Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från Canon FF -> Fujifilm

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar numera inte ge mig in i dessa FF vs APS-C diskussioner. De brukar vara lika konstruktiva som trådar runt PC vs Mac är.

Ja det stämmer att jag gjorde bytet till Fuji under lång tid av jämförelser mellan Canon 5Dsr med olika optik och med min allt större samling av Fuji optik samt X-PRO2 & X-T2 med batterigrepp.

Det tog mig tid att lära om och dra full nytta av Fujis AF-C. Efter ett par månader hade jag fler keepers med X-T2 med 11 bps än vad jag hade med 5Dsr.
Vad gäller DR är X-T2 ganska lik 5Dsr. Fast Fuji med sin Sonysensor är mer ISO-lös än Canons. Man kan dra upp exponeringen ordentligt utan börja få artefakter.
Jag drog min gräns för båda vid 6400 ISO. Över det tyckte jag att jag förlorade för mycket detaljer fast det kan fungera i nödfall. Här ett exempel på X-PRO2 på 25600 ISO.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374653/3493566.htm

Vad gäller kort skärpedjup har jag faktiskt inga problem. Det handlar om fototeknik för att få släpp nog mot bakgrunden eller skapa den där effekten när bara ett öga är skarpt.
Här ett exempel från i går och med X-PRO2 och Fujinon 60/2,4 på 3,6. Ett av de första Fujinon objektiven. Jag kunde alltså fått ändå snävare skärpedjup.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374471/3601550.htm

Vad gäller Fuji-kamerorna och deras AF samt objektiven får jag oftast endera totala bommar eller så sitter skärpan perfekt. Det beror på tekniken som finns i spegellösa kameror och hur AF i en dSLR fungerar.
För spegellösa kameror behöver man inte ständigt kalibrera in skärpan. Fast den teknik man använder för AF är långsammare. Men i dag börjar den snabbt närma sig det bästa man har inom dSLR.
För mig är det idag tillräckligt bra.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374473/3601573.htm

Vad gäller skärpa och kvalité på objektiv är Fuji ofta bättre än det mesta. Här ett av de första Fujinon objektiven för X-TRANS. Ett objektiv man kan köpa för 3-4 tusen begagnat idag.
Skärpan är dock bättre än det mesta jag upplevt från Canon.
https://www.fotosidan.se/pools/viewlarge/69/3601334.htm

Så jag tycker jag personligen har goda skäl varför jag är nöjd med mitt val. Jag är någon som fotar lite inom alla områden av foto. Det tycker jag mitt nuvarande system fungerar alldeles utmärkt för att vara allround.

Skulle jag varit mer specialiserad på fågelfoto eller sportfoto hade jag inte gjort samma val.

Så detta var mitt val och något som visade sig bli helt rätt för mig. Jag har vägt mellan att köpa ett MF system till ett mycket bra pris mot att behålla mitt FF system mot att gå över till Fuji och APS-C.
Detta för att Fuji och dess objektiv passar mitt sätt att fotografera.
Samma lösning kommer säkert vara rätt för många andra. Fast långt i från alla.
Att välja rätt lösning är väldigt individuellt. Vi har väldigt olika preferenser som fotografer och det är det är det som avgör vad som är rätt lösning .
Vi är många som gillar Fuji av olika skäl. Någon religion är det verkligen inte. Jag är ateist.
Fast deras sätt att ta hand om oss som kunder är lite unikt.
Jag tycker AF-C redan är bra. NU lovar de en uppgradering inom kort som kommer göra det dubbelt så snabbt.
Canon har aldrig lovat mig något liknande utan att köpa en nya kamera.
Så jag är extremt nöjd med att gått över till Fuji.

Mycket bra inlägg och kul att du länkar till bilder..
 
Problemet är att varje gång du vill ta en bild så kommer kameran ställa in fokus igen om du har det på avtrycket.
Har du det bortkopplat från avtrycket och istället kör det på en egen knapp som AF-L så styr du fokus separat. Oftast har jag då kört et på AI-Fokus eller AF-C på Fuji språk.
Det gör att när du väl har fokus kan du skjuta så många bilder du vill utan att kameran letar fokus igen.
Det brukar också kallas sportskjutarläget. Har man väl lärt sig hantera det är det klart bästa sättet att sätta AF. Det fungerar som sagt på X-T2 men den där djäkla knappen sitter dumt till och är så svår at hitta när man har bråttom. Med handskar på är den bara att glömma.


