Terje H
Aktiv medlem
Visst är det ett kooperativ, men det betyder inte att man har något slags moraliskt ansvar att delta i och bidra till något man tycker är dåligt eller tråkigt. Livet är för kort för det, åtminstone om man har andra alternativ som är bättre.
Jämför gärna med fysiska fotoklubbar. Jag har varit med i ganska många klubbar under mina +40 år som fotointresserad. Vissa klubbar har varit kanonbra och där har jag varit aktiv och haft kul i många år. Andra klubbar har varit trista och svåra att förändra, och dem har jag lämnat. Det är helt naturligt. Varje fotoklubb, varje fotosajt, varje fotoprodukt får de anhängare och den uppmärksamhet de förtjänar.
Jag har genom åren lagt ned mycket tid och engagemang på Fotosidan, vilket de som varit medlem länge nog kan skriva under på. Har sett ändringar genom åren till en sajt som jag tycker har tappat fart. Att kritisera eller undra över detta, önska förändring och sedan hoppas på detta kan väl aldrig vara fel. Om det sedan blir förändring, det återstår att se.
Hittar de auditorier jag söker på annat håll, både fysiskt och på andra ställen på nätet. Så jag lider ingen brist på det jag söker efter, men tycker diskussionen behövs på Fotosidan.
Har genom åren gjort ett antal försök till att lyfta bilddiskussioner på Fotosidan; både här i forumen, men även på den tiden jag bloggade här. Dessutom både artiklar och olika fotoutflykter.
Något moraliskt ansvar känner jag inte, ej heller ett dåligt samvete för att jag inte gjort eller bidragit tillräckligt. Men att se förändringar, komma med konkreta förlag till vad jag saknar - det tycker jag mig ha lika stor rätt till som alla andra.
Har genom åren varit medlem i ett flertal fotoklubbar, några där man märkt kraftig ökning i medlemsantal när man minskade de mer stereotypa teknik- och pryldiskussionerna. Och istället satsade på bilddiskussioner, gemensamma fotoutflykter, besök på utställningar och tipsade varandra om nya fotoböcker. Dessutom ökade även fotointresset när man lyfte in mer fotohistoria. Precis det som jag önskar betydligt mer av på Fotosidan.
Delar dina erfarenheter Ulf!
Mvh Terje