Chet
Avslutat medlemskap
Kalle_B skrev:
Jag vill börja med att säga att alla har rätt att göra precis hur dom vill och denna tråd är inte skapad för att idiotförklara vissa människor eller lägga mig i deras värderingar/ekonomiska resurser.
Jag har dock gjort en slående reflektion...
Många gånger ser man människor med Nikon D70, canon 350D, 20D, KM osv.. kameror som trots allt kostar en del... man har alltså inga större beskymmer att prioritera en bra kamera. Men sedan skall det till objektiv för att kameran överhuvudtaget skall fungera... Då kommer det roliga.. efter köpa av fina kameror så skal ldet prutas hej vilt på optiken...
inte sällan ser man "jag vill ha så billigt vidvinkel som möjligt" "jag vill ha 4 objektiv för 3000 kronor" osv osv...
Nu är heltplötsligt inte kvaliten på utrustningen det viktiga... bara det blir en bild när man knäpper av så är folk tydligen nöjda... men varför har man då investerat i bra kamerahus?
Alla har naturligtvis inte samma kvalitetskrav, vi är alla olika.. men då frågar jag mig följande.
Om man inte har krav på perfekt kvalite osv, varför köper man inte en bra kompaktkamera för ca: 7-8000 kronor?
En kompakt är idag bra grejer med full möjlighet till både extern blixt, manuella inställningar osv.
Jag anser att även om man bara köper ett skitobjektiv för att "lära sig" så är ALLA bilder tagna under denna tiden bilder som man ine kan ta om och som har dålig kvalitet.
Jag är också av den bestämda åsikten att objektiven är det viktigaste för kvaliten och kamerahusen är så bra att dom inte kan påveka mer än skillnaden mellan bra och dålig optik... såvida vi inte pratar hus som diffar med 30-40 tusen...
Bara en reflektion...
Hejsan Kalle...
Teoretiskt så har du "nästan" rätt... men...
Förr skulle bilden oförstörd genom optiken, för att hamna på en "bra" film. Då var inte kameran skyldig till mycket annat än att hålla filmen plan och öppna slutaren efter önskemål.
Nu kan man väl säga att kameran i sig är gårdagens film, så visst har värdet ökat på att ha ett vettigt hus.
Förr blev det inge bättre skärpa aller färger för att du köpte ett dyrare hus.... Nu gör det det.
Så jag tycker du har rätt i att det är synd, för att kameran kanske har större potential.
Men att det skulle vara bortkastat.... Nääää!