Hmm, eller så kör man ett Fujinon med huset på M anuellt fokus och knapp för att få fokusering? Givet motivet är hyfsat stationärt eller förflyttningen kan förutses..
-J!
 
Jag brukar läsa hans tester. Också den senaste. Fast jag håller inte helt med om hans slutsatser.

Lr är också mitt program för att hålla reda på alla mina bilder. Därför importerar jag normalt alltid bilderna till LR och grovjusterar dem och rensar bort de bilderna som är kass. Ofta tar jag minsta motståndets väg och kör LR bilderna rakt av. Accepterar att de inte är perfekta.
Idag är LR väldigt mycket bättre för Fuji än vad det var för några år sedan Resultatet blir OK för det mesta.
Fast går man och zoomar in 400% så ser man att demosaicingen och renderingen ger vad jag kallar korvartefakter. Det finns alltså ett fel/svaghet i framkallningen av raw-filen.
Om man sedan behöver justera mycket i filen för att få den bättre kommer dessa defekter at framträda allt mer.

Capture One av senaste modell har jag också. Den kraschar ganska ofta för mig. Den tar en halv evighet för att rendera Fuji filer. Tycker inte heller resultatet blir så mycket bättre än LR. Något men inte mycket. DE var riktigt bra på X-PRO1 men de verkar inte ansträngt sig allt för mycket för den nya generationens sensorer.

ON1Raw är min favorit. Vet inte om Fitzgerald har den senaste versionen.
För mig är det den modernaste formen av redigering. Den gör ett bra jobb också för Fuji.
Här en bild från någon dag sedan. Min sonson som har upptäckt en stridshelikopter som flyger över oss från Säve flygplats och den pågående militärövningen.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374471/3602005.htm

Sedan är Iridient alltid bra men blir en omväg i arbetsflödet och är lite svårt att styra. Det är svårt att se på skärmen vad man kommer få i slutändan.
 
ON1Raw är min favorit. Vet inte om Fitzgerald har den senaste versionen.
För mig är det den modernaste formen av redigering. Den gör ett bra jobb också för Fuji.
Här en bild från någon dag sedan. Min sonson som har upptäckt en stridshelikopter som flyger över oss från Säve flygplats och den pågående militärövningen.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/374471/3602005.htm

Är ju lite Canon-färger över dina ON1-konverteringar! Kanske därför du gillar det programmet? ;)

Själv kör jag uteslutande Capture One numera, helt utan de problem du tycks ha.
 
Två X-T2:eek:r beställda

Jaha... då har man beställt två st X-T2:eek:r med grepp!

Spännande...och lite kalla fötter har man ju. Men det blir nog bra! Kommer behålla ett av mina fullformatshus som backup tillsvidare... jag fegar mig lite.

Någon som vill köpa en 5D Mark 4 i fint skick så PM:a mig :)
 
Kul, hoppas du blir nöjd. Använder du blixt mycket så skulle det vara intressant att veta hur du löser det med X-t2.
 
Kul, hoppas du blir nöjd. Använder du blixt mycket så skulle det vara intressant att veta hur du löser det med X-t2.

Ja inte skall man köpa Fujis egen blixt. Den är visserligen både kraftfull och fungerar bra men alldeles för dyr. Jag äger en men tänker inte köpa fler.
För tillfället verkar Godox AD 200 vara den bästa lösningen.
I slutet av året kommer deras proffstrigger även finnas för Fuji. För tillfället endast tillgänglig för Canon.
En Ad200 är ger 2-3 gånger mer ljus än en normal speedlight fast kostar hälften av en Fuji 500.
Profoto har också en lösning på gång. Så jag vill nog påstå att begränsningen vad gäller blixtfotografering för fuji är borta.
 
Jag kommer inledningsvis att köra med 23/1.4 och 56/1.2. På bröllop kan jag tänka mig att hyr-testa lite olika objektiv framöver.

Jag behåller min 6D mark II, 16-35:an samt 70-200/2.8 mk11 i en navelsträng under en övergångsperiod på något år eller så. På samma sätt så kommer jag köra mina speedlights på Canon.

Blixt på Fuji ja. Jag kommer - precis som Flash är inne på - att invänta Profotos A1 som jag hoppas lanseras till Fuji. Jag har hört från bröllopskollegor som haft den på test/utvärdering. Den skall tydligen vara helt enastånde. Svindyr (som alltid med Profoto) men grymt bra.

Tillsvidare kör jag blixt med min Canon om jag vill ha ljusmätning - annars går det ju fint att köra speedlights manuellt på Fujin.
 
