråga om mörkrumskopian inte digital. Och där ligger väl skillnaden mellan de som gör pappersbilder i mörkrum och de som enbart gör bilder för t.ax datorn. Mörkrumsbilden är en scanning av originalet.
 
Re: Re: Re: Bilder jag tagit som barn.

HDFS) (KGS skrev:
Om jag hade haft tillgång till kamera på våra skolresor (fattar inte varför jag inte hade det!?) så hoppas jag att jag hade plåtat den där snygga tjejen i 8b o inte några jämra fasader! *s*

Man jag är ju jag, på gott och ont. Mest på ont om man ser till brudtillgången ;)
 
Graal skrev:
Jovisst blir allt digitalt här men ursprunget (det verk jag skapar) är i fråga om mörkrumskopian inte digital.

Nej men det jag sa var att du inte kan förutsätta att det är rimligt att ta bort ett fönster bara för att bildens ursprung är digitalt.

Du kan heller inte förutsätta att någon som fotar på Tri-X motsätter sig att ta bort fönster sedan han/hon scannat sitt neg.
 
Nåja, jag hade inte ens med mej kameran så... kanske tur att kameror inte var så vanliga på den tiden, vem vet vilka skandaler som skulle kommit i dagen då ;-)

Men där har vi kanske ett tema... undrar om det går att få tag i tjejen i 8b så här 30 år efteråt... *s*
 
Graal skrev:
Nej, men möjlgheten finns.

Precis som den finns på en scannad film.

Vad vi vill göra med våra bilder styrs av hur vi vill göra bilder, inte utifrån digitala eller analoga kameror.

Glöm tekniken är mitt budskap i denna tråd, vad vill vi med bilden?
 
Arleklint skrev:
Du kan heller inte förutsätta att någon som fotar på Tri-X motsätter sig att ta bort fönster sedan han/hon scannat sitt neg.

Nej, men om nu originalbilden är en mörkrumskopia får man förutsätta att den som scannat in den även i fortsättningenm fördrar den som sådan.
 
Graal skrev:
Nej, men om nu originalbilden är en mörkrumskopia får man förutsätta att den som scannat in den även i fortsättningenm fördrar den som sådan.

Och om bilden är digital kan du inte förutsätta motsatsen. Du kan inte förutsätta att bilden kan modifieras hur som helst bara för att den är digital

Om du skulle kommentera en av mina bilder (som är gjorda med D100) och föreslå att jag skulle ta bort ett grässtrå skulle det vara helt otänkbart. Bilden är ju fotad med grässtrået.

Viljan att modifiera bilder i efterhand har inte med analoga/digitala bilder att göra. Det har med vår inställning och vårt tänk kring vårt bildskapande att göra.
 
Senast ändrad:
Anledningen att man inte ser så ttor skillnaden är att man visar sina bilder i så litet format här på fotosidan. Om det kommer till att visa bilder i större format så ser man en otrolig skillnad mellan analogt och digitalt även digitalt nu närmar sig ganska snabbt.

Men det finns en annan mycket viktig skillnad och det är själva hantverket som ligger bakom skapandet av en belyst bild. Det är nått som den digitala bilden inte kommer att kunna uppnå på mycket länge. Många som håller på med digitalt känner sig i underläge av detta faktum att det inte är hantverk över digitala bilder och man vill då tillskriva efterbehandling med datorn så som hantverk.

Jag tycker trots att jag är mer digital än analog det analoga mörkrummet är mer genuint yrkeshantverk än det digitala mörkrummet är.
 
Att få in bilden i forumet kan nog vara rätt så svårt... Blir många gånger väldigt abstrakt kanske...

Vet inte ens själv vad jag skulle vilja ta upp som en bildtråd...

Däremot så har jag ju reagerat på den dåliga "klassen" på bildkritiken.... Hmmm...

Å då menar jag både den teknika kritiken å den bild / innehållsmässiga...

Särskilt trist tycker jag det är ibland när nån ber om kritik..... 112 personer har tittat på bilden..... Ingen har nåt att säga....

Måste ju medge att jag inte precis skriver några väl valda ord om varenda bild jag tittar på själv... Försöker i alla fall göra det så länge jag inte bara har negativt att säga... Ickekonstruktiv kritik är ju inget hjälpt av direkt...
 
Arleklint skrev:
Och så blev även denna tråd en tekniktråd.

Åter till trådens rubrik.
Hur får vi in bilden i forumet?

Måste vi ha in mer bild i forumet?

Kanske. Jag vet inte.

Jag bara tänker att det finns massor med bilder i albumena och i poolerna där det på ett naturligt sätt diskuteras bild och bildtänk.

Sen tycker jag att det diskuteras bild utifrån ett annat perpektiv än enbart ur en teknisk/praktiskt synvinkel.

Moral och etiktrådarna är väl hyffsat aktiva?
Sen kan jag tycka att det skulle vara kul med mera filosofiska funderingar kring bild, kring olika begrepp, osv


Jag är inte mot en motpool till de tekniska diskussionerna, men jag är nyfiken på vad du fiskar efter? Vad menar du mer spec. med "Bild i forumet"?

Bild är ju så mkt...
 
Du har det inte lätt Janne! Fram med piskan ;-). Uttalanden som det av Jim måste bemötas, men jag hoppas nån annan tar den bollen. Den e ju upplagd för en hård smash!
 
ariadne skrev:
...
Jag är inte mot en motpool till de tekniska diskussionerna, men jag är nyfiken på vad du fiskar efter? Vad menar du mer spec. med "Bild i forumet"?

Bild är ju så mkt...

Det jag är ute efter är att vi litegrann kan byta tankar med varandra vad vi vill åstadkomma med våra bilder. Vilka drivkrafter, idéer och syften har vi med de bilder vi gör. Vad vill vi säga? På samma sätt kan vi utbyta tankar kring hur vi uppfattar bilder.

I bildkritiken talar vi bild, men det är ju faktiskt ganska ytligt.

Jag vet ju förstås att det är väldigt mycket svårare att formulera tankar kring skapande och betraktande av bilder, men jag tror det skulle vara lärorikt att höra hur vi alla tänker när vi gör bilder. Vad vill vi?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.