Att Fotosidan är en mötesplats för alla fotointresserade oavsett kunskapsnivå eller ambitionsnivå tycker jag är en fördel. Antingen man vill bli en ny Robert Capa, deltar i en lokal fototävling - eller vill lära sig om bländare eller slutartid. Jag tycker inte det ska vara antingen eller, utan både och.
Mvh Terje
Jag har mest läst och följt debatten.
Tror det finns många skäl till varför de flesta fotosajter får en slagsida det tekniska och att mest bedöma nya kameroroch annan utrustning. Det är väldigt konkret.
Senast nu om Fujis senaste X-PRO3. Att det skall bli fokus på bilden och känslan om man inte ser bilden på skärmen. Detta verkar många kamerabedömare i världen köpa. Eller att skalet nu är i topp och bottenplattan gjorda i Titanium skulle spela någon roll om den åker i backen. Marknadsförararnas hype tas på allvar även av seriösa kamera recencenter.
Jag har redan en X-PRO2 och hade en X-PRO1 sedan den kom ut.. Gillade X-PRO1 fast den var alldeles för slö. Uppgraderingen till X-PRO2 gav mig en snabb och mycket bätre kamera. Något som verkligen gav mig bättre bilder. Titaniumkåpor skulle ge mig nada. En bra vinklad skär som finns på X-T2, X-T3 och X-H1 skulle ge mig mer. Bra bilder handlar inte om marknadsförarnas hype. Jag chimpade inte mycket förut faswt jag behövdde ibland gå in i inställningarna och ändra något. NU är det besvärligare i X-PRO3. Fast världen verkar köpa marknadsförarnas skit. Ursäkta men jag har varit marnadsdirektör och jabbat i gemet under väldigt många år.
Fast det är inte egentligen hela diskussionen handlar om utan om hur vi tar vi bätre bilder.
Jag har tagit bilder med bra Canon kameror sedan 2005. De levererar fortfarande bra resultat när jag ibland luftar dem och ger dem chansen. Det handlar inte heller om FF eller APS-C.
Serkan Günes ar och var en av Sveriges mest hyllade fotografer under många år. Han kunde leva med APS-C och ändå vinna priser trots halvformatet. Trots det räcker det inte till för amatörer som enbart ser sina bilder på okalibreade skärmar
Jag har spenderat en toppmodell av BMW på fotoutrustning i tron jag kunde köpa mig till bättre bilder. Lånat kameror från Hasselblad och objektiv som kostar mer än en Prosche för jag hade rätt kontakter.
Blir mina bilder så mycket bättre? Tyvärr inte. De blir som de brukar bli.
Inte direkt dåliga men inte heller direkt bättre.
De blir ungefär på svenska mellanmjölk. Så jag har gett upp hoppet om att jag kan köpa mig till bättre bilder. Det krävs något annat.
Vi måste nog gräva där vi står med den spade vi har.
Det handlar inte om ögonfokusen ger 90% ifokus på ögonen med ena kameran och bara 70% med den andra Var man tränad klarade man en högre hit rate utan ögon fokus
Vad det handlar om är det stora ämnet komposition och att välja motiv, innehåll samt målgrupp.
Har i brist på ljus och intressanta motiv tillbringat många timmar med Hudson Henry och repeterat allt om komposition. Ja Hudson är hans förnamn. En mycket duktig amerikansk landskapsfotograf.
Jag har levt med Adobe och C1Pro under många år. De ger bra instruktionsfilmer om hur man använder deras programvara.
Vad ON1 gör är speciellt om man är plusmedlem en mängd av enormt bra kurser som handlar om mer generella ämnen. Som nu med över HUdson Henry om komposition på 2-3 timmar. Bäst kurs jag fått i det ämnet även om jag läst om det i mänga böcker och sett mycket på internet, Detta ger från en mycket erfaren landskapsfotograf några vinklar till.
Att få bättre bilder löses sällan av att köpa en ny kamera eller ett nytt objektiv.
Att vi skall fota med bra verktyg är självklart. Fast det är den enkla saken att lösa.
Den svåra delen är att få fotografens hjärna att lära sig mer och tänka nytt.
Skulle gärna se fotosidan.se skulle fokusera mer på bilden.
Fast nu finns det ju mängder av kategorier.
Själv är jag all-ätare inom foto. Fotar bilder inom de flesta områden förutom nakna damer där alla kommenterar det var en snygg modell med svärd eller konstfoto där det mesta verkar konstigt.
Vad som visas på gallerior är ofta bilder därd et mesta är konstigt.
Vi har en fantastisk natur i Sverige och mycket vilda djur som lever i den. Så tillfälle finns verkligen för bra bilder. Även gatubilder.
Att få bilden att stå i centrum tror jag kommer vara svårt. Där handlar det om tycke och smak.
Visst kan man tävla inom musik och foto. Fast det blir mest av modellen fel låt vann.
Jag tycker vi skall höja bildens status i diskussionen. FAst det behövs nog nya vverktyg för det.