gorannilsen_hotmail.com
Medlem
Jag tänkte inte på ditt inlägg, Göran; det finns andra som både i den här och andra trådar ständigt avviker från ämnet
Du har helt rätt i att vi har ett extremt bildflöde idag (åtminstone vi som ägnar tid åt sociala medier). Det beror nog mycket på att det har blivit lätt för vem som helst att faktiskt göra något så när bra bilder (åtminstone tekniskt). Många som bara använder mobilen lyckas t.o.m. göra bilder som är bra bilder (bortsett från tekniken), och det är bara positivt tycker jag. När tekniken inte längre är ett hinder som det länge var kan alla som har bildseende ägna sig åt fotograferande med gott resultat.
En del gamla rävar stör sig på att det blivit för lätt att fotografera, och det får de förstås göra. Jag tror dock att det främjar det fotografiska uttryckssättet att det blivit lättare - de som börjar fotografera med mobiler och upptäcker att det är kul är ofta intresserade av att lära sig mer. På samma sätt som många som är uppväxta med digital musik nu börjat intressera sig för vinylskivor är det många som vill lära sig att fotografera med film.
Många av dessa nya fotografer vill förstås lära sig tekniken och söker sig då till forum som FS Tyvärr blir många bortskrämda efter sin första fråga som spårar ut till diverse pajkastning mellan gamla medlemmar som måste få rätt, eller utläggningar som handlar om något helt annat. För att vi ska få in nya fotografer på FS för att utveckla diskussionerna tror jag vi som gamla medlemmar måste visa större hänsyn och inte bara ägna oss att mäta storlek på objektiv och alltid få rätt i alla trådar.
Vi kan prata bild till förbannelse som en klubb för inbördes beundran, men det kommer aldrig att utvecklas om vi inte får in nytt blod!
Hade denna eller dessa personer som avviker från ämnet hela tiden, diskuterat ansikte mot ansikte, då hade den personen, beroende på sällskap fått mer plats eller bara ignorerats.Jag tror inte att det hade varit en så stor sak i sig, men det jag kan tycka är värre på forum, är väl folk som är arga och som på så sätt sänker stämningen i forumet, nu upplever jag dock inte att det är vad som hände i denna tråd, tack och lov.
Personligen tycker jag att forum ska sprida inspiration,glädje och ge ny energi.
Jag har nog själv lätt att hamna utanför ämnen ibland,vilket kan vara trevligt också,men vill ofta tillbaka till huvudämnet ganska fort.
Jag kan förstå att den som köpt en riktigt dyr kamera, blir lite nedstämd, om exempelvis en ung fotograf tar en bättre bild med sin mobiltelefon. I dag finns det mycket i den digitala världen som kan göra en mobilbild mycket lik den,som en dyr kamera ger, vilket gör att man kan nå samma mål via olika vägar.
På filmtiden satt man inte bakom datorn och redigerade bilder, vilket flera både gillar och ogillar i dag. Personligen tycker jag att det tar för mycket tid med efterbehandling i datorn , och jag gillar väl inte den processen, så jag fotar istället endast jpg.
Att prata om en bild kan vara intressant, eftersom det speglar egentligen hur vi tänker och tycker, och man kanske kan känna en gemenskap och bekräftelse.
Jag kan väl tycka att även om det finns vissa regler om hur bilder ska komponeras på alla möjliga vis, så måste det väl ändå bli väldigt enformigt om alla bilder höll sig inom den ramen. Med tanke på dagens stora bildflöde, så tror jag att man nog helst ska bryta flera av dessa regler för att sticka ut och vara nyskapade.Men självklart kan en bild inom de vanliga reglerna i dess enkelhet också vara helt fantastiskt.
Jag tror man ska tänka så om det mesta i våra liv/vardag, att det inte finns något rätt och fel, så länge det inte är skadligt på något sätt.