Annons

Hur är bilden redigerad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Prateek, eller Pratik, är ett pojknamn.
Hur han gör sina bilder vet jag inte, men nu vet vi i alla fall lite mer om fotografen.

God Jul!
 
Mina tankar om bilden

För det första har mannen fruktansvärt intressant ansikte. Djupa linjer, vacker färg på hyn, stort skägg osv. För det andra är det ljuset som jag pga det mjuka utmejslingen av hans ansikte är ett diffuserat ljus, fast ändå inte så mjukt, skuggorna är inte så mjuka. För det tredje bär motivet otroligt vackra och klara mustiga färger, att kräma upp färgerna är väldigt enkelt.

Han har arbetat i lager och lokalt ändrat kontrasten. Han har sedan krämat ur fägerna, dragit upp kontrasten rejält för att få bra tryck i dem. Han har skärpt bilden riktigt ordentligt och kanske ljusat upp och mörkat ner för att få tydligare drag i ansiktet. I iris och ögonvitan har han också troligtvis ljusat upp lite.

Men kontentan är att motiv och ljus gör skillnaden, efterarbetet förstärker bara. Hade det inte varit mannen på bilden som var motiv så hade du inte reagerat såhär. Det är hans attribut som gör bilden. Det viktigaste är att tänka på ljus, komposition och färg.

/ Fredrik
 
Tryck som fan i färgerna!
När jag vill ha så mycket färg det bara går brukar jag jobba med curves i Lab läge. på så sätt kan man få en mycket högre färgmättnad utan att skada bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.