Håller med dig om att alla dessa pryltrådar på Fotosidan är tråkiga, men de stör inte mig. Jag låter bli att läsa dem. Däremot saknar jag alla de andra, för att få en större balans. Att editera bilder i efterhand i Photoshop tycker jag också är tråkigt, mer ett mekaniskt arbete innan jag skickar iväg bilderna till en kund. Däremot gillar jag skapandeprocessen innan jag trycker av; filter, multiexponeringar, pjattningar av ljuset mm.
Har alltid fotograferat i jpg.
För mig har fotograferingen alltid varit lustbetonad, något som gör att jag nog aldrig kommer tröttna.
Mvh Terje
Vi är alla individer. Det är nog det som gör oss som den enda levande smarta apan så framgångsrika.
Det fanns ju flera föregångare som inte lyckades lika bra.
Det gör också vi tycker väldigt olika.
Det finns många som älskar sina kameror mer än bilderna den kan ge.
Vi hr ständigt frågor om man kan ta ut kameran i duggregn. Skulle snickaren fråga samma sak om sin borrmaskin?
Självklart är kameror till för att ta bilder. Det är ju inte utrustningen som är resultatet utan bilden. Bara någon prylnisse skulle fråga vad man använt för att ta bilden.
Jag saknar också ett forum där bilden står i centrum. Inte utrustningen.
Läran om bra komposition är en del i receptet för bra bilder. Fast ibland bör man bryta mot reglerna för att få en bättre bild. Där erfarenhet och magkänsla blir en del av resultatet. Motivet man fotar är givetvis en viktig del av resultatet. Horse shoe band i USA är nu snart så söndertrampat att myndigheterna kommer stänga stället.
Därför tror jag vi skall ta motivet ut ur ekvationen. Istället fokusera på hur väl fotografen har förvaltat kompositionen och skapat en intressant bild.
Tisdagsbilden var ett försök men inte så dumt.
David Elmfedlt får bedöma om mina tankar går att omsätta i verklighet.
Vi som fotat länge vet att bättre bilder får man inte genom att köpa en ny kamera eller nya objektiv. Man får det genom erfarenhet eller genom mer kunskap. Vilket är ungefär samma sak.
Jag har en skiss till en idé som nog andra kan hjälpa till att förfina.
1. Skapa ett forum för bildkritik som är anonym. Alla kan ladda upp bilder under en månad. Bilderna kan kritiseras och kommenteras under innevarande månad.
2. Betyg och kommentarer skall handla om hur man man genom komposition har lyckats eller kunde gör det hela bättre. Alltså inte om det är ett fantastiskt lodjur eller husets katt
3. Forumets kuratorer väljs av fotosidan.se och sittmmenterar er i 6 månader. Dessa väljer ut 15 bilder varje månad som de komme visar var och en röd till 3 vi sina program hur man kunde gjort bilden bättre.
4, Slutligen ger man beröm till tre utvalda bilder man tycker är speciellt bra och motiverar varför.
Numera har också fotosidan börjat köra med tummen upp eller ner. Det tycker jag man skall ta bort.
Har man positive eller negativ kritik bör man kunna motivera varför.