PMD
Aktiv medlem
Med rätt konfiguration så går det nästan automatiskt. Man bör väl helst byta ut diskar innan de kraschar men med en ordentlig backupstrategi (fler än en aktiv backup) kan det gå bra att vänta tills en disk blir obrukbar. Med RAID 5 eller 6 kan man klara en diskkrasch utan backup, men man bör förstås alltid göra backup och RAID är nog lite överkurs för de flesta.Jo - men det gäller vad jag kan se så länge materialet är under "aktiv förvaltning" d.v.s kopieras, kontrolleras, dokumenteras och lagras allt eftersom ny teknik kommer och gammal fasas ut.
Om du med dokumenteras menar annotera och sortera bilderna så är det väl något man bör göra hela tiden, inte bara när gammal teknik fasas ut?
Ja, det är absolut ingen bra idé att långtidslagra data på en icke strömsatt disk som magasineras nånstans. Det är ungefär lika dåligt som att använda disketter eller CD-skivor.Men - en hårddisk som hamnas i glömska säg 50-100 år kommer knappast vara läsbar och sannolikheten att det som lagras i en molntjänst finns kvar mer än några månader efter sista betalningen eller tjänstens konkurs ser jag som låg.
Molntjänster tycker jag passar bra för backupändamål, men mindre bra som arkiv.
Jag håller med om fördelen, men det är mycket besvärligare att göra backup på ett sådant material och bökigare att hålla ordning på och söka i arkivet.Fördelen med analog lagring är att den klarar av "passiv förvaltning" så länge de lagras på ett sätt så de inte förstörs rent fysiskt. Mina 40 år gamla negativ och kopior är till 99,x % lika läsbara idag - för vem som helst - som när de var nya utan att jag rört ett finger. Nackdelen givetvis bl.a att t.ex en rejäl vattenskada kan reducera hela arkivet till avfall...