Tack för informationen ser ju lovande ut. Jag använder Elinchroms Hs-blixtar, sändare till dessa finns för flera märken. Tyvärr inte för Fuji ännu. Däremot skulle en xt-2 med något av de alternativen ni nämner definitivt kunna ackompanjera 5dsr under en övergångsperiod. När båda systemen har allt jag behöver kan det minst attraktiva väljas bort.
 
<snip>

Sedan jag skaffade 50-140/2.8 har en av de stora fördelarna med Fujifilm försvunnit - storleken. Vissa tycker den blir framtung, men det har jag inga problem med. Jag har inget vertikalgrepp, men ett "leather half case" som har en 5-6 mm tjock bottenplatta och det förbättrar avsevärt. Däremot är den ju i princip lika lång och tung som min gamla 5D med 70-200/4 IS.

<snip>

Samma gäller 50-140/2.8 också, som jag nu ska sälja till förmån för antingen Canon 70-200/4 IS eller Tamron 70-200/2.8 VC.

Så då var en Canon 70-200/4L IS USM inhandlad igen. På med den på 5D'n och ... nääee...

Även 5D, utan batterigrepp, känns ju lite krampaktig att hålla i. Dessutom känns ju 4L'en nästan som en leksak jämfört med Fujin! Fujin är också skarpare och sätter framförallt fokusen mer konsekvent på f:/2.8 än vad Canon gör på F:/4. Dock är inititialfokusen snabbare på Canon vid sämre ljus.

Jag minns 4L IS som ett toppenobjektiv, men jag måste säga att det bleknar i jämförelse med Fujis motsvarighet. Synd att Fujin är så förbaskat stor bara...

Jag som var övertygad om att jag skulle sälja min 50-140/2.8...nu vet jag inte vilken jag faktiskt ska ha längre!
 
Så då var en Canon 70-200/4L IS USM inhandlad igen. På med den på 5D'n och ... nääee...

Även 5D, utan batterigrepp, känns ju lite krampaktig att hålla i. Dessutom känns ju 4L'en nästan som en leksak jämfört med Fujin! Fujin är också skarpare och sätter framförallt fokusen mer konsekvent på f:/2.8 än vad Canon gör på F:/4. Dock är inititialfokusen snabbare på Canon vid sämre ljus.

Jag minns 4L IS som ett toppenobjektiv, men jag måste säga att det bleknar i jämförelse med Fujis motsvarighet. Synd att Fujin är så förbaskat stor bara...

Jag som var övertygad om att jag skulle sälja min 50-140/2.8...nu vet jag inte vilken jag faktiskt ska ha längre!

Det finns ju alternativ. Fujinon 55-200/3,5-4,8 OIS är väl det som ligger närmast. Förstått att många resefotografer använder den. Mycket mindre att släpa på. Bildkvaliten från bilder jag sett verkar vara mycket bra.

När jag fotar med 50-140 och 100-400 så använder jag helst X-T2 samt hänger ofta också på batterigreppet.
Tycker det ger mig bättre balans och bättre grepp på det ganska stora ekipaget.
 
Det finns ju alternativ. Fujinon 55-200/3,5-4,8 OIS är väl det som ligger närmast. Förstått att många resefotografer använder den. Mycket mindre att släpa på. Bildkvaliten från bilder jag sett verkar vara mycket bra.

När jag fotar med 50-140 och 100-400 så använder jag helst X-T2 samt hänger ofta också på batterigreppet.
Tycker det ger mig bättre balans och bättre grepp på det ganska stora ekipaget.

Hej Mats,

Ja, både 55-200 och även XC 50-230 är bra alternativ rent skärpemässigt. Dock får man ju inte det "släppet" i bakgrunden som jag önskar. Har även 90/2 och den är den jag föredrar i de flesta lägen. Synd att OIS saknas, bara.
 
Det finns ju alternativ. Fujinon 55-200/3,5-4,8 OIS är väl det som ligger närmast. Förstått att många resefotografer använder den. Mycket mindre att släpa på. Bildkvaliten från bilder jag sett verkar vara mycket bra.

När jag fotar med 50-140 och 100-400 så använder jag helst X-T2 samt hänger ofta också på batterigreppet.
Tycker det ger mig bättre balans och bättre grepp på det ganska stora ekipaget.

Jag använder 55-200/3.5-4.8 OIS (tycker också att med 50-140/2.8 faller hela meningen med FUJI, storlek och vikt) och tycker att den är väldigt skarp. Synd att den inte är fast 4.0 istället för 3.5-4.8...

Jag väntar på 16/2.0...bl a
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar